Het zit blijkbaar ingebakken bij veel mensen om kost wat kost de schuld te gaan zoeken bij anderen om hun eigen vel te redden. Dat is zo in de sport, in de zakenwereld, en uiteraard ook in de filmindustrie. Bij een filmproductie is het nog altijd de regisseur die quasi alle verantwoordelijkheid draagt en in de meeste gevallen ook de persoon naar wie we ons – soms gemakshalve – richten. In geval de film moest falen, is de regisseur vaak de ‘kop van Jut’. Zelfs bij ons is het aangewezen als filmmaker beter geen slechte langspeler te maken, wil hij nog de kans krijgen om andere projecten te krijgen.
Ook al is het “zwakke resultaat” te wijten aan de incompetentie en de budgettaire onzorgvuldigheid van een productiehuis (spanningen, onafgewerkte decors, een slechte draaiplanning, regie-aanwijzingen die door de productie in de wind worden geslagen, het inschakelen van onervaren crewleden,…) – iets wat vaker voorkomt dan men denkt – dan nog zal de bioscoopbezoeker enkel oog hebben voor het eindresultaat geleverd door de regisseur. En laat ik er meteen bij zeggen dat de regisseur ook de stuwende kracht is en de visie achter elk filmproject. Maar ook hij kan fouten maken, en hij staat ook niet alleen op de set.
De film The Island doet het slecht aan de box-office. In zijn derde week zit de film nog maar aan 30 miljoen dollar, en voor een SF-actie-blockbuster die 122 miljoen heeft gekost is dit dus aan ware ramp. Zie trouwens ook mijn post over Stealth die eveneens met een zware kater zit. De producers van The Island hebben dus nu ‘in het openbaar’ een gezicht gegeven aan diegene die volgens hen verantwoordelijk zijn voor de rode cijfers in de balans van DreamWorks. En het zijn de hoofdrolspelers, Ewan McGregor en Scarlett Johansson die op de schandpaal worden genageld.
Blijft regisseur Michael Bay dan buiten schot? Wel, momenteel wel, maar dat zal wel eens kunnen veranderen. Ik heb de film nog niet gezien, en moet trouwens nog veel schade inhalen, maar volgens verschillende bronnen zou deze film wel eens één van zijn betere kunnen zijn. Vreemd dat hij dan met de meeste idiote films ongelofelijk succesvol is. Merk ook op dat dit de eerste film is die hij maakt zonder producer Jerry Bruckheimer. Het bewijs is geleverd dat een producer en zijn productieteam een invloed kunnen hebben op het succes van een film. Michael Bay’s volgende project is The Transformers, opnieuw zonder Jerry, maar deze keer wel met Steven Spielberg als executive producer. Michael zal zich moeten bewijzen met die film dat hij ook zonder de hulp van Jerry de studio rijk kan maken. In ieder geval zijn de producenten Walter Parkes en Laurie McDonald niet mals met hun kritiek op de twee hoofdacteurs en dit stond te lezen op hun website:
“Listen, those are the superstars of the future, not the superstars of the present.” McDonald ging nog een stapje verder en zei van Scarlett: “Even lesser television actresses, quite honestly, would have more connection to that audience.”
Ik vind dit eigenlijk nogal brutaal en een beetje flauw. Maar, ik moet de film nog zien. Het zou me enigszins wel verwonderen van twee talentvolle acteurs als Ewan en Scarlett dat zij niet voldoen aan de rol. Het zou de eerste keer zijn voor beide! Het is voor mij tevens nog niet helemaal duidelijk waarom een film zoals The Wedding Crashers en War of the Worlds het zo goed doen, en films zoals Stealth, Cinderella Man en The Island verschrikkelijk slecht. Laat me weten wat jullie hiervan denken…