Lilo & Stitch (2025) maakt kletsnatte komaf met Tom Cruise: Disney-blokbuster overspoelt Mission: Impossible – The Final Reckoning aan de wereldwijde box-office. En dit is een beetje zoals we voorspeld hadden. De Stitch film staat in onze lijst aan mogelijke film die de 1 miljard grens kan halen. En net zoals we hadden voorspeld zal de laatste M:I film vermoedelijk floppen, niet omdat de film slecht is maar omdat de productie zo duur was en ze gewoon niet meer die zelfde slagkracht hebben.
Wat een verschil kan één klein blauw buitenaards wezentje maken. Disney’s langverwachte live-action remake van Lilo & Stitch heeft dit weekend niet alleen de bioscoopzalen wereldwijd overspoeld, maar ook Tom Cruise’s peperdure actietentoonstelling vakkundig naar de tweede plaats verdrongen. De box-office cijfers liegen er niet om: Lilo & Stitch debuteerde met een verbluffende 341,7 miljoen dollar wereldwijd, waarvan 183 miljoen dollar uit de VS via het Memorial Day-weekend. Daarmee vestigt de film het nieuw box-office record voor Memorial Day, en verslaat het Top Gun: Maverick (2022), eveneens met Cruise in de cockpit, dat toen 160 miljoen dollar scoorde.
Geregisseerd door Dean Fleischer Camp (bekend van Marcel the Shell with Shoes On) en met een stevig budget van 100 miljoen dollar (plus nog eens 100 miljoen aan marketing), heeft Lilo & Stitch zich ontpopt tot een ware kaskraker. De film wist wereldwijd een ongeziene generatieoverschrijdende aantrekkingskracht aan te boren, 23 jaar na het origineel. Publieksreacties zijn uitmuntend, met een A-score op CinemaScore en sociale scores in China van 9,5 (TPP) en 9,2 (Maoyan).
Het is de derde grootste openingsweekend ooit voor een Disney live-actionfilm, na The Lion King en Beauty and the Beast. Internationaal ging de film van start in 50 grote markten, goed voor 158,7 miljoen, de beste studio-debuut van 2025 tot dusver, en een top 5 live-action start voor Disney in markten als Frankrijk, Brazilië en Italië. Latijns-Amerika was uitzonderlijk sterk, met nummer één posities in alle markten en het beste Disney live-action debuut ooit in de regio. Azië was iets gematigder, met uitzondering van China (5,7 miljoen) en Australië. Japan, een sterke markt voor Cruise, moet nog openen op 6 juni.
Paramount en Skydance konden nochtans ook scoren met The Final Reckoning. De film leverde een franchise-best globale start van $204 miljoen (inclusief VS maandag), waarvan $127 miljoen uit het buitenland. In de VS klokte de film af op 77 miljoen dollar, eveneens een franchise-record. De film werd wereldwijd op Imax-schermen uitgebracht, goed voor 31 miljoen, waarvan 15,7 miljoen uit de internationale markten; het hoogste ooit voor Cruise. Toch is het een kostbare onderneming: met een productieprijs van naar verluidt 400 miljoen dollar is dit een van de duurste films ooit. Om break-even te halen, moet The Final Reckoning de magische grens van 800 miljoen dollar ruimschoots overschrijden. En dat wordt een huzarenstukje, zelfs voor Ethan Hunt.
Toch lijkt Lilo & Stitch voorlopig aan het langste eind te trekken in de meeste regio’s. Het is duidelijk een zomer die eindelijk op gang komt. De combinatie van deze twee mega-openers, aangevuld met degelijke prestaties van Final Destination: Bloodlines, Thunderbolts en Sinners, resulteerde in een recordbrekend Memorial Day-weekend: 322 miljoen totaal, het beste resultaat sinds 2013.
Dat is goed nieuws voor bioscoopuitbaters, die vorig jaar nog kreunden onder een flauwe start van de zomer met Furiosa: A Mad Max Saga (2024) en Garfield. Dit soort openingsweekend herstelt het vertrouwen in de cinema als collectieve beleving. En na de geflopte Snow White (2025)-remake eerder dit jaar (204M wereldwijd op een budget van 250M), lijkt Disney met Lilo & Stitch eindelijk weer raak te mikken. De film over een hyperactieve alien die een ongewoon gezin vormt met twee Hawaiiaanse zussen, heeft niet alleen nostalgische millennials en gezinnen veroverd, maar zelfs de internationale markt volledig ingepakt. Tom Cruise mag dan nog wel stunts uithalen met vliegtuigen en vechten met vuurwerk, Disney surft ondertussen op golven van goud.
En we moeten nog avatar 3, zootopia 2, superman, F1, jurassic world en wicked 2 krijgen, het zit wel goed voor de bioscoopuitbaters zou ik denken.
Eerste uur van M:I is traag en saai maar het tweede deel maakt alles goed.
Goed dat de film ook in het Nederlands is, dat betekent ook meteen 4 filmtickets in plaats van 2.
Dit weekend gaan bekijken met de kids, hopelijk hebben volwassen hier ook iets aan.