Een actie-prent met Leonardo DiCaprio, wie ligt er nog wakker van? Wel, mijn interesse in de film is in ieder geval gewekt – niet door de trailer, maar wel door een bespreking van de grondgedachte achter de Blood Diamond (2006) van Edward Zwick (The Last Samurai, The Siege).
Korte inhoud: De film speelt zich af in het Sierra Leone van 1999, tijdens een gewelddadige burgeroorlog. Danny Archer is een smokkelaar die gespecialiseerd is in het verkopen van zogenaamde “bloed-diamanten”, waarmee de rebellen gefinancierd werden. Zijn leven krijgt een wending wanneer hij in aanraking komt met een boer wiens zoon is gaan vechten bij de kindsoldaten van de gewapende oppositie.
Op Yahoo.com stond het volgende:
The message in “Blood Diamond” is clear: know the history of a precious gem before buying it. But whether moviegoers pay attention to this “message movie” is a big question for the film’s makers.
From the early days of Hollywood, writers, directors and producers have cranked out films that addressed social or political issues. But the box office record for major studio movies with social or political agendas is mixed, so generally speaking, major studios shy away from them.
Message films that do win big audiences and major studio backers often center on lesser known topics or are released well after controversies were addressed by governments or other institutions. Such is the case with “Blood Diamond.”
Dus als die kleinere thema-films het minder goed beginnen doen aan de box-office, zal de studio er steeds minder middelen voor uittrekken en zal dit “genre” een stille dood kennen of zal de kwaliteit ervan toch behoorlijk aangetast worden. En dat doet me dan weer een beetje denken aan die soms krankzinnige box-office cijfers waar barslechte horror en zeemzoete familiefilms aan de top blijven staan. In dat opzicht is er trouwens een nieuwe controversiële documentaire van de maker van de satirische animatiereeks Beavis and Butthead, Mike Judge, over de impact op lange termijn van domme films en tv-programma’s op het menselijk ras. De film heet Idiocracy (2006) en zou hopelijk volgend jaar bij ons moeten uitkomen – zo niet vind je deze wel op het Net.
De film speelt zich af 100 jaar in een toekomst waar idioten het voor het zeggen hebben en de laatste intellectuelen in afzondering leven, en dit omwille van verschillende redenen: enerzijds omdat domme mensen hebben nu eenmaal meer kinderen dan slimme, en omdat het kapitalistische consumptie-systeem waarin we leven voordeel haalt uit de idiotie van de massa en deze idiotie ook daadwerkelijk zal stimuleren. We stellen ons minder vragen bij advertenties en kopen er maar op los. Proteststemmen worden al snel de kop ingedrukt, gemarginaliseerd en hun ideeën worden belachelijk gemaakt. Tegenwoordig zien we dit fenomeen al opduiken bij de walvisvangst (Greenpeace), sportschoen-industrie (Oxfam) en de vleesindustrie (Gaia), maar ook bij de milieu-problematiek zijn heel wat mensen verveeld met de komst van Al Gore’s documentaire. Minder vervuilen betekent minder consumeren en dat druist in tegen de wetten van het kapitalisme.
Dat de diamanten-groothandelaars zich nu geviseerd voelen met deze Blood Diamond is duidelijk. DeBeer heeft volgens Time.com al meteen in actie gekomen om deze mensonterende praktijken in de diamanten-sector aan te klagen. Als consumenten zich gaan vragen stellen naar de oorsprong van die diamanten, zou zich dat wel eens kunnen vertalen in grote verliezen. De makers van de film hadden aan paar dagen geleden nog voorzichtig uitgedrukt, maar tezelfdertijd vragen opgeroepen.
Leonardo DiCaprio and director Ed Zwick told reporters they don’t want to harm the industry so much as make people aware of checking whether a gem was mined legally. If not, don’t buy. “(People) have to use their best judgment and ask the right questions because ultimately diamonds are a source of economic stability in Africa,” DiCaprio said.
Het is belangrijk dat de filmindustrie en de filmmakers dergelijke films maken. Uiteraard is het ook om de poen te doen, maar de filmindustrie buit hier geen kinderen uit of hakt geen ledematen af van acteurs en actrices die te laat op de set komen. Integendeel, het is een kanaal die in alle onafhankelijkheid een grote massa kan informeren en waarschuwen. Dit alles wil nog niet zeggen dat Blood Diamond ook nog een goede film zal zijn, maar het loont toch de moeite om eens die bloederige kant van die glinsterende mooie steentjes te zien. Blood Diamond komt bij ons uit op 31 januari 2006.