Zou Warner Bros verkoop het einde betekenen van James Gunn?

Hollywood is gekend voor zijn geruchten, maar wat er nu gaande is rond James Gunn en Warner Bros. Discovery klinkt niet als rooskleurige Hollywood-fictie, maar eerder als een tragikomedie waarbij je niet weet of je moet lachen of huilen. De regisseur die ooit de wereld betoverde met zijn Guardians of the Galaxy-trilogie, staat nu blijkbaar op het punt om zijn DC-avontuur voortijdig te moeten beëindigen. En als je goed tussen de regels leest, is het niet eens zo verrassend. Superman (2025), Gunn’s grote herstart van het DC Universe, vertelt het verhaal van David Corenswet als Clark Kent die worstelt met zijn Kryptoniaanse afkomst terwijl hij als journalist Lois Lane (Rachel Brosnahan) ontmoet. Met zijn trouwe hond Krypto aan zijn zijde moet Superman het opnemen tegen techbiljardair Nicholas Hoult als Lex Luthor, die de Man of Steel definitief uit de weg wil ruimen.

Maar laat ons eerlijk zijn: de cijfers waren ok maar niet indrukwekkend. Superman bracht wereldwijd zo’n 615 miljoen dollar op, wat op het eerste gezicht behoorlijk wat lijkt totdat je weet dat de productiekosten 225 miljoen dollar bedroegen. Forbes noemde het ronduit een financiële flop, met een geschat verlies van 50 tot 100 miljoen dollar enkel op basis van de bioscooprun. Dat zijn geen cijfers waarmee je de aandeelhouders blij maakt, laat staan een studiobaas die zijn bedrijf probeert te verkopen voor miljarden. Maar in realiteit is de film uit de kosten gekomen bij 500 miljoen dollar, ook al had het 700 nodig om van een succes te spreken.

En dan is er nog Peacemaker Seizoen 2, dat na een veelbelovende start van 1,2 miljoen huishoudens in de eerste week als een pudding in elkaar zakte en volledig van de Nielsen-lijsten verdween. Geen derde seizoen in zicht, terwijl Gunn zelf toegaf dat hij Superman en “Peacemaker” wilde laten samenvloeien in één groot DCU-verhaal. Dat plan? Kennelijk even dood als de kans dat we Henry Cavill ooit nog in de rode cape zien. Insider-geruchten via Cosmicbook News beweren dat Gunn’s dagen geteld zijn zodra Warner Bros. Discovery verkocht wordt aan David Ellison van Skydance Paramount. Ellison’s vader, miljardair Larry Ellison, is een bekende Trump-supporter, en politiek gezien zit er een kloof tussen hem en Gunn’s progressieve benadering van DC-content. Het zou geen verrassing zijn als Ellison na overname een streep zet door alles wat Gunn opgebouwd heeft en Michael De Luca en Pamela Abdy naar voren schuiven om DC volledig opnieuw op te bouwen.

Ironisch genoeg waren De Luca en zijn partner Pamela Abdy zelf nog niet zo lang geleden kandidaten voor ontslag. Na flops als Joker: Folie à Deux (2024) leek hun tijd bij Warner Bros. voorbij. Maar toen kwam de ommekeer: A Minecraft Movie (2024) bracht bijna een miljard dollar op, gevolgd door hits als Sinners (2025) en Weapons (2025). Warner Bros. werd dit jaar als eerste studio de vier miljard dollar-grens aan de wereldwijde box office te passeren, en plotseling waren De Luca en Abdy de helden van het verhaal. WBD-CEO David Zaslav verlengde hun contract met onmiddellijke ingang, een duidelijk signaal dat ze beschermd zijn. Voor Gunn is de situatie precies omgekeerd. Bronnen beweren dat hij bewust zijn oorspronkelijke “Gods and Monsters”-verhaal heeft laten vallen voor een haastig in elkaar geflanste “Superman Family”-saga omdat hij weet dat zijn tijd beperkt is. Verschillende DC-projecten zoals James Mangold’s Swamp Thing lopen vertraging op omdat filmmakers hun eigen visie willen nastreven zonder Gunn’s inmenging. Mangold zelf tekende een gigantisch contract bij Skydance, wat de toekomst van zijn DC-project nog onzekerder maakt.

Het verhaal wordt nog pikanter als je weet dat De Luca oorspronkelijk Zack Snyder’s DCEU wilde terugbrengen na The Flash (2023), compleet met Henry Cavill als Superman en Ben Affleck als Batman in een multiverse-verhaal. Gunn gooide dat plan volledig in de prullenbak toen hij aan boord kwam. Nu zou De Luca zijn kans kunnen krijgen om alsnog een nieuw DC Universe op te bouwen, zij het zonder het Snyder-vers, want “iedereen is daarvan afgestapt.” Maar met De Luca’s geschiedenis van samenwerken met visionaire makers zoals David S. Goyer en Christopher Nolan op de Dark Knight-trilogie, lijkt een terugkeer naar klassieke superheldenverhalen met “Truth, Justice, and the American Way” voor de hand te liggen.

De paradox is fascinerend: je hoeft Gunn misschien niet eens te ontslaan. Na twee Superman-reboots in vijftien jaar zijn fans simpelweg moe van elke nieuwe poging om het Man of Steel-verhaal opnieuw te vertellen. Man of Steel (2013) deed het beter aan de kassa dan Superman (2025), en dat zegt genoeg. De vraag is niet meer óf Gunn vertrekt, maar wanneer en onder welke voorwaarden. Met Paramount en Skydance die Warner Bros. Discovery achtervolgen met biedingen van 20 dollar per aandeel, en met Zaslav die al druk bezig is met het plaatsen van mensen die Ellison wil, lijkt het einde van Gunn’s DCU-leiderschap onvermijdelijk. Het bod werd ondertussen afgewezen door Warner, maar vermoedelijk willen ze de prijs nog wat gaan opdrijven. Waarom moet Warner ook al weer verkopen? We ze hebben zich sinds de fusie met Discovery in 2022 in de schulden gestort en zouden nog 35 miljard dollar in het rood staan, ondanks de successen van 2025.

Het bizarre aan deze hele situatie is dat Gunn zelf al maanden signaleert dat hij “doet wat hij wil” met DC. Hij weet dat zijn dagen geteld zijn en probeert blijkbaar zoveel mogelijk content naar buiten te persen voordat de gong gaat. Of dat nu Superman: Man of Tomorrow (2027) is of meer projecten met zijn vrouw Jennifer Holland in de hoofdrol, het voelt allemaal als een afscheidsronde. En laten we eerlijk zijn: als je de verkoop van je werkgever voor miljarden ziet aankomen, waarom zou je dan niet proberen zoveel mogelijk uit te halen? De uitkomst van deze Hollywood-soap blijft onzeker tot de definitieve verkoop rond is, maar één ding is duidelijk: de spanning hangt in de lucht, en niet op de goede manier. Voor DC-fans betekent dit opnieuw wachten, opnieuw hopen, en opnieuw vrezen voor nóg een reboot. Want in Hollywood draait alles om geld, macht, en af en toe een superheld in panty’s die probeert de wereld te redden. Alleen jammer dat niemand het DC Universe lijkt te kunnen redden van zichzelf.

1 Comment

  1. Jeremy

    Ze zouden maar goed gek zijn om nog eens een nieuwe reboot te organiseren of Henry Cavill nog maar eens op te voeren.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *