Terwijl Frankrijk in de ban is van de Amerikaanse thriller, met films als Truands (2007) en Le Serpent (2006), zit Nederland in een horror-fase of zoals ze het ook wel noemen: de opgang van de nederhorror. Zo is er Dood Eind (2006) van Erwin van den Eshof en Sl8n8 (2006) van Frank van Geloven en Edwin Visser. Beide films hebben trouwens dezelfde muse: de roodharige actrice Victoria Koblenko. Hier volgt de samenvatting van beide films:
Korte inhoud Dood Eind: Tijdens een gezellige avond rond het kampvuur worden zeven jeugdvrienden plotseling aangevallen door een stel bloeddorstige honden. Ze weten zich in een oud, verlaten landhuis te verschansen, maar dat blijkt niet zo verlaten als gedacht. Ze horen geluiden, deuren sluiten vanzelf en ze zien de beangstigende verschijning van een vrouw. Maar het is pas het begin van de duivelse opgave om het huis veilig weer te verlaten. De paniek, de toenemende kou, vermoeidheid en onderlinge conflicten maken hun zoektocht naar een uitweg tot een hel. Toch zullen de overlevenden het angstige verleden van het huis helemaal moeten ontrafelen voordat er weer licht door de duistere gangen zal schijnen… trailer
Korte inhoud Sl8n8: Kristel Lodema (Victoria Koblenko) gaat met vier vrienden naar een oude Belgische steenkolenmijn om het manuscript op te halen van Martin, haar zojuist overleden vader. Martin deed als criminoloog onderzoek naar de seriemoordenaar Andries Martiens, die een eeuw geleden als ‘vuurman’ in de mijn overleed. Vuurmannen waren ter dood veroordeelden die in de mijn hun laatste kans kregen. Na een rondleiding in de mijnschachten met een klein groepje ‘toeristen’, een therapeut (Kürt Rogiers) en zijn patiënten, komt de groep vast te zitten in het mijnlabyrint. Uit verveling en onder invloed van XTC oppert een aantal van Kristel’s vrienden het idee om een séance te houden met het Ouija bord van Kristel’s vader. Wat als een grap begint mondt uit in een nachtmerrie… trailer
De trailers zijn in principe uitwisselbaar, want de twee films spelen met dezelfde effectjes en flitsmontages. Zelf moet ik de films nog zien, maar de critici zijn in ieder geval niet te spreken over de kwaliteit van de twee horrorprenten. Het zijn blijkbaar slasher-films die maar weinig aan het genre toevoegen. Sl8n8, die werd opgepikt door Universal, lijkt de betere van de twee films, maar het is niet echt om over naar huis te schrijven. De originaliteit is er ver te zoeken en echt gruwelijk blijken ze niet te zijn. Vergelijk dit maar eens met het origineel van TCM (1974) of Halloween (1978). Daar zitten geen visuele effecten in, maar is de film zoveel keer meer efficiënter. Maar de films zijn zichtbaar met heel veel enthousiasme gemaakt. Ik ben eens benieuwd wie van jullie deze films al heeft gezien, en vooral ook naar jullie commentaren.