Hollywood heeft weer eens besloten om een perfect staande film te bederven met een sequel die niemand heeft gevraagd. Aaron Sorkin heeft aangekondigd dat hij een vervolg gaat maken op The Social Network (2010), maar dit keer zonder David Fincher achter de camera. In wat voor wereld leven wij? Fincher regisseert een Tarantino film en Sorking regisseert een Fincher film. Voor wie de originele film gemist heeft: The Social Network vertelde het verhaal van hoe Jesse Eisenberg als Mark Zuckerberg Facebook oprichtte vanuit zijn Harvard-studentenkamer, terwijl hij ondertussen zijn beste vriend Eduardo Saverin (gespeeld door Andrew Garfield) uit Facebook werkte en rechtszaken aan zijn broek kreeg van de Winklevoss-tweeling. Een briljante film over ambitie, verraad en de prijs van succes in het digitale tijdperk.
Nu wil Sorkin ons een sequel opdringen die gebaseerd is op de Wall Street Journal’s “The Facebook Files” van journalist Jeff Horowitz uit 2021. Het nieuwe verhaal zou zich focussen op hoe Facebook de democratie heeft ondermijnd, tieners heeft beschadigd en de wereld in het algemeen heeft verpest. Klinkt dat interessant? Jazeker. Maar het probleem zit hem niet in het onderwerp, maar in de uitvoering. Sorkin, die de Oscar won voor het beste aangepaste scenario van de originele film, heeft besloten om deze keer ook zelf te regisseren. En dat is waar de boel fout gaat. Want laat ons eerlijk zijn: als schrijver is Sorkin een genie, maar als regisseur is hij… hoe zeg je dat beleefd? Laat ons zeggen dat hij beter is in het schrijven van snelle dialogen dan in het creëren van visuele magie. Kijk maar naar zijn recente regiewerk: Molly’s Game (2017) was oké, maar The Trial of the Chicago 7 (2020) en Being the Ricardos (2021) waren zo opgezwollen als een bal in de zomer. Sorkin heeft de neiging om zijn eigen briljantie te veel te willen tonen, wat resulteert in films die meer voelen als toneelstukken dan als cinema.
Fincher daarentegen is een regisseur die perfectionisme tot kunst heeft verheven. Zijn manier van werken – waarbij acteurs hun tekst vlak moeten opzeggen tijdens audities zodat hij de ruwe emotie kan zien – creëerde de gespannen, klinische sfeer die The Social Network zo bijzonder maakte. Fincher kon een film maken over rechtszaken en een website die spannender was dan de meeste actiefilms. Zonder zijn controle over Sorkin’s theatrale impulsen vrezen we het ergste. En dan hebben we nog het probleem van de cast. Eisenberg, Garfield, Justin Timberlake en Rooney Mara – ze komen waarschijnlijk allemaal niet terug. Dat is begrijpelijk, want hun verhaallijnen zijn grotendeels afgesloten. Sorkin heeft al aangegeven dat hij Facebook de schuld geeft van de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021. “Facebook heeft zijn algoritme afgesteld om het meest verdeeldheid zaaiende materiaal te promoten, omdat dat de engagement verhoogt,” zei hij in een podcast. Dat is een interessante stelling, maar het roept ook vragen op over hoe genuanceerd deze film zal zijn. Sorkin heeft de neiging om complexe kwesties te versimpelen tot zwart-wit verhalen, wat voor een onderwerp als Facebook’s invloed op de democratie problematisch kan zijn.
Het is niet dat het verhaal niet verteld moet worden. Integendeel, Facebook’s rol in de verspreiding van desinformatie, het schaden van de mentale gezondheid van tieners, en het ondermijnen van democratische processen wereldwijd is absoluut filmwaardig materiaal. Maar waarom moet het per se een sequel zijn van The Social Network? Waarom niet gewoon een nieuwe film maken over deze kwesties zonder de bagage van de originele film mee te sleuren? Het antwoord is natuurlijk simpel: merkherkenning. Hollywood weet dat The Social Network een geliefde en succesvolle film was (226 miljoen dollar wereldwijd, acht Oscar-nominaties), dus waarom niet proberen om een beetje van die magie te bottelen? Het probleem is dat magie niet zo gemakkelijk te herhalen is, zeker niet zonder de belangrijkste ingrediënten.
Sony Pictures heeft het project al goedgekeurd, met Todd Black, Peter Rice, Sorkin en Stuart Besser als producenten. Er is nog geen productiedatum vastgesteld, maar bronnen zeggen dat Sorkin nu druk bezig is met het casten van zijn ensemble. Elke agent in Hollywood zal waarschijnlijk proberen om zijn rijzende sterren voor Sorkin te krijgen, gezien wat de originele film deed voor de carrières van Eisenberg en Garfield. Misschien worden we verrast. Misschien heeft Sorkin als regisseur geleerd van zijn eerdere fouten en creëert hij een meesterwerk dat de complexiteit van Facebook’s moderne problemen perfect weergeeft. Maar eerlijk gezegd hebben we onze twijfels. Zonder Fincher’s sturende hand en de originele cast lijkt The Social Network Part II meer op de ChatGPT versie van het origineel. De originele The Social Network was perfect omdat het op het juiste moment kwam, met de juiste mensen, en het juiste verhaal vertelde. Soms is het beter om een goed verhaal met rust te laten dan te proberen om er nog een keer munt uit te slaan. Maar ja, dit is Hollywood – waar het algoritme van winstmaximalisatie altijd wint van artistieke integriteit.
Eigenlijk een vrij dwaas idee. Noem de film gewoon january 6th.