De superheldenfabriek van Hollywood draait weer op volle toeren, en deze keer staat James Gunn aan het roer van wat mogelijk de meest cruciale comeback in de geschiedenis van DC Comics wordt. Zijn Superman (2025) moet niet alleen de filmstudio’s overtuigen dat het DC-universum weer levensvatbaar is, maar ook de sceptische fans die na jaren van teleurstellingen hun geloof in de ‘Man of Steel’ hebben verloren. Met nog drie weken te gaan voor de release, lijken de eerste prognoses echter eerder op een weerbericht voor een bewolkte dag dan op de zonnige vooruitzichten die Warner Bros had gehoopt.
De cijfers spreken een verhaal van verdeelde meningen en voorzichtige verwachtingen. Volgens de National Research Group zou Superman een openingsweekend van 135 miljoen dollar kunnen behalen in de Verenigde Staten, wat het in de buurt zou brengen van respectabele DC-launches uit het verleden. Maar zoals altijd in Hollywood zit de duivel in de details, en die details zijn niet bepaald geruststellend. De range loopt van 90 tot 145 miljoen dollar, wat betekent dat er nog steeds een flinke onzekerheidsmarge bestaat over hoe het publiek zal reageren op David Corenswet’s interpretatie van de iconische superheld.
Voor context, Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) opende met maar liefst 166 miljoen dollar, terwijl Man of Steel (2013) 116 miljoen dollar binnenhaalde. Als Superman inderdaad die 135 miljoen dollar haalt, zou het zich netjes tussen deze twee klasgenoten nestelen, maar het zou ook betekenen dat de verwachtingen aanzienlijk zijn getemperd ten opzichte van de oorspronkelijke optimistische schattingen. Sommige box office-experts hadden aanvankelijk zelfs gespeculeerd over openingscijfers van 175 miljoen dollar, wat Superman zou hebben gekatapulteerd naar de top van DC’s openingsrecords. Maar de werkelijkheid is, zoals zo vaak, een stuk nuchterder dan de dromen. Insiders bij DC Studios en Warner Bros houden hun voeten stevig op de grond. Deze voorzichtigheid is begrijpelijk, want alles onder de 100 miljoen dollar zou worden gezien als een flinke domper op de ambities van Gunn en zijn compagnon Peter Safran. Het is alsof je een groot feest organiseert en dan toch maar voor de zekerheid minder drankjes inkoopt – je wilt niet voor schut staan als er niemand komt opdagen. Captain America: Brave New World (2025) had op hetzelfde punt in de tracking-cyclus 71% hogere “first choice” scores dan Superman, en dat opende uiteindelijk met 88,8 miljoen dollar. Nog pijnlijker is de vergelijking met Matt Reeves’ The Batman (2022), waar Superman maar liefst 64% achterloopt in de cruciale “definitely must-see” categorie.
Gunn zelf heeft recent gereageerd op een van de meest belachelijke controverses rondom zijn film: de kritiek op een vliegscène uit een vroege teaser. In een interview met Entertainment Weekly legde hij uit dat het ging om onafgewerkte special effects in een tv-commercial, waarbij letterlijk een foto van Corenswet’s gezicht was geplakt op drone-opnames. “Het was eigenlijk een foto van zijn gezicht en hem vliegend. Het was een foto van een drone die voor een echte achtergrond vloog,” aldus Gunn, die toegaf dat hij niet helemaal tevreden was met het shot. Eigenlijk is dit een zware uitschuiver en is iets wat je niet zou verwachten bij een Nolan of Spielberg. Hij is de regisseur en producer en hij had beter moeten weten.
De druk op Superman is immens, niet alleen vanwege de financiële verwachtingen, maar ook omdat het de eerste echte test is voor Gunn en Safran’s visie op het DC-universum. Ze hebben de opdracht gekregen om DC weer glans te geven en een serieuze poging te doen om Marvel Studios in te halen – geen kleinigheid in een tijd waarin superheldenmoeheid een reëel fenomeen is geworden. Het is alsof je wordt gevraagd om een kapotte auto te repareren terwijl iedereen toekijkt en commentaar geeft op elke moersleutel die je vastpakt. De casting keuzes tonen aan dat Gunn probeert een evenwicht te vinden tussen vertrouwdheid en vernieuwing. Naast Corenswet als Clark Kent/Superman zien we Rachel Brosnahan als Lois Lane en Nicholas Hoult als Lex Luthor. De cast wordt verder aangevuld met Skyler Gisondo als Jimmy Olsen, Sara Sampaio als Eve Teschmacher, en een hele rij aan ondersteunende superhelden waaronder Edi Gathegi als Mister Terrific en Isabela Merced als Hawkgirl. Een opvallende toevoeging aan dit universum is Krypto, Superman’s hond, wat suggereert dat Gunn niet bang is om elementen uit de comics te omarmen die misschien wat lichter of speelser aanvoelen. Het is een interessante keuze die aangeeft dat deze Superman mogelijk een andere toon zal aanslaan dan de zwaardere, meer filosofische benadering van voorganger Zack Snyder. Of dit het publiek zal aanspreken, blijft natuurlijk de vraag. Sommigen zullen het zien als een welkome verlichting, anderen als een stap terug naar kinderlijke onschuld in een wereld die om complexere verhalen vraagt.
Volgens insiders zal het succes van Superman uiteindelijk afhangen van de recensies. Dit is een interessant punt, omdat het suggereert dat het merk Superman zelf niet meer voldoende is om mensen naar de bioscoop te lokken. In tegenstelling tot een franchise zoals Fast & Furious, waar fans vaak gaan kijken ongeacht de kritische ontvangst, lijkt Superman een film te zijn waar people daadwerkelijk willen weten of het goed is voordat ze hun geld uitgeven. Dit is zowel een teken van het voorzichtige publiek als van het beschadigde vertrouwen in DC-films na jaren van wisselende kwaliteit. De historische prestaties van Superman-films bieden een interessant perspectief op de huidige verwachtingen. Door zeven films heen (exclusief Justice League maar inclusief Batman v Superman) heeft het Superman-merk 2,56 miljard dollar wereldwijd opgebracht. Dit is een respectabel bedrag, maar het toont ook aan dat Superman nooit de absolute box office-koning is geweest die sommigen verwachten. Man of Steel haalde wereldwijd 670 miljoen dollar, terwijl Batman v Superman 874,3 miljoen dollar binnenhaalde – beide respectabele cijfers, maar geen recordbrekers.
Ik ga de film wel gaan zien bij openingsweekend. De trailers zijn ok, het gaat terug naar de comics. Daar kan je toch niets op tegen hebben.
Als de review zus-en-zo zijn zal deze film een Flash ervaring hebben aan de box-office.
Als de effecten slecht zijn, misschien, maar ik denk dat deze film wel meer zal ophalen dan Mission Impossible