Wat vele mensen vaak vergeten is dat een filmproductie discussie vaak begint of eindigt met the money question. Films maken kost immers een pak geld. En de geldschieter bepaalt in vele gevallen of het project er zal komen of niet. Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) die in Vlaanderen aan de subsidiekraan zit, draagt dus ook een grote verantwoordelijkheid in het soort Vlaamse films die we uiteindelijk te zien krijgen. Als jullie vinden dat Vlaamse films gelijk staat met films zonder ambitie of lef, moet je maar eens de synopsis lezen van alle projecten die geen vergoeding hebben gekregen.
Ik heb een paar dagen geleden de première bijgewoond van de Indringer, nieuwe Vlaamse film met Koen de Bouw, Axel Daeseleire en Els Dottermans. Ga deze film gaan zien en als jullie klachten hebben kunnen jullie hier terecht.
Guy Ritchie heeft eveneens geld problemen met de financiering van zijn nieuwe film Revolver. Zeker na de flop Swept Away is het verstaanbaar dat geldschieters voorzichtig zijn. Als ik het me nog goed herrinner kreeg Madonna voor deze film een Razzie. Zoniet verdiende ze het dubbel en dik. Trouwens bracht de 10 miljoen dollar productie nog geen half miljoen aan de box-office op. In vergelijking met De Zaak Alzheimer kostte Van Looy’s film 4 keer minder en deed het 7 keer beter dan de straight-to-video Swept Away. Ritchie moet er serieus zijn broek aan hebben gescheurd, gezien hij tevens de producent was. Ik hou van Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch is pure fun. Maar bij het lezen van de korte inhoud van die romance-at-the-beach had ik zoiets van “WTF??” En pop-idolen en acteren blijft voor mij smaken als een cocktail met zure melk.
Voor Revolver heeft hij een slordige $7 miljoen van zijn eigen centen samengebracht, maar blijkbaar is dit nog niet genoeg. Een insider meldt dat het script niet sterk genoeg is en dat de scènes veel te losjes aan elkaar hangen. Hij zei ook dat het iets teveel leek op Lock, Stock And Two Smoking Barrels. Hollywood acteurs Brad Pitt, Harvey Keitel en Mickey Rourke vonden het ook maar niets en hebben afgehaakt.
Ritchie was tevens gedwongen zijn script aan te passen omdat er teveel verwijzingen waren naar de joodse Kabbalah sekte waartoe hij en zijn vrouw Madonna leden van zijn. Maar zelfs na die klkeine correcties was Sony nog steeds niet overtuigd in het slagen van het project.
Kwatongen beweren dat hij minder goede films is beginnen maken nadat zijn producer Matthew Vaughn hem heeft verlaten, nadat hij liever Penelope Cruz in de rol van Swept Away zag, dan de “Material Girl”. Nu heeft Vaughn zijn eigen filmproject die hij regisseert. Ik hoor Ritchie al vloeken.
***Related Post***
24/08/2005: De trailer van Revolver