Blumhouse heeft eindelijk de eerste trailer van The Black Phone 2 (2025) uit de doeken gedaan, en het ziet er naar uit dat regisseur Scott Derrickson er geen gras over laat groeien. Na het succes van de originele The Black Phone (2021), die wereldwijd 161 miljoen dollar opbracht met een budget van amper 18 miljoen, was een vervolg eigenlijk een uitgemaakte zaak. Wraak staat centraal in dit nieuwe hoofdstuk, waarbij The Grabber vanuit het hiernamaals terugkeert om zijn gram te halen bij de familie Blake. Het verhaal speelt zich af tijdens de wintermaanden in Colorado, waar Finney en Gwen Blake nu tieners zijn geworden en opnieuw geconfronteerd worden met hun ergste nachtmerrie.
We hebben nog steeds geen beknopte inhoud van de film, maar van wat we hebben kunnen vinden wordt ‘The Grabber’, opnieuw gespeeld door Ethan Hawke en hij heeft blijkbaar nog altijd een rekening te vereffenen. In de trailer horen we hem tegen Finney zeggen: “Dacht je dat ons verhaal voorbij was? Jij van alle mensen zou moeten weten dat dood gewoon een woord is.” Het is een huiveringwekkende manier om aan te kondigen dat de psychopaat nog lang niet klaar is met zijn slachtoffers. Mason Thames keert terug als Finney Blake, net als Madeleine McGraw als zijn jongere zus Gwen. De film introduceert ook een berg nieuwe personages, waaronder Oscar-genomineerde Demián Bichir als kampbegeleider en Jeremy Davies die zijn rol als vader Terrence herneeemt.
Wat meteen opvalt aan de trailer is de ijzige winterse setting. Derrickson putte inspiratie uit zijn eigen ervaringen tijdens winterkampen in de Rocky Mountains, en dat is duidelijk merkbaar in elke scene. De kou, het isolement en de gevaarlijke bergomgeving zorgen voor een perfect decor waarin ‘The Grabber’ zijn spel kan spelen. In één scène zien we hem zelfs schaatsend op iemand afkomen die hij wil vermoorden, een beeld dat zowel absurd als doodeng is. De regisseur heeft aangegeven dat hij bewust voor een winterse setting heeft gekozen omdat het de intensiteit van het verhaal versterkt en de personages in een nog meer kwetsbare positie plaatst.
De verhaalstructuur bouwt voort op de supernatural elementen die de eerste film zo succesvol maakten, maar met een cruciale twist. Waar de eerste film ging over geesten die slachtoffers waren, krijgen we nu te maken met een geest die de schurk is. De eerste film was eerder een spookverhaal. Maar hier krijgen we precies iets meer horror in plaats van griezel. Deze omkering van rollen belooft een veel donkerder en sinistere ervaring dan wat we eerder hebben gezien. ‘The Grabber’ gebruikt nu zijn status als geest om vanuit het hiernamaals zijn wraak te plannen, wat natuurlijk veel meer mogelijkheden biedt voor horror dan wanneer hij nog een gewone sterveling was.
Een van de interessantste aspecten van het vervolg is de leeftijdssprong van de hoofdpersonages. Waar de eerste film een coming-of-age verhaal was op het niveau van de lagere school, speelt het vervolg zich af tijdens de middelbare schooljaren. Een coming-of-age horrorfilm op het niveau van de lagere school is een ander beestje dan een coming-of-age horrorfilm op het niveau van de middelbare school. Er is een opschroeven van intensiteit vanwege dat leeftijdsverschil. De personages zijn ouder, wijzer, maar ook kwetsbaarder voor bepaalde soorten horror. Ze begrijpen meer van de wereld om hen heen, maar dat maakt de confrontatie met het bovennatuurlijke alleen maar angstaanjagender. De cast is uitgebreid met enkele opmerkelijke toevoegingen. Arianna Rivas speelt de nicht van Bichir’s karakter, terwijl Miguel Mora de broer van een van The Grabber’s slachtoffers vertolkt. Anna Lore en Graham Abbey zijn ook toegevoegd aan de cast, evenals Maev Beaty. De ensemble belooft een rijk scala aan personages die elk hun eigen connectie hebben met het centrale mysterie. Het is interessant om te zien hoe de makers ervoor hebben gekozen om het verhaal uit te breiden met nieuwe families en connecties, in plaats van zich alleen te focussen op de Blake-familie.
Achter de schermen is het vertrouwde team weer aan de slag gegaan. Derrickson regisseert opnieuw, samen met co-schrijver C. Robert Cargill. Het scenario is gebaseerd op personages gecreëerd door Joe Hill, de zoon van Stephen King, die ook als executive producer fungeert. Jason Blum produceert de film via zijn Blumhouse Productions, samen met Derrickson en Cargill. De continuïteit in het creatieve team suggereert dat ze een duidelijke visie hadden voor waar ze dit verhaal naartoe wilden brengen. Hill schreef trouwens Derrickson aan met ideeën voor een vervolg slechts een maand of twee nadat de originele film uitkwam, wat aantoont hoe enthousiast iedereen was om verder te gaan met dit universum. En wat de trailer nog meer verontrustend maakt, is de belofte dat dit vervolg gewelddadiger, enger en grafischer zal zijn dan zijn voorganger. De overgang van een supernatural thriller naar een volwaardige horrorfilm lijkt een logische evolutie te zijn. Tieners kunnen nu eenmaal meer aan dan kinderen van tien jaar oud, zowel qua verhaal als qua visuele content. De filmmaker heeft aangegeven dat hij bewust heeft gewacht om een vervolg te maken totdat de jonge acteurs oud genoeg waren om dit verhaal te vertellen.
De setting van Alpine Lake Youth Camp biedt nieuwe mogelijkheden voor horror die de eerste film niet had. Het kamp ligt geïsoleerd in de bergen, omringd door ijs en sneeuw, wat de perfecte omgeving creëert voor een claustrofobische ervaring. In de trailer zien we Gwen dromen over The Grabber’s schuilplaats en drie jonge jongens die zijn vermoord in het kamp. Deze droomsequenties beloven een belangrijke rol te spelen in het verhaal, mogelijk als manier waarop ‘The Grabber’ communiceert met zijn potentiële slachtoffers. Het gebruik van dromen als plot device is natuurlijk een klassieke horror-trope, maar in de context van dit verhaal lijkt het een logische uitbreiding van de supernatural elementen uit de eerste film. Eén van de meest intrigerende aspecten van de trailer is hoe ‘The Grabber’ nu gebruik maakt van een zwarte telefoon bij het kamp om contact op te nemen met de tieners. “Wraak… is… van mij,” horen we hem zeggen in een van de meest kippenvelmomenten van de trailer. Het feit dat hij zowel in dromen als mogelijk in de echte wereld kan toeslaan, maakt hem tot een veel gevaarlijkere tegenstander dan voorheen. De telefoon blijft het centrale symbool van de franchise, maar krijgt nu een nog sinistere betekenis als instrument van wraak in plaats van redding.
De timing van de release, gepland voor 17 oktober 2025, is perfect gekozen voor het halloweenseizoen. Universal Pictures en Blumhouse weten duidelijk wat ze doen wat betreft marketing van horrorfilms. De onthulling van de trailer tijdens CCXP in Mexico City was een slimme zet om internationale buzz te creëren, en de reacties online suggereren dat fans enthousiast zijn over wat ze hebben gezien. De verwachtingen zijn hooggespannen, vooral na het succes van de eerste film, maar alles wat we tot nu toe hebben gezien suggereert dat het team de uitdaging aankan.
Ik stond niet the wachten op deze sequel gezien het einde van de eerste film, maar de trailer is wél intrigerend.