Onderzoek bij de Oscars na nominatie van Andrea Riseborough voor To Leslie

Ik moet zeggen dat we ons over de nominatie van Andrea Riseborough als Beste Actrice voor de film To Leslie (2022) initieel niet veel vraagtekens hadden bij gezet. Het is een talentvol actrice die zowat 14 jaar geleden werd opgemerkt voor haar vertolking van Margaret Thatcher in een tv-film. Nadien speelde ze voornamelijk tweede viool in heel wat producties maar kreeg een paar jaar geleden dan toch een degelijke hoofdrol in Possessor (2020) van Brandon Cronenberg nadat hij haar opgemerkt in de independent film Nancy (2018). Wij hadden To Lesie nog niet gezien, maar blijkbaar zou de nominatieronde dan toch niet zo fair en transparant zijn verlopen zoals we zouden denken.

Volgens het blad Forbes zou de film To Leslie het onderwerp uitmaken van een gedreven promocampagne of grassroots campaign zoals ze dat ginder noemen, gestuurd door de heiligde drievuldigheid van Oscar-winnende actrices Gwyneth Paltrow, Cate Blanchett, Kate Winslet en nog vele anderen. Hiermee hebben ze dan ook Olivia Colman uit de Oscar-race geduwd voor Beste Actrice voor haar vertolking in Empire of Lights (2022) van Sam Mendes, de ex van Kate Winslet. Over de film die heel wat gemengde reviews kreeg was iedereen het er wel over eens dat de vertolking buitengewoon gelaagd en sterk was. De film was een kleine productie en bracht iets minder dan 5 miljoen op aan de box-office. Maar ook zwarte actrices Danielle Deadwyler (Till) en Viola Davis (The Woman King) grepen hierdoor naast een nominatie.

Maar To Leslie deed het barslecht aan de box-office. De film werd vertoond op het SXSW festival in maart van 2022 en versluist naar een video-on-demand platform naast een beperkte bioscoop-run waar het in de States geen geld opbracht en voornamelijk lege zalen opleverde. Meer nog, internationaal bracht de film nog geen 25’000 dollar op. Dit is niet veel meer dan de 13’000 dollar voor Terror on the Prairie (2022) met de verbannen actrice Gina Carano waarvoor social media een speciale spot-campagne had voor opgezet.

Eén van de grote bekommernissen was de leugenachtige campagne aan honderden Academy leden van actrice Frances Fisher op social media waarin ze bij naam had gesuggereerd dat andere genomineerden zoals Deadwyler en Davis ‘sowieso al genomineerd zouden zijn’ en dat het zonde was om ze als nummer 1 op de stembiljetten te plaatsen. Als ze de namen van deze twee actrices eruit had gelaten in haar communicatie, was er waarschijnlijk minder aan de hand geweest.

Kijk, laten we eerlijk zijn, film-nominaties zijn een bijzonder subjectief gegeven en geen van ons denkt effectief dat al de mensen van The Academy stemmen op films die ze allemaal al hebben gezien, of geloven jullie dat ze allemaal de Belgische inzending van Close hebben bekeken. Harvey Weinstein heeft jarenlang heel wat van zijn films tegenin alle redelijkheid een nominatie bezorgd tot zelfs een Oscar, of zijn jullie vergeten dat de romantische klucht Shakespeare in Love (1998) maar liefst 7 Oscars won, waaronder deze voor Gwyneth Paltrow! en de Best Picture Oscar won van films als het superieure Saving Private Ryan (1998) én The Thin Red Line (1998). Filmnominaties zijn grotendeels een wie-kent-wie lobby-ronde of een ode aan een welbepaalde hype, met af en toe een terechte erkenning voor talent.

De bal rond de nominatie van Andrea Riseborough was aan het rollen geweest nadat verschillende acteurs (Mia Farrow, Joe Mantegna, Dulé Hill, Meredith Vieira,…) allemaal de actrice prezen voor haar vertolking ‘met net dezelfde bewoordingen’, met name “small film with a giant heart”. Velen via social media hadden dit opgemerkt en de geruchtenmolen kwam op gang dat die acteurs vermoedelijk zelfs de film niet hadden gezien maar gewoon bezig waren met lobbywerk. Eén iemand zal hiermee wel tevreden zijn, en dat is Michelle Yeoh, want haar kansen op de Oscar voor Beste Actrice worden hiermee alleen maar groter. Bekijk hier de nominatielijst van de belangrijkste prijzen.

Update 31/01/2023: Ik hebben uiteindelijk To Leslie gezien en het was inderdaad een sterke vertolking van Andrea Riseborough. Heeft het zijn plaats in de nominatielijst? Wel als we een prijs geven voor de ‘beste vertolkingen’ in plaats van een prijs te geven aan ‘de vertolkingen in een sterke film’, dan heeft deze zeker haar plaats in de lijst. Of ik Riseborough’s vertolking beter vond dan deze van Viola Davis of Danielle Deadwyler is subjectief. Het was wel een bijzonder kleine productie en ook al heb ik weinig respect voor zij die een film promoten of afkeuren zonder deze te hebben gezien moet ik erkennen dat Kate Winslet hier een juiste gevecht heeft geleverd en een pareltje van onder het stof gehaald die NIEMAND al van had gehoord.



1 Comment

  1. Daan

    Blonde is echt wel een slechte film maar Ana de Armas zette wel een goeie vertolking neer, toch denk ik dat Danielle Deadwyler hier gestolen was van een nominatie

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *