De dinosauriërs zijn blijkbaar nog altijd in trek. Jurassic World: Rebirth (2025) heeft namelijk de bioscoopkassa’s doen rinkelen als een slot machine in Vegas, met maar liefst 147,3 miljoen dollar in vijf dagen tijd in de States. Dat is genoeg om elke andere film dit weekend met de staart tussen de benen naar huis te sturen, en het toont aan dat het publiek nog altijd niet genoeg kan krijgen van die prehistorische beesten die al 32 jaar lang onze dromen bevolken en dat Scarlett Johansson nog steeds een mega-filmster is.
Korte inhoud: Het verhaal speelt zich af enkele jaren na de gebeurtenissen van Jurassic World Dominion (2022), in een wereld waar dinosaurussen zijn weggedeemsterd naar tropische eilanden omdat het klimaat ze niet ligt en de mensen ze kotsbeu zijn geworden. Scarlett Johansson speelt Zora Bennett, een huurling die samen met paleontoloog Henry Loomis (Jonathan Bailey) en bootskapitein Duncan Kincaid (Mahershala Ali) naar zo’n verboden eiland trekt om DNA-stalen van dinosaurussen te verzamelen voor farmaceutisch onderzoek. Onderweg pikken ze een schipbreukeling en zijn familie op, die natuurlijk ook op het eiland belanden waar mutante dinosaurushybriden rondzwerven.
Nu, laten we eerlijk zijn: die 147,3 miljoen dollar klinkt indrukwekkend, maar het is wel een flinke daling vergeleken met zijn voorgangers. Jurassic World (2015) deed het met 208 miljoen dollar in drie dagen veel beter, en ook Jurassic World Fallen Kingdom (2018) en Jurassic World Dominion presteerden met respectievelijk 148 en 145 miljoen dollar sterker. Maar goed, Universal heeft slim ingespeeld op deze dalende trend door het budget te verlagen van 250 miljoen naar 180 miljoen dollar – exclusief marketing natuurlijk, want zonder reclame blijft zelfs de grootste T-Rex onzichtbaar. Wat wel opvalt is dat de film internationaal nog altijd een absolute hit is. Met 171 miljoen dollar uit 82 internationale markten toont Rebirth aan dat dinosauriërs een universele taal spreken. Je hebt geen ondertiteling nodig om te begrijpen dat een rennende T-Rex slecht nieuws betekent. Gezamelijk bedraagt de recette nu 318 miljoen dollar.
De film staat onder leiding van Gareth Edwards, die eerder al bewees dat hij monsters kan regisseren met Godzilla (2014) en verhalen kon vertellen met Rogue One A Star Wars Story (2016). Het script komt van David Koepp, die niet toevallig ook het originele Jurassic Park schreef. Het is alsof ze de oude garde terug hebben gehaald om deze franchise nieuw leven in te blazen na enkele mindere sequels. Critici en publiek waren dit keer wat milder gestemd dan bij de vorige Jurassic World-films met Chris Pratt en Bryce Dallas Howard. Maar laten we eerlijk zijn: reviews hebben nog nooit een Jurassic-film kapot gemaakt. Het publiek komt toch wel kijken. Iets gelijkaardig heb je met Transformers. Dit is nog maar eens een bewijs dat box-office succes niet gelijk loopt met de kwaliteit ervan.
Ondertussen heeft Scarlett Johansson een nieuw record op haar naam staan: ze is nu de hoogst verdienende hoofdrolspeler in Hollywood met 14,8 miljard dollar aan box office-inkomsten. Dat is meer dan Robert Downey Jr. en Samuel L. Jackson, beiden Marvel-collega’s die waarschijnlijk nu wat jaloers zijn. Ironisch genoeg komt dit record er dankzij een film waarin ze voor het eerst sinds Black Widow (2021) weer de hoofdrol speelt zonder een Marvel-kostuum aan.
De concurrentie dit weekend kwam van Brad Pitt zijn racingfilm F1: The Movie (2025), die 26,1 miljoen dollar binnenhaalde, een daling van 54% ten opzichte van vorige week. Hoewel F1 internationaal wel goed presteert, blijkt het in Amerika toch wat moeilijker te zijn om mensen enthousiast te maken voor Formule 1 dan voor dinosauriërs. De film staat nu op 294 miljoen dollar en met alle product placement denk ik wel dat de film uiteindelijk wel uit zijn kosten zal komen. De derde plaats ging naar How to Train Your Dragon (2025) met 9,7 miljoen dollar, gevolgd door Disney’s Elio (2025) met 4,9 miljoen, een film die ondanks goede reviews met zijn budget van 150 miljoen dollar dreigt uit te groeien tot één van Pixar’s grootste flops. En op de vijfde plaats vinden we 28 Years Later (2025) met 4,6 miljoen dollar, wat bewijst dat zombies geen partij zijn voor dinosauriërs.
Wat betreft de toekomst: Universal wil graag een nieuwe trilogie maken van Rebirth, en gezien de internationale cijfers lijkt dat geen onrealistisch plan. Bovendien staat er de komende weken nog wat leuks op het programma met Superman (2025) en Fantastic Four The First Steps (2025), wat betekent dat de zomer van 2025 nog veel in petto heeft voor liefhebbers van blockbusters. De box office staat momenteel 14% hoger dan vorig jaar op hetzelfde moment, wat aantoont dat Hollywood zich goed heeft hersteld van een wat trage start. In tegenstelling tot vele doemdenkers zijn bioscoopcomplexen nog niet afgeschreven en ja, misschien zit er wel een terugkeer in van het bioscoopbezoek. Ik hoop alleen dat het volk ook naar niet-popcorn films blijft komen.
Familie films die zowel bestemd zijn voor kinderen als volwassen draaien goed.
Die laatste twee films waren zo slecht dat deze gewoon niet slechter kan zijn.
Het was leuk, mijn kinderen vonden het geweldig, de belangrijkste slechte dinosaurus was een beetje raar, maar afgezien daarvan was het een leuke rit.
ScreenX is bullshit !! Ga deze zien in een gewone zaal.
Zo’n slechte film, maar de zaal zat wel vol. Ik ben benieuwd of het Superman zal overleven.
Als je er niet op let, kan het een leuke film zijn. Maar het was eerlijk gezegd best slecht. Om een niet-spoiler voorbeeld te geven: op een gegeven moment staat iemand tot aan zijn enkels in het water en zie je water door de opening stromen. Ze gaan door de opening. Geen water meer. Helemaal niet. Er waren nog een paar andere momenten die de Final Cut niet hadden mogen halen, maar het is een Jurassic Park-film. Als iemand nog steeds een goede film verwacht, is dit de verkeerde plek om te kijken. Als je alleen Dino’s wilt zien die mensen achtervolgen, zal dit wel jouw ding zijn.
Het zijn popcorn films die complexen nodig hebben om te overleven.