007 First Light is hopelijk geen voorbode van wat ons te wachten staat

IO Interactive heeft eindelijk hun kaarten op tafel gelegd met de eerste trailer van 007 First Light, en het resultaat is ‘James Bond Goes Generic’ met een 007 die net van de schoolbanken lijkt te komen. Na vijf jaar wachten sinds de aankondiging van “Project 007” in november 2020, kregen we tijdens Sony’s State of Play op 4 juni eindelijk te zien wat de Hitman-makers in petto hebben voor onze geliefde geheim agent. En wat krijgen we? Een jonge Bond die er meer uitziet als de nieuwe Patrick Gibson uit Dexter (2024) dan als iemand die ooit een Aston Martin zou mogen besturen.

Het eerste wat opvalt aan deze nieuwe Bond is dat hij eruitziet als elke willekeurige Amerikaanse high school quarterback die net zijn diploma heeft gehaald. IO Interactive heeft blijkbaar besloten om niet te wachten op de casting van de nieuwe filmversie van Bond (een vergissing in mijn ogen), wat op zich nog te begrijpen valt gezien de Bondfilm maar niet van de grond komt, maar dan moet je wel iets neerzetten dat íets van charisma uitstraalt. Deze Bond ziet eruit alsof hij ontworpen is door een comité van marketingmensen die een focus group hebben gehouden met twintigers die nog nooit een echte Bond-film hebben gezien. Het gezicht is zo generiek dat het net zo goed de hoofdpersoon van elke willekeurige Netflix-serie zou kunnen zijn – en dat is nu precies het probleem. De vergelijking met Patrick Gibson’s nieuwe Dexter Morgan dringt zich onvermijdelijk op. Beiden hebben dat gladde, onschuldige gezicht dat suggereert dat mama nog altijd hun boterhammen smeert. Maar waar Gibson tenminste de verontschuldiging heeft dat hij een psychopaat moet spelen die zich moet verstoppen achter een masker van normaliteit, heeft deze Bond geen enkel excuus voor zijn gebrek aan persoonlijkheid. Zelfs de toevoeging van het litteken (verwijzend naar de boeken van Ian Fleming) komt artificieel over. Sean Connery had dat rauwe, gevaarlijke dat je deed geloven dat hij echt iemand kon vermoorden met een paperclip. Deze nieuwe Bond ziet eruit alsof hij moeite zou hebben met het sluiten van zijn rits.


© IO Interactive

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de graphics die er uitzien alsof ze rechtstreeks uit 2010 komen. In een tijd waarin games als The Last of Us Part II (2020) en Red Dead Redemption 2 (2018) laten zien wat er mogelijk is en Unreal Engine met waanzinnig knappe visuals komt, serveert IO Interactive ons beelden die eruitzien alsof ze ontwikkeld zijn voor de PlayStation 3. De gezichtsanimaties en lichaamsbewegingen komen houterig over en zelfs de fotografie lijkt bij momenten iets teveel op een oud Hitman game. Het is alsof de hele game een grote stap achteruit is ten opzichte van wat we gewend zijn van moderne games. De artistieke richting van het spel voelt aan als een vreemde kruising tussen Hitman en Uncharted 4 (2016), maar dan zonder de charme van beide. En uiteraard zal er kritiek zijn om de afro-casting want heel even had je het gevoel dat ze de MI6-hoofdkwartieren hebben verplaatst naar Wakanda. Ikzelf heb hier niets op tegen, ze mochten zelf een Afro Bond hebben gelanceerd, maar waarom dan het litteken gebruiken uit de boeken van Fleming indien authenticiteit met de karakters dan toch minder belangrijk is? IO Interactive probeert ons ook nog eens wijs te maken dat de litteken op Bonds gezicht gebaseerd is op Ian Fleming’s originele boeken. Dat klopt wel, maar Fleming’s Bond had dat litteken nooit in de films, en er is een goede reden voor. De filmserie heeft haar eigen iconografie ontwikkeld die losstaat van de boeken, en het toevoegen van dit detail nu voelt aan als een wanhopige poging om literaire geloofwaardigheid te claimen terwijl je tegelijkertijd alles verpatst wat de films zo memorabel maakte.

Waar is die koude, bureaucratische sfeer gebleven die hoort bij de wereld van spionage? Hoe gepolijst en PG-13 alles er uit ziet. Waar zijn de rauwe randjes, de morele ambiguïteit, het gevoel van echte gevaar? James Bond is geen superheld, hij is een man die doodt voor zijn land en daar de psychologische gevolgen van draagt. Het is des te frustrerend omdat een Bond origin story eigenlijk een fantastisch idee is. We hebben al jaren gewacht op een game die de oorsprong van 007 zou vertellen, maar dan wel op de juiste manier. In plaats van deze moderne, computer-gedreven interpretatie hadden ze veel beter Fleming’s originele werk als basis kunnen nemen en het verhaal kunnen situeren in de vroege Koude Oorlog. Dat zou niet alleen veel interessanter zijn geweest, maar ook veel onderscheidender ten opzichte van wat er al bestaat in de markt.

Een setting in de jaren ’50 of ’60 zou de game een unieke identiteit hebben gegeven. Stel je voor: een wereld zonder smartphones, zonder GPS, zonder al die moderne technologie waarop hedendaagse spionnen kunnen terugvallen. Echte spionage, waarbij agenten daadwerkelijk vaardigheden moesten hebben, waarbij een fout fataal kon zijn omdat er geen backup-systemen waren. Dat zou spanning hebben gecreëerd, dat zou authentiek hebben gevoeld. In plaats daarvan krijgen we weer een moderne setting waarin agenten eigenlijk alleen maar dure computers hoeven te bedienen. De moderne spionage-film heeft het probleem dat alles te veel draait om technologie. Agenten hoeven tegenwoordig geen master-manipulators meer te zijn, geen charmante verleiders, geen koelbloedige improvisators. Ze hebben gewoon toegang tot de juiste apps. Het mystery, de kunst van het spionage-vak, is verdwenen. Een period piece had die magic kunnen terugbrengen, had kunnen laten zien waarom James Bond een legende werd in plaats van zomaar een kerel met goede IT-support.

De trailer laat ook zien hoe IO Interactive de klassieke Bond-karakters heeft herinterpreteerd, met Lennie James als mentor John Greenway. James is een uitstekende acteur, bekend van The Walking Dead (2010), maar zelfs zijn talent kan niet verhullen dat deze versies van M, Q en Moneypenny eruitzien alsof ze rechtstreeks uit een corporate training video komen. Waar zijn de scherpe sneren, de onderhuidse spanning, de subtiele power plays die deze relaties zo boeiend maakten in de films? Het feit dat deze game de eerste Bond-game is sinds 007 Legends (2012) maakt het des te teleurstellender. Na meer dan een decennium van wachten hadden fans iets verdiend dat de legacy van klassiekers zoals games als GoldenEye 007 en 007: NightFire kon evenaren. In plaats daarvan krijgen we iets dat aanvoelt als een gemiste kans van epische proporties. Het is alsof je na jaren van hongeren wordt uitgenodigd voor een gastronomisch diner en dan een Happy Meal krijgt voorgeschoteld. IO Interactive had alle ingrediënten in handen voor succes. Hun ervaring met de Hitman-serie toonde aan dat ze stealth-gameplay begrijpen, dat ze complexe levels kunnen ontwerpen waar spelers kunnen kiezen tussen subtiliteit en bruut geweld. Maar ergens onderweg zijn ze de essentie van wat James Bond uniek maakt volledig kwijtgeraakt. De aankondiging dat het spel onderdeel zal zijn van een trilogie maakt het alleen maar erger.

Wat 007 First Light het meest mist is een begrip van wat James Bond iconisch maakt. Het is niet alleen de gadgets, niet alleen de actie, niet alleen de exotische locaties. Het is de combinatie van gevaar en elegantie, van brutaliteit en charme, van professionalisme en rebellie. Deze nieuwe Bond voelt aan alsof hij ontworpen is door mensen die de films hebben gezien maar nooit hebben begrepen waarom ze werkten. Het resultaat is een product dat alle oppervlakkige elementen heeft maar geen soul. Het zal nog wachten zijn tot 2026, wanneer 007 First Light eindelijk verschijnt op PlayStation 5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch 2 en PC.

10 Comments

  1. Fabian

    Het is van de makers van Hitman en het ziet er uit als een Hitman game met een karakter dat iets jonger is en haar heeft.

    Reply
  2. Whedon

    Ik hield van de Hitman games dus deze zal wel ok zijn.

    Reply
  3. Blood Sugar

    Het heeft wel iets nostalgisch.

    Reply
  4. Burton

    Het leek op een Mustang maar wel degelijk een Aston Martin 😉
    Voor de rest hadden ze inderdaad beter nog een jaar gewacht op de casting, want het feit dat ‘007 GoldenEye’ zo goed werkte was dat het je terugbracht in de film.

    Reply
  5. Fug

    Het litteken is wel een mooie touch! Ja hij ziet er veel te jong uit, maar ze willen hun doelpubliek aanspreken.

    Reply
  6. Geoffrey Wellens

    Stel je voor dat zijn eerste missie een interactie is met Agent 47 😀

    Reply
  7. Rockafeller

    Lijkt wel een Mission: Impossible trailer. Hoe dan ook, dit ziet er geweldig uit. Ik vind het geweldig hoe Bond het litteken op zijn gezicht heeft zoals beschreven in Flemings boeken.

    Reply
  8. jarvi_korm_wlPl

    Wel de perfecte game studio om een dergelijke game te maken. Ik kan de kritiek wel begrijpen maar als fan van de Hitman games heb ik hier goede hoop in.

    Reply
  9. Arthur

    De game had al veel vroeger moeten uitkomen en nu begrijp ik ook waarom, de visuals zijn dated.

    Reply
  10. Chris

    Wie weet wordt dit wel de eerste film en wordt Patrick Gibson effectief de nieuwe Bond …

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *