Was 2020 nu niet gek genoeg? Blijkbaar dacht Ari Aster van niet, want de man achter Hereditary (2018) en Midsommar (2019) heeft nu beslist om ons allemaal terug te sleuren naar die vervloekte periode waarin we mondmaskers droegen en thuisbleven. Met Eddington (2025) serveert hij ons een western die zich afspeelt tijdens de pandemie, en als je dacht dat zijn vorige films al gestoord waren, dan ben je nog niet klaar voor deze trip. Joaquin Phoenix en Pedro Pascal spelen de hoofdrollen in wat eruitziet als een politieke thriller die net zo besmettelijk is als het virus zelf.
Korte inhoud: Een sheriff (Phoenix) en een burgemeester (Pascal) in het kleine stadje Eddington, New Mexico, raken slaags tijdens de zomer van 2020. De trailer toont ons een stadje dat langzaam volledig doorslaat, met alle COVID-conspiracietheorieën, Black Lives Matter-protesten naar aanleiding van George Floyd’s dood, en genoeg wapens om een kleine oorlog te beginnen. Het is alsof iemand “Breaking Bad” heeft gekruist met “The Walking Dead”, maar dan zonder zombies en met veel meer paranoia.
Phoenix, die blijkbaar een zwak heeft voor Aster’s waanzinnige projecten (hij speelde ook al in Beau Is Afraid), kruipt opnieuw in de huid van een man op de rand van een zenuwinzinking. Zoals gewoonlijk ziet hij eruit alsof hij al weken niet heeft geslapen, wat perfect past bij het thema van een samenleving in crisis. Pascal daarentegen lijkt zijn charme uit The Mandalorian en The Last of Us mee te brengen, maar dan met een venijnig randje dat doet vermoeden dat zijn burgemeester misschien niet zo betrouwbaar is als hij lijkt. De chemie tussen deze twee acteurs belooft elektriserend te worden, vooral omdat ze allebei bekend staan om hun intense acteerstijl.
De sterrencast is trouwens ook niet mis: Emma Stone, Austin Butler, Luke Grimes, Deirdre O’Connell, Micheal Ward, Amélie Hoeferle, Clifton Collins Jr. en William Belleau maken deel uit van deze waanzinnige western. Stone, die normaal gezien komedies doet, zal ongetwijfeld een interessante toevoeging zijn aan Aster’s donkere universum. Butler, die zo indrukwekkend was als Elvis in Elvis (2022), krijgt de kans om opnieuw te tonen dat hij meer is dan alleen een mooie glimlach.
De trailer zelf is typisch Aster: verstikkend atmosferisch, vol met omineuze beelden en net genoeg informatie om je nieuwsgierig te maken zonder te veel prijs te geven. We zien beelden van social distancing, mensen met mondmaskers, en complottheorieën die online de ronde doen – allemaal dingen die ons maar al te bekend voorkomen. Maar dan voegt Aster er zijn kenmerkende touch aan toe: explosies, vuurgevechten, en een mysterieus bedrijfsvliegtuig dat boven de woestijn hangt. Het is alsof hij onze collectieve trauma’s van 2020 heeft genomen en er een David Lynch-achtige thriller van heeft gemaakt.
Op het filmfestival van Cannes waren de reacties verdeeld, wat eigenlijk perfect is voor een Ari Aster-film. Velen vonden het “brutaal provocerend” maar ook een western-thriller die probeert de sluipende onwerkelijkheid van wat Amerika is geworden vast te leggen. Andere critici waren minder enthousiast, maar dat is niets nieuws voor Aster’s werk – de man heeft er een handje van om mensen te verdelen. Sommigen vinden hem een visionaire filmmaker, anderen denken dat hij gewoon graag mensen wil choqueren. Persoonlijk denk ik dat het waarschijnlijk allebei een beetje waar is. Tijdens de persconferentie in Cannes werd de cast gevraagd of ze bang waren om terug te keren naar de VS na het maken van een film met zo’n politiek geladen onderwerp. Pascal’s antwoord was typerend direct: “Angst is hoe zij winnen” en hij vervolgde met “Blijf verhalen vertellen, blijf jezelf uitdrukken en blijf vechten om te zijn wie je bent… Fuck de mensen die proberen je bang te maken, weet je? En vecht terug. Dit is de perfecte manier om dat te doen door verhalen te vertellen. En laat ze niet winnen.” Het soort antwoord dat je zou verwachten van iemand die net een film heeft gemaakt over de politieke spanningen in Amerika.
Het feit dat A24 achter deze film staat, geeft al aan dat we iets bijzonders kunnen verwachten. Het productiehuis heeft een reputatie opgebouwd met films die de grenzen opzoeken en niet bang zijn om controversieel te zijn. Van Moonlight tot Uncut Gems, A24 weet hoe ze films moeten maken die mensen aan het praten krijgen. En met Eddington lijkt het erop dat ze opnieuw de lat hoog leggen. De film is gefinancierd en geproduceerd door A24, met Aster en Lars Knudsen die produceren onder hun Square Peg Banner. De visuele stijl van de trailer doet denken aan Aster’s eerdere werk, maar met een nieuwe urgentie. De desert landscapes van New Mexico bieden het perfecte decor voor een verhaal over isolatie en paranoia. De cinematografie ziet er scherp en intimiderend uit, met die kenmerkende Aster-compositie die altijd een beetje ongemakkelijk aanvoelt, alsof er iets niet klopt aan het beeld. Het is die subtiele onrust die zijn films zo effectief maakt in het creëren van spanning. Met een release gepland voor 18 juli 2025, valt Eddington midden in het zomerblockbuster-seizoen. Het is een interessante keuze van A24 om een politiek geladen, experimentele western uit te brengen tussen alle superhelden- en actiefilms. Maar misschien is dat precies de bedoeling; een film die opvalt door anders te zijn, door iets te zeggen te hebben in plaats van alleen maar entertainment te bieden. In een zomer vol met explosies en special effects, biedt Eddington explosies met betekenis.
Absoluut mijn soort film.