Netflix paswoord-delen crackdown lijkt een succes te zijn

Netflix heeft een einde gemaakt aan het paswoord delen, waarbij iemand niet zomaar mensen kan uitnodigen op hun abonnement. Nu zal de gebruiker extra moeten bijbetalen voor een extra account. En de eerste resultaten geven aan dat het nieuwe plan van Netflix om het bedrijfsresultaat te verbeteren, zijn vruchten afwerpt. Het aandeel van Netflix zit ook serieus in de lift sinds vorig jaar, van 175 dollar naar 420 dollar per aandeel. De toekomst ziet er goed uit voor de streamingdienst.


Naar verluidt zouden er in het begin een kwart meer nieuwe abonnementen zijn. In de daaropvolgende dagen zag Netflix volgens WSJ een toename van meer dan 100% in aanmeldingen ten opzichte van het voorgaande gemiddelde van 60 dagen. Jarenlang sloot Netflix een oogje dicht bij het delen van wachtwoorden omdat het de groei aanwakkerde. Maar de streamer leed vorig jaar zware abonneeverliezen en zei dat het delen van wachtwoorden zijn inkomsten schaadde en daarom zijn vermogen om in nieuwe inhoud te investeren beperkte. Eerder werd geschat dat meer dan 100 miljoen huishoudens wereldwijd een abonnement delen.

Vorige maand waarschuwde de service Amerikaanse abonnees dat als ze wachtwoorden delen met mensen buiten hun huishouden, ze een extra lid aan hun account zouden moeten toevoegen voor een extra maandelijks bedrag van 7,99 dollar – of zich moeten aanmelden voor een nieuw account. Het was ook van plan om gebruikers met ongeautoriseerde wachtwoorden te blokkeren. Het bedrijf begon eerder dit jaar het delen van wachtwoorden aan banden te leggen in verschillende landen, te beginnen met Canada, Nieuw-Zeeland, Portugal en Spanje. Maar de uitrol werd versneld en zo kwam België onlangs ook aan de beurt. Netflix meldde onlangs een netto-toename van 1,75 miljoen wereldwijde streamingabonnees in het eerste kwartaal, een stijging van bijna 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar minder dan de meer dan 3 miljoen Wall Street-analisten hadden verwacht.

Concurrent Disney+ zien zijn aandeel ondertussen verder zakken, zeker nu Lucasfilm, Marvel en Pixar in een diepe crisis zitten en zelfs hun Disneyfilms moeite hebben om nog maar een break-even te bereiken. Ze hebben de voorbije jaren volledig ingezet om Disney in al zijn facetten ‘woke’ te maken, wil nu dat (1) kijkers vooral een goed verhaal willen (2) de luidste woke-stemmen op social media zelf geen consumenten zijn van woke-producties (3) de identiteit-politiek meer zorgt voor controversie dan promotie voor de desbetreffende films en series. Dat Disney na één seizoen een peperdure “woke” serie als Willow moet afvoeren is pijnlijk, maar het is slechts één voorbeeld in een hele zooi van afgevoerde woke producties die werkelijk hakt in de winstmarges. En ondertussen zien we dat Lucasfilm onder Kathleen Kennedy blijven volharden in de boosheid met de opkomende “Acolyte” serie en de oorspronkelijke Star Wars fans allemaal afstoten, maar zelfs ook gewone science-fiction en fantasy fans. Het is krankzinnig, grappig en schrijnend tezelfdertijd.

3 Comments

  1. QueenB

    De meerkost voor bestaande klanten die iemand willen toevoegen is eigenlijk niet zo heel veel, denk iets van een 50 euro per jaar. Ik had het veel duurder verwacht.

    Reply
  2. Floyd

    Ik zweer nog steeds bij Amazon Prime, Netflix heeft een paar goeie series maar ook wel veel troep ingepakt met een mooie strik.

    Reply
  3. Duane

    De enige logische zet van Netflix en had al veel vroeger kunnen gebeuren.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *