Fincher’s verdere afdwaling in Netflix met Once Upon A Time in Hollywood sequel

In een filmische samenwerking die zowel auteurs als tijdperken overspant, staat David Fincher op het punt een vervolg op Quentin Tarantino’s Once Upon a Time … in Hollywood (2019) te regisseren voor Netflix. Brad Pitt zal terugkeren in zijn met een Oscar bekroonde rol als de raadselachtige stuntman Cliff Booth. Het scenario, geschreven door Tarantino zelf, wordt omschreven als een “afgeleide” van het origineel in plaats van een direct vervolg. Dit project lijkt een zeldzame samensmelting van creatieve grootheden te worden, waarbij Fincher’s minutieuze vakmanschap wordt gecombineerd met Tarantino’s mythische vertelkunst over Hollywood. Tegelijkertijd doet het vermoeden rijzen of Fincher niet zijn eigen koers dreigt te verliezen in deze samenwerking met Netflix.

artwork Davian

Het project werd voor het eerst op 1 april gemeld – een timing die aanvankelijk tot scepsis leidde – en later bevestigd door Deadline en Variety. Volgens bronnen heeft Tarantino, die afstand deed van zijn langverwachte slotfilm The Movie Critic, elementen uit dat script hergebruikt voor dit nieuwe avontuur. Nadat Pitt Tarantino’s goedkeuring had gekregen, werd het scenario aan Fincher aangeboden, een langjarige samenwerkingspartner, wat leidde tot een snelle overname door Netflix onder Fincher’s first-look deal.

De film markeert een strategische verschuiving van Sony Pictures, die Tarantino’s originele film uit 2019 uitbracht, naar Netflix – een zet die de groeiende invloed van streaming benadrukt. Tarantino behoudt de onderliggende rechten van Once Upon a Time in Hollywood, wat de ontwikkeling van deze afgeleide versie mogelijk maakt. De aankondiging viel samen met CinemaCon, wat de spanningen blootlegde tussen theatrale exclusiviteit en de opmars van streaming. Hoewel Tarantino’s laatste geregisseerde film bij Sony blijft, past dit project binnen Netflix’ streven naar prestigieuze talenten zoals Fincher, die eerder Mank en The Killer (2023) voor het platform regisseerde. Hierbij rijst echter de vraag of Fincher zich in de wereld van streaming wel op zijn sterkst voelt, of dat hij zijn richting dreigt te verliezen.

Het scenario zal dieper ingaan op het duistere verleden van Cliff Booth, aangevuld met Tarantino’s roman uit 2021 die meer onthulling geeft over Booth’s militaire achtergrond, vermeende huwelijksdoden en gewelddadige confrontaties met maffia-handlangers. Hoewel het geen direct vervolg is, kunnen er elementen van The Movie Critic doorklinken, waarin aanvankelijk werd gesuggereerd dat Booth als filmliefhebber door het Hollywood van de jaren ’70 navigeerde. Het belooft een rauwe karakterstudie te worden, waarin Pitt’s Booth nieuwe vijanden – en oude demonen – onder ogen zal zien tegen een nostalgisch LA-decor.

De vierde samenwerking tussen Fincher en Pitt belooft een hereniging van stilistische precisie en charismatische intensiteit. Hun eerdere gezamenlijke projecten, variërend van psychologische thrillers tot existentiële drama’s, suggereren een overgang van Tarantino’s nostalgische stijl naar Fincher’s koelere, meer methodische esthetiek. Toch garandeert Tarantino’s scenario een dialooggedreven scherpte, waarin twee duidelijk verschillende regisseurs hun stempel drukken. Maar men kan zich afvragen of Fincher’s betrokkenheid bij Netflix hem niet op een zijspoor brengt, weg van de artistieke idealen waar hij bekend om staat.

Tarantino’s besluit om de regie over te dragen – een stap die hij voor het eerst sinds de jaren ’90 (zoals bij True Romance en From Dusk Till Dawn) zet – wijst op zijn focus op zijn laatste en 10de film en een toneelstuk. Door Fincher de leiding te geven, zorgt hij ervoor dat de erfenis van Cliff Booth verder evolueert, terwijl hij zelf zijn afscheid van Sony beslaat. Het feit dat het script zijn thuis vindt bij Netflix, roept echter vragen op over de rol van streaming in het bewaren van de visie van de auteur – een discussie waar Tarantino liever omheen fietst door het project over te laten in plaats van zelf te regisseren.

Personages als Leonardo DiCaprio’s Rick Dalton en Margot Robbie’s Sharon Tate zullen waarschijnlijk niet terugkeren, waardoor het verhaal volledig draait om Pitt’s Cliff Booth. Hoewel de personages van Austin Butler en Mikey Madison als volgelingen van Manson in het origineel omkwamen, biedt de uitgebreide lore uit de roman ruimte voor nieuwe antagonisten, die mogelijk verband houden met Booth’s roerige verleden. Er gaan geruchten dat de opnames al in de zomer van 2024 zouden kunnen starten, alhoewel Netflix hier nog geen officiële opmerking over heeft gemaakt. Filmcritici en branchegenoten kijken reikhalzend uit naar Fincher’s interpretatie van Tarantino’s universum – een samenkomst van twee grootheden die zowel het verleden als het heden van Hollywood willen herdefiniëren. Tegelijkertijd blijft de vraag hangen of Fincher op deze weg niet afdrijft van de koele, nauwgezette stijl die hem kenmerkt en zijn betrokkenheid bij Netflix hem niet langzaam van zijn oorspronkelijke pad afleidt

1 Comment

  1. Danique

    Ik ben geen fan van de Fincher Netflix jaren maar ik wil wel zien hoe deze spinoff verder loopt met een script van QT

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *