Independent film Anora schrijft Oscar-geschiedenis

De 97e Academy Awards zullen de geschiedenis ingaan als een avond waarin de filmwereld de kracht van onafhankelijke cinema omarmde. Anora (2024), de brutale en ontroerende drama-komedie van Sean Baker, domineerde met vijf overwinningen op zes nominaties, inclusief de felbegeerde Oscar voor Beste Film. Het was een ongeziene triomf voor een onafhankelijke productie, met een productiebudget van 6 miljoen dollar, die het moest opnemen tegen films met een veel groter budget en uitgebreide marketingcampagnes. Toch slaagde Anora erin om de harten van zowel de Academy als het publiek te veroveren, en bevestigde daarmee Bakers status als één van de meest compromisloze auteurs van zijn generatie en opent de deuren voor een nieuwe filmster met Mikey Madison. De film stond op 1 in onze Top 10 Beste Films van 2024 en was uiteindelijk ook onze voorkeur om te winnen in onze pronostiek.

© FilmNation Entertainment

Dat Anora zijn nominaties wist om te zetten in winst, is een zeldzaamheid in Oscar-kringen. Sean Baker vestigde zelfs een record door in één avond vier Oscars te winnen: Beste Regie, Beste Originele Scenario, Beste Montage en Beste Film. Daarmee evenaarde hij een prestatie die slechts Walt Disney hem in 1953 voordeed, al was dat met vier verschillende films. Bakers overwinning voelde als een overwinning voor de onafhankelijke filmwereld, een sector die vaak in de schaduw staat van grote studio’s en franchisegeweld. Maar Anora was niet alleen Bakers succes. Mikey Madison, die de rol vertolkte van de sekswerker die zich plots in de wereld van de Russische elite bevindt, leverde een beklijvende vertolking die haar terecht de Oscar voor Beste Actrice opleverde. Madison werd nochtans als outsider beschouwd in de race, waarin Demi Moore met The Substance (2024), lange tijd als favoriet werd gezien. Er doken zelfs valse berichten op dat Mikey Madison geen initimacy coordinator kreeg op de set, daar waar zij zelf de beslissingen nam tot waar ze wou gaan en de film eigenlijk minder erotiek bevat dan pakweg Baby Girl (2024) of naakte scene als The Substance.

Terwijl Anora geschiedenis schreef, vielen enkele andere grote kanshebbers opvallend uit de boot. Emilia Pérez (2024), de Netflix-productie die voorafgaand aan de Oscars met dertien nominaties als favoriet werd beschouwd, zag zijn troeven grotendeels onbenut blijven. De film won slechts een handvol prijzen, waaronder Beste Vrouwelijke Bijrol voor Zoe Saldaña. Maar dé grootste verliezer was toch wel The Brutalist (2024), het ambitieuze drama van Brady Corbet, moest zich tevreden stellen met drie Oscars van de 10 nominaties, waaronder Beste Acteur voor Adrien Brody. Brody, die voor de tweede keer in zijn carrière met een Oscar naar huis ging, leverde een gepassioneerde speech af waarin hij het onzekere bestaan van een acteur beschreef en pleitte voor meer artistieke diversiteit in de filmindustrie. En van verliezers gesproken, dit was de 16de nominatie voor Diane Warren en het mocht weer niet zijn. Op een bepaald moment moet je deze vrouw toch iets gunnen, dit is krankzinnig.

Ook de grote blockbusters bleven grotendeels beperkt tot de technische categorieën. Dune: Part Two (2024) enWicked: Part I (2024) werden geprezen om hun productionele kwaliteiten, maar werden geen Oscar-magnets zoals gehoopt. Het lijkt erop dat de Academy zich steeds meer profileert als een platform dat artistieke, onafhankelijke cinema beloont, eerder dan de publiekslievelingen die de box-office domineren. En dat is een goede zaak! Vergeet niet, The Substance is ook zo’n independent film, het is tevens de eerste horrorfilm die bij mijn weten zoveel Oscar-buzz kreeg. Spijtig voor Demi, maar ze heeft in ieder geval al een succesvol award-verhaal gehad met deze film. Met de triomf van Anora lijkt de Academy een duidelijke koerswijziging te bevestigen. De tijden waarin grootse Hollywoodfilms met sterrenensembles automatisch de grote prijzen binnenhaalden, lijken voorbij. Net als Parasite in 2020 bewijst Anora dat verhalen die buiten de conventies van de mainstream vallen, een universele kracht kunnen hebben. Sean Baker, die ooit begon met microbudgetfilms als Tangerine, heeft nu de hoogste eer van de industrie behaald zonder zijn onafhankelijke roots te verloochenen.

Terwijl onafhankelijke film wordt gevierd, blijven de lage kijkcijfers en het gebrek aan connectie met het brede publiek een probleem. Dat de Oscar-show ook een betalende show is om te bekijken blijf ik kranzinnig vinden. Er komen zoveel advertenties dat je zou denken dat ze de show toch gratis kunnen streamen wereldwijd op verschillende platforms – los van waar je woont. Ik denk dat de volgende stap zou moeten zijn om de show ook te delen aan het grote publiek en niet alleen zij met een HULU abonnement. Host Conan O’Brian had een hilarische introductie en gelukkig kunnen jullie deze hier bekijken. Voor de lijst met de winnaars verwijs ik naar IMDB.

14 Comments

  1. Vince

    Weinigen hadden dit voospeld!! Zowat 3/4 van de berichten gaven The Brutalist de win voor Beste Film en Beste Regisseur. Ik blijfg het spijtig vinden voor Dune 2 maar ik denk dat je gelijk hebt dat The Academy steeds meer zijn neus ophaalt voor studiofilms. Kijk de co-Belgische productie Flow die zomaar eventjes Beste animatiefilm wint. Die animatiefilm was gemaakt voor 3,5 miljoen euro.

    Reply
  2. BloodSugar

    Thank god dat Emia Perez niet heeft gewonnen :p

    Reply
  3. VikJab

    Anora was mijn favoriet. Brutalist is een fake verhaal, The Substance was een lange aflevering van Black Mirror en Emila Perez is gewoon een treinongeluk.

    Reply
  4. Boris Karloff

    Twee films waren de super favoriet een paar maarden geleden en dan hebben die twee films in de aandacht gekomen op een minder goede manier en bijgevolg is de derde met de prijzen gaan lopen.

    Reply
  5. arjen

    Ik was teleurgesteld. Het is een vermakelijke film, maar ik zou het geen Oscar-waardige film noemen. Er was gewoon niets sterk genoeg om dat te rechtvaardigen. Niet het acteren, niet de regie, niet de montage, niet het verhaal. Het was gewoon een stel vreselijke mensen die vreselijk tegen elkaar deden, en toen was het afgelopen. Er was geen commentaar op het leven, de maatschappij of wat dan ook.

    Reply
  6. Isa

    Prachtige film !

    Reply
  7. Mark

    Lachwekkend. Nog een bevestiging dat niemand een fuck om de Oscars moet geven.

    Reply
  8. Alex

    De film was prima. Vergeetbare Oscar-winnaar. Het enige goede is dat het een kleine, onafhankelijke film was die met nauwelijks geld is gemaakt. Daar hebben we meer van nodig, dus ik zal niet klagen over de winst.

    Reply
  9. jesse

    The Substance verdiende toch iets beter

    Reply
  10. Olivia

    Anora mag dank u zeggen aan Karla Sofía Gascón 🙂

    Reply
  11. Matt

    The Brutalist is één grote leugen. Niets in de film kan je serieus nemen. En toch doet het alsof het echt is gebeurd

    Reply
  12. Steven Lahousse

    Ik ben blij dat Anora heeft gewonnen, want ik denk dat Sean Baker al een decennium lang alleen maar geweldige films maakt. Ik vond Mikey geweldig, maar ik was voor Demi, ook al was het vooral omwille van haar lange carrière.

    Reply
  13. Baldoni

    Er waren veel films die ik prima vond om Best Picture te krijgen. Anora was er een van. De enige echte tragedie van de avond was dat Demi Moore Best Actress verloor. Dat was waarschijnlijk haar enige kans.

    Reply
  14. Fug

    Ik ben gewoon blij dat Emilia Perez het niet heeft gekregen

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *