De Digitale 3D projectie-systemen kennen een moeizame start en velen wijzen nu al de vingers naar invloedrijke filmmakers zoals Steven Spielberg die nog steeds zweren bij pellicule-projectie. Volgens Variety zijn er tevens ook nog aanslepende discussies over de vergoeding die de studio’s zouden moeten betalen aan de bioscoop-uitbaters om hun installatie van Digitale projectie-systemen en de updates voor 3D-cinema (digitale projectie met een 3D-effect die je kunt ervaren met een speciale kleurenbril, cf. Beowulf en binnenkort films die zijn opgenomen met de nieuwe Fusion ‘3D’ camera). Deze impasse zal een directe bedreiging zijn voor de 3D-films die er zitten aan te komen in 2009.
“… there are 10 major studio 3-D releases skedded for 2009, including DreamWorks Animation’s Monsters vs Aliens (2009) and Fox’s Cameron opus Avatar (2009) and Battle Angel (2009) but “we don’t have the screens for them. We have less than 1,000 3-D screens in the U.S. and fewer than that in the rest of the world.”
“Unless the deals are done in the next month or two, we won’t have time to do the installations in time,” zegt John Fithian van de National Association of Theatre Owners die hieraan toevoegt dat de constructie, integratie en systeem-testen aanzienlijk veel tijd zullen vragen. “We literally need the deals now to make the slate work. If the studios want this to happen in time for 2009, the deals have to be struck, and they have to be struck right now. The next two months are crucial. If those deals get done, we have 22,000 screens and we’re off and running. If they don’t, we have a problem.”
Steven Spielberg is blijkbaar niet opgezet om zijn Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008) in digitaal formaat in de zalen uit te brengen. Maar Paramount heeft deze vraag verworpen en Indiana Jones 4 komt dus wel degelijk ook op digitaal formaat uit. Digitale projectie is nu al een paar jaar oud en heeft ondertussen zeker zijn verdiensten bewezen. Je mag digitale projectie trouwens niet verwarren met digitale opname (bv. HD-camera opname zoals bij Collateral). Opnemen op 35mm pellicule blijft nog steeds beter dan opname op digitaal formaat, hoewel het duurder is en de verschillen tussen digitale en analoge fotografie met de jaren steeds kleiner worden.
Ik zou het een spijtige zaak vinden mochten de zalen niet uitgerust zijn met de nieuwste projectie-systemen wanneer die nieuwe 3D films uitkomen. Naast de reeds vermelde films staat ook nog Final Destination (2009) en de herwerkte versies van Toy Story 1 & 2 op ons te wachten. Gelukkig zijn er nog trendzettende filmmakers zoals James Cameron die zweren bij 3D en die dit proces nog kunnen versnellen. Toch vreemd dat Spielberg terughoudend is, vooral wanneer zijn digitale Tintin (2009) film ook volgend jaar moet uitkomen. Hopelijk zal dit probleem sneller tot een oplossing komen dan die scenaristen-staking.