Youngblood zou verfilm worden. Neen, het gaat niet over een remake van die ijshockey film waar Rob Lowe zijn blote kont aan het publiek liet zien, maar wel degelijk over een ambitieuze comic-adaptatie van de hand van Rob Liefield. Youngblood is een team van superhelden; waaronder het personage Shaft, een ex-FBI agent die gewapend is met een boog die met magnetisme is aangedreven. Ook het Russische model Vogue, de gouvernementele huurdoder Chapel en Badrock, een teenager die kan veranderen in een blok steen.
Klinkt allemaal wel een beetje infantiel, maar de comic zijn enorm populair, zelfs de dag van vandaag. De filmmaker die werd aangesproken voor de adaptatie is niemand minder dan de al even populaire regisseur Brett Ratner. De mensen van Variety komen met het nieuws:
Reliance inked a development deal with Ratner’s shingle Rat Entertainment, as well as Julia Roberts’ Red Om Films, during the Berlin film fest. The company paid mid six figures for the rights to Youngblood, about a superhero team sanctioned and overseen by the U.S. government. “Most of the great graphic novels are gone, and Youngblood is one of the few comicbooks left with tentpole potential,” Ratner told. “It was a real personal passion project for me, and a lot of people wanted Youngblood, but the amazing thing about the guys at Reliance is the speed with which they’re able to move… They also have the ability to partner up or co-finance the film with a studio,” added Ratner. “It really offers freedom for the talent they’re working with.”
Lap, nog een comic-adaptie die verslonden zal worden door de Rat-machine. Voor de mensen die niet weten wie Ratner is, laat ik het samenvatten met één filmtitel: Rush Hour 3. Waar de man wel goed in is, is de verkoop van zijn eigen figuurtje. De ex-videoclip-maker duikt niet alleen op elk feestje maar slaagt er zelfs in om in de meest debiele home video filmpjes op te duiken met allerhande sterren. Ratner verneukte de Hannibal Lecter franchise, alsook die van The X-Men. Voor de comic-book fans is dit een zwarte dag. Maar de film zal hoe dan ook wel van zich laten horen met mega-marketing campagnes en een gigantisch productiebudget. En voor een comic-adaptatie heb je geld nodig. Niet alleen de visuele effecten zijn duur, maar ook de comic-wereld heeft vaak ook veel art direction nodig (decors, kostuums, attributen,…) Dus het is zeker niet allemaal slecht nieuws.
Ik ben zelf geen grote fan van Rob Liefield. Ik vind zijn tekenstijl maar niks en bij momenten heb je echt de indruk dat de man nog nooit een vrouw van dichtbij heeft gezien. Bij sommige tekeningen kan je zelfs moeilijk een onderscheid maken tussen een mannen- en vrouwenlichaam. Hij heeft gewoon geen notie van anatomie en proporties. Ook zijn actie-tekeningen zijn belachelijk. Liefield is trouwens één van de weinige comic-tekenaars die het wel een leuk idee vindt om zijn personages te laten omhoog springen vlak voor een gele wand (let op de schaduw) al dan niet met bespottelijk grote (half gebogen) wapens en het gebeurt wel vaker dat Liefield lichaamsdelen als voeten of handen gewoon vergeet te tekenen. Of misschien denkt hij wel: “Niemand zal dat zien”. Soms zet hij op onverklaarbare wijze een gezicht in de schaduw ook al is er nergens een schaduw te bespeuren in de ruimte. En als hij al voeten tekent, dan zijn ze niet om aan te zien. De man kan zelfs nog geen geen onderscheid maken tussen een duim en een pink. En van dierlijke anatomie is hij ook geen specialist (let op die staart).
Nu maar afwachten op de casting, en dat wordt geen gemakkelijke klus.