CODA wint Best Picture Oscar en Will Smith krijgt eerste Oscar

Er waren eigenlijk NUL verrassingen en deze 94ste Acamdemy Awards was al zo voorspelbaar als het einde van een James Bond film (met uitzondering van No Time to Die). De meeste van jullie zullen waarschijnlijk al gehoord hebben van Will Smith die zijn eerste Oscar won voor Beste Acteur. Zijn vertolking in King Richard (2021) was dan ook één van zijn betere vertolkingen en gezien zijn carrière was het ook wel tijd dat de man in aanmerking kwam voor een erkenning door de Acamdemy.

Weinigen zullen het vermoedelijk hebben over CODA (2021) die de Best Picture won, voor de simpele reden dan vermoedelijk NIEMAND de film heeft gezien – tenzij jullie beschikken over de Apple streamingdienst. Maar het is een typische Oscar-film over een meisje die leeft met dove ouders. Het is een film met een “boodschap”, en dus lag het voor de hand dat het CODA, Belfast of The Power of the Dog zou worden. Ik blijf het in ieder geval bizar vinden dat Best Picture niet samengaat met Best Director, maar goed, Jane Campion won zoals verwacht de Oscar voor Beste regie in The Power of the Dog (2021).

Jane Campion heeft recent wel een beschamend quote afgelegd op de 27th Critics’ Choice Awards waar ze de verdiensten van de Williams zussen minimaliseerde door te stellen dat zij in tegenstelling tot haarzelf niet moesten spelen tegen mannen (verwijzend naar de mannelijke regisseur waartegen ze moest boksen in de categorie Beste Regisseur). Een commentaar die veel stof deed opwaaien en waarvoor ze haar excuses aanbood. Maar deze uitreiking viel op 13 maart, lang nadat The Academy al had beslist wie de Oscar voor Beste Regisseur zou winnen. Was deze quote een paar maand vroeger gevallen dan vermoed ik dat Kenneth Branagh misschien wel met die Oscar ging lopen.

De grootste verliezers van de avond zijn Belfast (2021) die enkel won voor Beste Originele Script en West Side Story, die enkel de Oscar won voor Beste Actrice in een Bijrol door Ariana DeBose. Maar eigenlijk is Dune (2021) ook wel iets van een verliezers ondanks de film 6 Oscars won. Eigenlijk had deze film ook gewoon Best Picture kunnen winnen, ook al was Denis Villeneuve niet genomineerd voor Beste Regisseur. Maar ook de regisseuse van CODA, Sian Heder, werd niet genomineerd. Ik blijf het bizarre toestanden vinden. Dune had wat ons betreft Best Picture mogen winnen, maar wie weet zal de sequel misschien de eerste keer zijn dat een science-fiction film de Oscar zal winnen voor Beste Film. Het zal toch OOIT eens moeten gebeuren.

Bij de winnaars zien we dat Jessica Chastain nu ook bij de club van Academy Award winners kan behoren, ook al dacht ik heel even dat Kristen Stewart deze zou wegkapen voor haar overtuigende vertolking in Spencer (2021). Jessica won de Oscar voor Beste Actrice in The Eyes of Tammy Faye (2021). Ook Troy Kotsur won een Oscar voor zijn vertolking in CODA.

Oh en er was ook een bizar incident tussen Will Smith en host Chris Tucker, wanneer deze laatste een grapje maakte over het kale hoofd van Jada Pinkett Smith: “Looking out for that GI Joe 2 movie” (verwijzend naar de kale kop van Demi Moore in de film). Wat Chris Tucker echter (vermoedelijk) niet wist is dat Jade te kampen heeft met alopecia, iets waar ze op Instagram openlijk mee naar buiten is gekomen. Smith kon in eerste instantie lachen met de grap maar toen hij het gezicht van Jada zag draaide dat compleet. (Chris had nog kunnen afsluiten met: “I’m sure Jada said August Alsina would not laugh with my joke”. Maar dan hadden ze de show waarschijnlijk moeten stop zetten) Will heeft dus effectief een slag uitgedeeld naar de host die even niet wist wat er gebeurde. En of dat nog niet genoeg was schreeuwde Will nog even brutaal naar “leave my wife’s name out of your fucking mouth” – tot 2 keer toe met bulderende stem. En dan wist iedereen in de zaal dat het menens was. Er waren 100 manieren om op die sarcastische grap te reageren, de host een slag in het gezicht verkopen en misschien niet de beste manier en al zeker niet voor iemand die zichzelf ziet als een rolmodel. Hier is de video. Hieronder hebben jullie de volledige lijst van de winnaars

Best Picture

  • CODA – Philippe Rousselet, Fabrice Gianfermi and Patrick Wachsberger

  • Belfast – Laura Berwick, Kenneth Branagh, Becca Kovacik and Tamar Thomas
  • Don’t Look Up – Adam McKay and Kevin Messick
  • Drive My Car – Teruhisa Yamamoto
  • Dune – Mary Parent, Denis Villeneuve and Cale Boyter
  • King Richard – Tim White, Trevor White and Will Smith
  • Licorice Pizza – Sara Murphy, Adam Somner and Paul Thomas Anderson
  • Nightmare Alley – Guillermo del Toro, J. Miles Dale and Bradley Cooper
  • The Power of the Dog – Jane Campion, Tanya Seghatchian, Emile Sherman, Iain Canning and Roger Frappier
  • West Side Story – Steven Spielberg and Kristie Macosko Krieger

Best Director

  • Jane Campion – The Power of the Dog

  • Kenneth Branagh – Belfast
  • Ryusuke Hamaguchi – Drive My Car
  • Paul Thomas Anderson – Licorice Pizza
  • Steven Spielberg – West Side Story

Best Actor

  • Will Smith – King Richard as Richard Williams

  • Javier Bardem – Being the Ricardos as Desi Arnaz
  • Benedict Cumberbatch – The Power of the Dog as Phil Burbank
  • Andrew Garfield – Tick, Tick… Boom! as Jonathan Larson
  • Denzel Washington – The Tragedy of Macbeth as Lord Macbeth

Best Actress

  • Jessica Chastain – The Eyes of Tammy Faye as Tammy Faye Bakker

  • Olivia Colman – The Lost Daughter as Leda Caruso
  • Penélope Cruz – Parallel Mothers as Janis Martínez Moreno
  • Nicole Kidman – Being the Ricardos as Lucille Ball
  • Kristen Stewart – Spencer as Diana, Princess of Wales

Best Supporting Actor

  • Troy Kotsur – CODA as Frank Rossi

  • Ciarán Hinds – Belfast as Pop
  • Jesse Plemons – The Power of the Dog as George Burbank
  • J. K. Simmons – Being the Ricardos as William Frawley
  • Kodi Smit-McPhee – The Power of the Dog as Peter Gordon

Best Supporting Actress

  • Ariana DeBose – West Side Story as Anita

  • Jessie Buckley – The Lost Daughter as Young Leda Caruso
  • Judi Dench – Belfast as Granny
  • Kirsten Dunst – The Power of the Dog as Rose Gordon
  • Aunjanue Ellis – King Richard as Oracene “Brandy” Price

Best Original Screenplay

  • Belfast – Kenneth Branagh

  • Don’t Look Up – Screenplay by Adam McKay; Story by Adam McKay and David Sirota
  • King Richard – Zach Baylin
  • Licorice Pizza – Paul Thomas Anderson
  • The Worst Person in the World – Eskil Vogt and Joachim Trier

Best Adapted Screenplay

  • CODA – Sian Heder; based on the original motion picture screenplay La Famille Bélier written by Victoria Bedos, Thomas Bidegain, Stanislas Carré de Malberg and Éric Lartigau

  • Drive My Car – Ryusuke Hamaguchi and Takamasa Oe; based on the short story by Haruki Murakami
  • Dune – Jon Spaihts, Denis Villeneuve and Eric Roth; based on the novel by Frank Herbert
  • The Lost Daughter – Maggie Gyllenhaal; based on the novel by Elena Ferrante
  • The Power of the Dog – Jane Campion; based on the novel by Thomas Savage

Best Animated Feature Film

  • Encanto – Jared Bush, Byron Howard, Yvett Merino and Clark Spencer

  • Flee – Jonas Poher Rasmussen, Monica Hellström, Signe Byrge Sørensen and Charlotte de la Gournerie
  • Luca – Enrico Casarosa and Andrea Warren
  • The Mitchells vs. the Machines – Mike Rianda, Phil Lord, Christopher Miller and Kurt Albrecht
  • Raya and the Last Dragon – Don Hall, Carlos López Estrada, Osnat Shurer and Peter Del Vecho

Best International Feature Film

  • Drive My Car (Japan) in Japanese – directed by Ryusuke Hamaguchi

  • Flee (Denmark) in Danish – directed by Jonas Poher Rasmussen
  • The Hand of God (Italy) in Italian – directed by Paolo Sorrentino
  • Lunana: A Yak in the Classroom (Bhutan) in Dzongkha – directed by Pawo Choyning Dorji
  • The Worst Person in the World (Norway) in Norwegian – directed by Joachim Trier

Best Documentary Feature

  • Summer of Soul (…Or, When the Revolution Could Not Be Televised) – Ahmir “Questlove” Thompson, Joseph Patel, Robert Fyvolent and David Dinerstein

  • Ascension – Jessica Kingdon, Kira Simon-Kennedy and Nathan Truesdell
  • Attica – Stanley Nelson and Traci A. Curry
  • Flee – Jonas Poher Rasmussen, Monica Hellström, Signe Byrge Sørensen and Charlotte de la Gournerie
  • Writing with Fire – Rintu Thomas and Sushmit Ghosh

Best Documentary Short Subject

  • The Queen of Basketball – Ben Proudfoot

  • Audible – Matthew Ogens and Geoff McLean
  • Lead Me Home – Pedro Kos and Jon Shenk
  • Three Songs for Benazir – Elizabeth Mirzaei and Gulistan Mirzaei
  • When We Were Bullies – Jay Rosenblatt

Best Live Action Short Film

  • The Long Goodbye – Aneil Karia and Riz Ahmed

  • Ala Kachuu – Take and Run – Maria Brendle and Nadine Lüchinger
  • The Dress – Tadeusz Łysiak and Maciej Ślesicki
  • On My Mind – Martin Strange-Hansen and Kim Magnusson
  • Please Hold – K.D. Dávila and Levin Menekse

Best Animated Short Film

  • The Windshield Wiper – Alberto Mielgo and Leo Sanchez

  • Affairs of the Art – Joanna Quinn and Les Mills
  • Bestia – Hugo Covarrubias and Tevo Díaz
  • Boxballet – Anton Dyako
  • Robin Robin – Dan Ojari and Mikey Please

Best Original Score

  • Dune – Hans Zimmer

  • Don’t Look Up – Nicholas Britell
  • Encanto – Germaine Franco
  • Parallel Mothers – Alberto Iglesias
  • The Power of the Dog – Jonny Greenwood

Best Original Song

  • “No Time to Die” from No Time to Die – Music and lyrics by Billie Eilish and Finneas O’Connell

  • “Be Alive” from King Richard – Music and lyrics by DIXSON and Beyoncé Knowles-Carter
  • “Dos Oruguitas” from Encanto – Music and lyrics by Lin-Manuel Miranda
  • “Down to Joy” from Belfast – Music and lyrics by Van Morrison
  • “Somehow You Do” from Four Good Days – Music and lyrics by Diane Warren

Best Sound

  • Dune – Mac Ruth, Mark Mangini, Theo Green, Doug Hemphill and Ron Bartlett

  • Belfast – Denise Yarde, Simon Chase, James Mather and Niv Adiri
  • No Time to Die – Simon Hayes, Oliver Tarney, James Harrison, Paul Massey and Mark Taylor
  • The Power of the Dog – Richard Flynn, Robert Mackenzie and Tara Webb
  • West Side Story – Tod A. Maitland, Gary Rydstrom, Brian Chumney, Andy Nelson and Shawn Murphy

Best Production Design

  • Dune – Production Design: Patrice Vermette; Set Decoration: Zsuzsanna Sipos

  • Nightmare Alley – Production Design: Tamara Deverell; Set Decoration: Shane Vieau
  • The Power of the Dog – Production Design: Grant Major; Set Decoration: Amber Richards
  • The Tragedy of Macbeth – Production Design: Stefan Dechant; Set Decoration: Nancy Haigh
  • West Side Story – Production Design: Adam Stockhausen; Set Decoration: Rena DeAngelo

Best Cinematography

  • Dune – Greig Fraser

  • Nightmare Alley – Dan Laustsen
  • The Power of the Dog – Ari Wegner
  • The Tragedy of Macbeth – Bruno Delbonnel
  • West Side Story – Janusz Kamiński

Best Makeup and Hairstyling

  • The Eyes of Tammy Faye – Linda Dowds, Stephanie Ingram and Justin Raleigh

  • Coming 2 America – Mike Marino, Stacey Morris and Carla Farmer
  • Cruella – Nadia Stacey, Naomi Donne and Julia Vernon
  • Dune – Donald Mowat, Love Larson and Eva von Bahr
  • House of Gucci – Göran Lundström, Anna Carin Lock and Frederic Aspiras

Best Costume Design

  • Cruella – Jenny Beavan

  • Cyrano – Massimo Cantini Parrini and Jacqueline Durran
  • Dune – Jacqueline West and Bob Morgan
  • Nightmare Alley – Luis Sequeira
  • West Side Story – Paul Tazewell

Best Film Editing

  • Dune – Joe Walker

  • Don’t Look Up – Hank Corwin
  • King Richard – Pamela Martin
  • The Power of the Dog – Peter Sciberras
  • Tick, Tick… Boom! – Myron Kerstein and Andrew Weisblum

Best Visual Effects

  • Dune – Paul Lambert, Tristan Myles, Brian Connor and Gerd Nefzer

  • Free Guy – Swen Gillberg, Bryan Grill, Nikos Kalaitzidis and Dan Sudick
  • No Time to Die – Charlie Noble, Joel Green, Jonathan Fawkner and Chris Corbould
  • Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings – Christopher Townsend, Joe Farrell, Sean Noel Walker and Dan Oliver
  • Spider-Man: No Way Home – Kelly Port, Chris Waegner, Scott Edelstein and Dan Sudick

7 Comments

  1. Jelle

    Die reactie van Will Smith is er zwaar over. Chris levert stand-up comedy en niets vergeleken met wat Ricky Gervais zou hebben gezegd. Hij had gewoon kunnen roepen “That was not funny” of zoiets maar slaan en gaan roepen op hem is niet in proportie.

    Reply
  2. Babtiste

    Om het met de woorden van Will Smith te zeggen: “Infidelity is one thing, but JOKES is where I draw the line”
    🙂

    Reply
  3. Daan

    Ik dacht eerst dat het opgezet spel was tussen Smith en Rock, maar blijkbaar niet. Onbegrijpelijk op op zo’n avond de pedalen te verliezen.

    Reply
  4. Winkers

    ‘Geweld in naam van liefde’ is misschien wel de meest toxische reactie in elke fuckup relatie en tevens de basis voor heel wat vormen van huiselijk geweld. Los van het grof taalgebruik hoop ik dat niet veel kinderen meekeken 🙄

    Reply
  5. Sel

    De reden waarom Will Smith Chris heeft aangevallen is niet omwille van de conditie van zijn vrouw, maar wel als lachbui na de grap en de reactie van zijn vrouw. Er is iets wat wij niet weten en dit was overcompensatie. Hallucinant.

    Reply
  6. Johan

    Zo voorspelbaar als.. met uitzondering van No Time To Die? Geen goede vergelijking, ik kon me de eindscene al ruim van te voren letterlijk visualiseren.

    Reply
    1. Karel Max

      Was wel een a-typisch einde. Ik was toch even van m’n melk maar had de film ook gezien op de eerste dag van zijn release zonder spoilers.

      Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.