Top 10 Box-Office Flop van 2024

Het jaar 2024 was een rollercoaster voor de filmindustrie. Terwijl blockbusters zoals Dune: Part Two (2024) en Wicked: Part I (2024) zowel critici als het publiek wisten te bekoren, waren er ook films die diep in de rode cijfers verdwenen. Van mislukte vervolgen en onbegrepen remakes tot ambitieuze projecten die hun doel volledig misten, deze top 10 laat zien welke films het afgelopen jaar het hardst flopten. Hier zijn de 10 grootste box office-flops van 2024, van nummer 10 tot de pijnlijke nummer 1.

Top 10 Box-Office Flop van 2024

10. The Ministry Of Ungentlemanly Warfare (2024) Guy Ritchie
Production cost: $60 million – Worldwide Gross: $27,3 million (Lionsgate)

Guy Ritchie’s The Ministry Of Ungentlemanly Warfare is een mix van WOII-avontuur en komedie dat volledig zijn doel miste. Ondanks een sterrencast (o.a. Henry Cavill) was de film te chaotisch en ondermaatst geschreven. Het publiek bleef weg, waardoor de opbrengst pijnlijk laag uitviel voor zo’n duur project.

9. Madame Web (2024) S.J. Clarkson
Production cost: $100 million – Worldwide Gross: $100 million (Columbia Pictures / Sony)

Sony’s poging om met Madame Web hun Spider-Man-universum uit te breiden liep spaak. Dakota Johnson kon als Cassie Webb niet redden wat niet te redden viel: slechte scripts, houterige actie en belachelijke dialoog leverden de film de titel “slechtste superheldenfilm ooit” op. Het break-evenpunt werd nauwelijks gehaald, maar de reputatieschade was onherstelbaar. Persoonlijk vond ik Ant-Man and the Wasp (2018) en zoveel slechtere comic, maar goed was het niet.

8. The Fall Guy (2024) David Leitch
Production cost: $150 million – Worldwide Gross: $189 million (Universal Pictures)

Ondanks een sterrencast (Ryan Gosling, Emily Blunt) en regisseur David Leitch (Deadpool 2, Bullet Train) lukte het The Fall Guy niet om het publiek massaal naar de bioscoop te trekken. En ja, ik heb van de film genoten. De trailers lieten weinig zien van het daadwerkelijke plot of de emotionele lagen, en dat was al één groot probleem. Veel kijkers wisten niet wat ze konden verwachten: een romcom? Een satire? Of een pure actiefilm? Kwam daar nog bij dat jongere generaties de originele serie niet kenden, terwijl oudere fans niet overtuigd waren door de moderne twist. Zonder duidelijk doelgroepfocus strandde de film in een niemandsland.

7. Fly Me to the Moon (2024) Greg Berlanti
Production cost: $100 million – Worldwide Gross: $42,2 million (Apple Studios / Sony)

Deze romantische komedie met een historische twist, geregisseerd door Greg Berlanti en met sterren als Scarlett Johansson en Channing Tatum, leek op papier een veilige gok. Fly Me to the Moon was oorspronkelijk bedoeld voor een streamingrelease (Apple TV+), maar kreeg later een theatrale uitgave. Dit leidde tot verwarring: weinig promotie richting bioscooppubliek, terwijl streamingfans niet wisten of ze moesten wachten. De marketing was halfslachtig en focusloos. Het publiek begreep ook niet of het een luchtige liefdesfilm of een politieke parodie was. Scarlett Johansson en Channing Tatum zijn individueel sterren, maar hun on-screen romance voelde geforceerd. Johansson speelt trouwens de laatste jaren nogal veel op automatische piloot (cf. de nieuwe Jurassic World).

6. Furiosa: A Mad Max Saga (2024) George Miller
Production cost: $168 million – Worldwide Gross: $174 million (Warner Bros.)

De reden waarom Furiosa: A Mad Max Saga uiteindelijk flopte was vermoedelijk te wijten aan het enorme succes van Deadpool & Wolverine én Inside Out 2 wiens releasedatum heel nabij waren. En het publiek begreep ook niet echt waar deze film zich situeerde en waarom Charlize Theron deze rol niet had kunnen invullen. In ieder geval was de hype veel minder dan bij Mad Max: Fury Road (2015).

5. Joker: Folie À Deux (2024) Todd Phillips
Production cost: $190-200 million – Worldwide Gross: $207 million (Warner Bros.)

Het origineel uit 2019 was een oscarwinnend fenomeen, maar het vervolg Joker: Folie à Deux stortte in als een kaartenhuis. De keuze om van het grimmige drama een musical te maken, vervreemdde fans. Hoewel de opbrengst technisch gezien het budget dekte, was het een enorme tegenvaller vergeleken met het miljardensucces van deel één.

4. Kraven the Hunter (2024) J.C. Chandor
Production cost: $130 million – Worldwide Gross: $62 million (Columbia Pictures / Sony)

Sony’s Spider-Man Universe (SSU) kreeg veel klappen en met Kraven the Hunter, een donkere, R-rated origin story over de beruchte Spider-Man-vijand, braken ze records. Ondanks de brutale actie en Aaron Taylor-Johnson in de hoofdrol werd de film een gigantische flop. De film probeerde zowel fans van gewelddadige, volwassen superherofilms (Deadpool, The Batman) als het mainstream SSU-publiek (Venom) tevreden te stellen. Maar de R-rating schrok families af, terwijl de Spider-Man-content juist jongere kijkers moest aantrekken. Deze tegenstrijdigheid leidde tot een lege zaal. Daarnaast brachten de trailers alleen maar explosies en “edgy” one-liners, maar lieten geen overtuigende plot of unieke twist zien.

3. Borderlands (2024) Eli Roth
Production cost: $120 million – Worldwide Gross: $33 million (Lionsgate)

Deze adaptatie van de populaire game-serie faalde op elk vlak. Zelfs sterren als Cate Blanchett en Kevin Hart konden het onsamenhangende Borderlands script en Eli Roth’s regie niet redden. Fans van de games waren woedend, nieuwe kijkers verveeld. Resultaat: één van de zwaarste flops ooit.

2. Megalopolis (2024) Francis Ford Coppola
Production cost: $126 million – Worldwide Gross: $14 million (Lionsgate)

Francis Ford Coppola’s levenswerk Megalopolis werd zijn financiële nachtmerrie. Deze futuristische epic, gefinancierd uit eigen zak, kreeg polariserende reacties: sommigen noemden het een “meesterwerk”, anderen “onsamenhangende waanzin”. Helaas voor Coppola was de publieke opinie eenduidig: niemand ging kijken. Lees het in detail hier.

1. Argylle (2024) Matthew Vaughns
Production cost: $250 million – Worldwide Gross: $96 million (Apple Studios)

Matthew Vaughns Argylle, een ambitieuze spionnenactiekomedie met sterren als Henry Cavill, Bryce Dallas Howard en Dua Lipa, moest een franchise-starter worden. In plaats daarvan werd het dé grootste financiële mislukkingen van 2024. De film zwenkt tussen meta-lagen, plot-twists en absurditeit, waardoor het publiek het spoor bijster raakte. Wat begon als een speelse hommage aan spionnengenres, eindigde als een onsamenhangende chaos. Vaughns typische mix van actie en komedie (Kingsman) werkte hier niet. De grappen voelden geforceerd, en de balans tussen zelfspot en serieus drama was zoek. Scènes met een CGI-kat en Dua Lipa’s campy optreden werden vooral belachelijk gevonden. Henry Cavill speelt slechts een bijrol (als fictieve spion Argylle), terwijl de echte hoofdrollen naar minder iconische karakters gingen. Het publiek voelde zich misleid: Cavill en Lipa domineerden de posters, maar hadden weinig schermtijd. Zonder positieve mond-tot-mondreclame bleven nieuwsgierige kijkers weg.

3 Comments

  1. Wasp

    Veel van die films zijn ook niet goed met uitzondering van Furiosa. Dat was opnieuw een meesterwerkje.

    Reply
  2. Cosmic

    The Fall Guy en Furiosa behoren niet in zo’n lijst.

    Reply
    1. StevenD

      Furiosa was de beste film die ik vorig jaar gezien heb, heel jammer dat die geflopt is.

      Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *