De Mission: Impossible franchise eindigt in mineur

Na jaren van Tom Cruise die zich als een bezetene van wolkenkrabbers laat bungelen en uit vliegtuigen springt alsof het een dagelijkse routine is, heeft de man blijkbaar zijn Waterloo gevonden. Mission: Impossible – The Final Reckoning (2025) heeft wereldwijd slechts 457,2 miljoen dollar opgebracht, wat betekent dat deze actiefilm zijn productiebudget niet eens heeft kunnen terugverdienen. Voor een franchise die gewend is aan successen van meer dan 700 miljoen dollar, is dit ongeveer even pijnlijk als een mislukte stunt zonder veiligheidsnet. Het was trouwens iets wat we hier al hadden aangekondigd in november van vorig jaar. Met een Rotten Tomatoes score van 80% – wat normaal gezien meer dan voldoende zou moeten zijn – staat The Final Reckoning slechts op de vijfde plaats in de franchise-ranglijst. Mission: Impossible – Ghost Protocol (2011) haalde 94%, Rogue Nation (2015) eveneens 94%, Dead Reckoning Part One (2023) zelfs 96%, en Mission: Impossible 6 Fallout (2018) troonde met 98% aan de top. Het is alsof je beste leerling plots een 6 op 10 haalt terwijl iedereen gewend was aan negens en tienen.

© Paramount Pictures

Het publiek was al even lauw in zijn enthousiasme. Met een CinemaScore van A- en een Rotten Tomatoes publieksscore van 89% presteerde de film weliswaar degelijk, maar het was een duidelijke daling vergeleken met zijn onmiddellijke voorganger Dead Reckoning Part One, die 94% haalde bij het publiek. Het zal vermoedelijk niet aan de stunts liggen, die iconisch onderdeel van elke Mission: Impossible film. Hoewel, … Tom Cruise die aan een vliegtuig hangt in de lucht? Hebben we al gezien in Rogue Nation, maar dan spectaculairder. Een onderzeese missie in een gezonken onderzeeër? Klinkt indrukwekkend, maar mist die onmiddellijke “wauw-factor” die je krijgt wanneer je Cruise van de Burj Khalifa ziet abseilen. Het is alsof een goochelaar dezelfde truc doet, maar net iets minder overtuigend. Volgens mij ligt het probleem dat de film niet aanvoelt als een stand-alone verhaal. Ze hebben de ‘Part 2’ uit de titel gehaald, maar het publiek is niet achterlijk. En die vorige film was al geen enorm kassucces. En dan is er nog die speelduur van maar liefst 170 minuten, of bijna drie uur. Dat is langer dan menig huwelijksceremonie, en voor veel filmkijkers blijkbaar een brug te ver. In een tijd waarin aandachtsspannes korter worden dan een TikTok-video, is het vragen om problemen wanneer je publiek vraagt om bijna drie uur stil te zitten voor een actiefilm. Bioscopen konden ook minder voorstellingen programmeren, wat resulteerde in minder verkochte tickets – simpele wiskunde, maar blijkbaar niet zo simpel voor Hollywood-executives.

Het Memorial Day weekend van 2025 bracht ook zijn eigen hoofdpijn mee. Disney’s live-action Lilo & Stitch (2025) remake brak alle records en werd de best presterende Memorial Day release ooit, waarmee ze zelfs Top Gun: Maverick (2022) versloegen. Het is alsof je een toprestaurant opent naast McDonald’s en dan merkt dat iedereen toch voor de Happy Meal gaat. Soms wint commerciële aantrekkingskracht het van artistieke kwaliteit, ook al richt je je op verschillende doelgroepen. Franchise-vermoeidheid speelt ongetwijfeld ook een rol in dit debacle. Acht films in 29 jaar tijd, met slechts twee jaar tussen Dead Reckoning Part One en The Final Reckoning – de kortste pauze in de geschiedenis van de franchise. Zelfs Simon Pegg, Hayley Atwell, Ving Rhames en de rest van de cast kunnen niet voorkomen dat het publiek een beetje Mission: Impossible-moe wordt.

Het actiegenre zelf heeft het in 2025 ook niet gemakkelijk gehad, wat de pech van The Final Reckoning alleen maar vergroot. Captain America: Brave New World (2025), The Final Reckoning en Thunderbolts* (2025) – alle drie actiehits in de wereldwijde top 10 van het jaar – presteerden onder de verwachtingen vergeleken met hun budgetten. Zelfs Jason Statham’s A Working Man (2025) kon niet tippen aan zijn vorige hit The Beekeeper, terwijl Rami Malek’s The Amateur (2025) en Den of Thieves 2: Pantera (2025) ook faalden om de kassa’s te doen rinkelen.Ironisch genoeg startte The Final Reckoning nonochtans veelbelovend met een openingsweekend van 64 miljoen dollar – het beste van de hele franchise. Maar na een daling van 57,5% in het tweede weekend was de koers gezet. Met Pom Klementieff, Esai Morales, Nick Offerman, Hannah Waddingham, Henry Czerny en Angela Bassett in de cast had de film op papier alle ingrediënten voor succes. Kortom, wat we hier zien is een perfecte storm van omstandigheden die samen het perfecte recept vormden voor teleurstelling. Een te lange film, franchise-vermoeidheid, sterke concurrentie, een zwakke voorganger, en een algemene malaise in het actiegenre. Tom Cruise mag dan nog zo’n doodsvergaar zijn als het op stunts aankomt, tegen de wetten van de markt en het publiek valt zelfs hij niet op te boksen. Mission: Impossible – The Final Reckoning bewijst dat zelfs de meest onmogelijke missies soms gewoon… onmogelijk blijken te zijn.

5 Comments

  1. Kevin

    Het is nu niet dat ik graag commentaar geef maar de zin: ‘Het is alsof …’ wordt hier irritant veel herhaalt 😫

    Reply
    1. Notorious

      “Het is nu niet dat ik graag commentaar geef maar de zin: ‘Het is alsof …’ wordt hier irritant veel herhaalT”

      Gelukkig geen -dt fouten, hé Kevin.

      Reply
  2. Damiano

    Het feit dat Maverick meer dan een miljard heeft opgebracht kan je de steen niet werpen naar Cruise of het publiek. M:I heeft zijn houdbaarheid datum verstreken of iets te snel films na elkaar gemaakt.

    Reply
  3. Vince

    Film was ok, maar de bioscoopzaal was inderdaad maar half gevuld. Ik denk gewoon franchise moeheid.

    Reply
  4. Yves

    En je vergeet ook accountant twee te vermelden ook flop. Ze komen te rap op een streaming kanaal waarom dan nog een te duur bios kaartje kopen

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *