Mikey Madison, de 26-jarige actrice die Hollywood op zijn grondvesten deed daveren met haar Oscarwinnende rol in Anora (2024), heeft voor gefronste wenkbrauwen gezorgd in de industrie door een begeerde rol in de aankomende Star Wars-film van Shawn Levy naast Ryan Gosling af te slaan. Vers van haar historische overwinning als Beste Actrice op de Oscars van 2025 – waar ze zwaargewichten als Demi Moore (The Substance) en Cynthia Erivo (Wicked) achter zich liet – onderlijnt Madisons weigering om naar een ver ver sterrenstelsel af te reizen, misschien wel een hoe opkomende Hollywoodtalenten vandaag omgaan met roem, franchises en hun eigen creatieve integriteit.
De film, die gehuld is in het obligate Lucasfilm-mysterie en gepland staat als opvolger van The Mandalorian & Grogu (2026), vormt Levy’s eerste uitstap in het Star Wars-universum. Het script is van de hand van Jonathan Tropper (The Adam Project) en de geruchtenmolen draait overuren met verhalen die zich vóór A New Hope zouden afspelen. Gespeculeerd wordt dat Gosling een Jedi Master zal spelen die een jonge Padawan op de vlucht voor het Keizerrijk begeleidt, terwijl ook een live-action debuut van videogameheld Cal Kestis (jawel, Cameron Monaghan in Jedi: Survivor) in de lucht hangt. Maar Madison zei “nee bedankt”, zelfs na een persoonlijk telefoontje van Levy. Een opvallende doch weloverwogen koerswijziging, die artistieke vrijheid boven blockbuster-zwaartekracht verkiest. Respect voor Mikey!
Madisons beslissing is een schoolvoorbeeld van een bredere generatieverschuiving in Hollywood. De nieuwe lichting topacteurs – denk aan Jacob Elordi (die Superman aan zich liet voorbijgaan), Paul Mescal (die jaren talmde voor hij Gladiator II tekende) – lijkt niet langer onder de indruk van het klassieke carrièrepad waarin een Oscar je rechtstreeks in een superheldenpak of Jedi-gewaad katapulteert. Ter vergelijking: vorige winnaars zoals Brie Larson, Lupita Nyong’o en Alicia Vikander maakten wél snel de overstap naar respectievelijk Marvel, Star Wars of Lara Croft. Maar Madison, die zich gestaag omhoog werkte via indie-rollen in onder andere Once Upon a Time in Hollywood, Scream 5 en FX’s Better Things, laat met haar weigering duidelijk merken dat ze haar merk liever niet met een laserzwaard laat associëren.
Na wat zij zelf omschreef als “honderden audities en jarenlang onzichtbaar zijn”, heeft Madison nu het privilege om selectief te zijn, en dat doet ze met zichtbaar genoegen. In een recent interview met Variety reflecteerde ze op haar Oscar-nasleep: “Alles wat daarna kwam, was extreem moeilijk,” gaf ze toe. Lees: het is niet makkelijk om als kersverse ster aan het typecasten en het IP-circus te ontsnappen zonder jezelf in de ruimte te verliezen. Bovendien toont haar Star Wars-weigering feilloos de zenuwslopende afwegingen van hedendaagse blockbusters. Waar blockbusterfilms ooit garant stonden voor gegarandeerd succes, zijn ze vandaag bezaaid met risico’s: van giftige fan-reacties (vraag het maar aan Larson met Captain Marvel of Rachel Zegler met Snow White) tot de artistieke leegloop van vijfdelige contracten. De introverte Anora actrice zonder social media, lijkt zich pijnlijk bewust van die valkuilen. Haar mystiek, geworteld in het niet te grabbel gooien van haar privéleven of Instagram-algoritmes, maakt haar een zeldzaam fenomeen in een tijdperk van influencers-met-een-agent.
Daartegenover staat Levy’s Star Wars-project, dat weliswaar ambitieus oogt, maar tegelijk deel uitmaakt van een almaar brozer ecosysteem. Disney’s laatste releases hebben de handen vol met het balanceren tussen nostalgie en nieuwe ideeën, en de shift naar “op zichzelf staande” films zoals The Mandalorian & Grogu lijkt vooral een paniekerige poging om opnieuw relevant te worden. Wij hebben voorspeld dat deze film zou floppen omdat het niet alleen een tv-product is maar ook omdat de laatste seizoenen van Mandalorian niet echt goed waren. Voor Madison die in Anora een sekswerker-zwendelaar speelde met rauwe, ongepolijste intensiteit, zou een CGI-epos hoogstwaarschijnlijk voelen als creatieve dissonantie. Of erger: een afleiding van het vakmanschap dat haar groot maakte.
En toch is Madisons beslissing meer dan een persoonlijke voorkeur; het is een symbool van de veranderende machtsverhoudingen in de industrie. Terwijl studio’s steeds meer hun geld zetten op IP-marathons, eisen jonge sterren betere scripts, gelaagdere personages en meer zeggenschap. Zie Florence Pugh, die Marvel combineerde met Oppenheimer (2023) , of Austin Butler, die zijn Elvis-moment benut om een slechterik te spelen in Dune: Part Two (2024) . Madison is momenteel één van de meest begeerde namen in de industrie en zij lijkt diezelfde weg te bewandelen. Volgens insiders wordt ze overspoeld met scripts voor rauwe drama’s, donkere komedies en prestige-tv. Genres die beter aansluiten bij haar voorliefde voor complexe, moreel dubieuze rollen. En laten we eerlijk zijn, de vlammende reacties van de fans over de laatste Star Wars projecten zullen jonge actrices ook wel afschrikken.
Ondertussen gaat Levy’s ruimte-opera gewoon verder, zonder haar. Naar verluidt wordt Jodie Comer (bekend van Killing Eve) de tweede keuze naast Gosling, in een productie die opmerkelijk genoeg een “bescheiden” budget heeft althans (voor Star Wars-normen). Of deze ingehouden aanpak het merk nieuw leven kan inblazen, blijft nog af te wachten. Maar Madisons afwezigheid voelt nu al als een stille maar veelzeggende aanklacht tegen de tanende aantrekkingskracht van het sterrenstelsel der franchises. Uiteindelijk draait Madisons ‘nee’ minder om die melkweg ver weg, en meer om de samenwerking met een gelijkgestemde filmmaker, met name regisseur Zach CreggerBarbarian (2022). Hij maakt zijn versie van Resident Evil en Madison zou er wel eens de hoofdrol in kunnen spelen aan de zij van Austin Abrams. En vreemd genoeg kijk ik meer uit naar deze film dan naar een zoveelste inspiratieloze Star Wars film.
Update 11 mei 2025: De eerste rol voor Madison zou in Reptilia (2026) zijn met samen met Kirsten Dunst, een nieuwe film geregisseerd door Alejandro Landes Echavarría (Monos). Het project zal aan potentiële kopers worden voorgesteld tijdens de aankomende filmmarkt van Cannes. Reptilia draait om een mondhygiëniste die betoverd raakt door een raadselachtige zeemeermin en haar meesleurt in de duistere en gevaarlijke wereld van de exotische dierenhandel in Florida. Het scenario is mede geschreven door Landes Echavarría en Duke Merriman. De opnames starten naar verwachting in het najaar.
Ze heeft een kogel ontweken
Behalve Andor heeft Star Wars sinds de komst van Disney alle magie die het zo bijzonder maakte verloren.
Ik denk dat ze de juiste keuze heeft gemaakt want ik geloof niet dat deze Shawn Levy Star Wars film ooit gemaakt zal worden.
Welke Star Wars actrice heeft haar carrière een boost gegeven met Star Wars? Goed voor Mikey dat ze niet meteen valt voor de grote IP’s.
Je moet wel lef hebben om op dit punt in haar carrière een bijrol in een Star Wars-film met Ryan Gosling af te slaan.
Dat is een kans op geld en exposure die misschien nooit meer terugkomt. De meeste acteurs zouden die cheque zonder aarzelen hebben aangenomen, dus respect.
Ze heeft waarschijnlijk Shawn Levy’s andere films gezien.
Wijze beslissing