Disney heeft onlangs de eerste beelden van Tron: Ares (2025) vrijgegeven, het langverwachte nieuwe deel in de Tron-franchise. Deze film, geregisseerd door Joachim Rønning, bouwt voort op de iconische sciencefictionfilms Tron (1982) en Tron: Legacy (2010). Toch zijn de vooruitzichten somber. Tron: Ares lijkt al bij voorbaat gedoemd te floppen, en dat heeft alles te maken met strategische fouten en zware concurrentie. Hoewel de opkomende de flop van Mission: Impossible – Dead Reckoning (2025) andere oorzaken heeft om te ontsporen aan de box-office, zijn er toch interessante parallellen.
Een van de grootste problemen waarmee Tron: Ares kampt, is de geplande releasedatum van 10 oktober 2025. Deze komt net een week na de release van de langverwachte biopic Michael (2025) op 3 oktober 2025, die het leven van Michael Jackson in beeld brengt. Waar Tron: Ares mikt op een niche van sciencefictionfans, heeft Michael een veel bredere aantrekkingskracht. Het is niet moeilijk te voorspellen dat de muziekliefhebbers, nostalgische fans van Michael Jackson en filmliefhebbers wereldwijd massaal zullen kiezen voor deze biopic. Disney lijkt hier een groot strategisch risico te nemen.
De timing doet denken aan de ongelukkige concurrentie waarmee Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One (2023) te maken kreeg. Deze film, die met veel bombarie werd aangekondigd, verloor zijn momentum door de directe concurrentie met Barbie en Oppenheimer. Hoewel het een solide actie-avontuur was, werd de film overschaduwd door het culturele fenomeen rondom de andere twee titels. Voor Tron: Ares dreigt een soortgelijk lot.
Een ander zorgpunt is de casting van Jared Leto in de titelrol. Hoewel Leto een Oscar-winnende acteur is, heeft hij niet altijd succes geboekt met grote blockbusters. Sommie kwatongen spreken zelfs van box-office posion. Zijn eerdere rol in Morbius (2022) werd met vernietigende kritiek ontvangen, en zijn betrokkenheid bij Tron: Ares zou scepticisme kunnen oproepen. Zijn reputatie als acteur die soms té excentriek en niche is, kan afschrikwekkend werken voor het bredere publiek.
Hoewel Tron onder sciencefictionliefhebbers een cultstatus geniet, heeft de franchise nooit een enorm mainstream succes gekend. Tron: Legacy wist destijds indruk te maken met zijn visuele stijl en de iconische soundtrack van Daft Punk, maar de film werd niet door iedereen omarmd. Bovendien ligt er een aanzienlijke tijdspanne tussen de films, waardoor het merk enigszins in de vergetelheid is geraakt. Waar Mission: Impossible tenminste kon leunen op een consistente reeks succesvolle films en de sterkracht van Tom Cruise, ontbreekt het Tron aan een even sterke basis. Het is de vraag of Disney erin slaagt om nieuw publiek aan te trekken, zeker gezien de complexe premisse van de film: een A.I.-wezen dat vanuit de digitale wereld naar de echte wereld wordt gestuurd.
Wat Michael zo gevaarlijk maakt als concurrent is de emotionele en culturele waarde van Michael Jackson. Biopics als Bohemian Rhapsody (2018) en Elvis hebben bewezen dat verhalen over iconische artiesten het uitstekend doen, zowel commercieel als kritisch. Michael zal naar verwachting dezelfde route volgen, zeker omdat de film zowel muziekliefhebbers als mensen met interesse in Jacksons complexe levensverhaal zal aanspreken en ja, de film zal zonder twijfel de miljard-dollar-grens doorbreken.
Hoewel Tron: Ares een interessante premisse en een indrukwekkende cast heeft (met namen als Jodie Turner-Smith, Gillian Anderson, Jeff Bridges, Evan Peters, Hasan Minhaj,…), zijn de obstakels waarmee de film te maken krijgt, groot. De directe concurrentie van de Michael-biopic, de twijfelachtige keuze voor Jared Leto en de zwakke merknaam maken de kans op succes klein. Disney loopt hiermee het risico op een nieuwe flop. Gelukkig heeft Disney ook nog heel wat andere films zoals Zootopia 2 en Avatar 3, twee films die ook al de miljard grens zullen doorbreken.