Christopher Nolan had een goede band met Warner sinds Insomnia (2002) maar na 20 jaar heeft Nolan gekozen voor Universal voor zijn volgende filmproject. De reden voor de overstap heeft vermoedelijk te maken met de teleurstellende opkomst voor de peperdure Tenet (2020) die met moeite een break-even deed en misschien zelfs verlieslatend was. Ja er was Covid-19, maar ook zo goed als geen concurrentie en Tenet werd vertoond op dubbel zoveel zalen.
Tenet had oorspronkelijk op 17 juli 2020 moeten uitkomen maar werd verschillende keren verschoven en deze verschuivingen gaan ook gepaard met marketing-kosten die kunnen oplopen tot miljoenen dollars per verschuiving. Warner heeft in tegenstelling tot de James Bond film wel spaarzaam geweest met de marketing om zo de kosten te kunnen drukken, iets wat waarschijnlijk Nolan niet heeft kunnen waarderen en dit zal waarschijnlijk ook een element van onvrede geweest zijn. Dat een film flopt is voor een regisseur vaak te maken omdat de marketing niet goed genoeg was, voor een studio is het vaak een evidentie dat de film niet goed genoeg was.
De grootste ergernis voor Nolan – en menig andere filmmakers die voor Warner en Disney werken – is het feit dat de studio steeds meer content willen uitbrengen op hun streamingdiensten. Nolan is niet alleen een grote voorstander voor het gebruik van filmpellicule – in een wereld waarin bijna alles digitaal gedraaid wordt – en is samen met Tarantino ook een grote voorvechter voor de pellicule filmprojectie in een bioscoopzaal. Wanneer een studio dan afkomt met berichten dat ze hun films voortaan simultaan willen uitbrengen op hun streamingdiensten zonder overleg met de filmmakers, dan moet je niet verwonderd zijn dat mensen als Nolan het koud aftrappen.
Maar laten we duidelijk zijn, het is een groot verlies voor Warner want Nolan is nog steeds een relevante blockbuster filmmaker die je liever niet naar de concurrentie ziet overstappen. Maar of Nolan evenveel vrijheden zal krijgen bij Universal als bij Warner valt nog te bezien. En niet belet Nolan om ooit terug te keren, ook al zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Universal Pictures heeft nieuwe bioscooopovereenkomst getekend met topketens als Regal en AMC. Universal films die tijdens hun openingsweekend meer dan $ 50 miljoen opbrengen, krijgen een exclusief bioscoopvenster van ten minste 31 dagen, terwijl films die minder dan $50 miljoen openen krijgen een venster van 17 dagen. Universal heeft dit plan al omzeild voor films als The Boss Baby: Family Business en de aankomende Halloween Kills, die beide in de bioscoop kwamen op dezelfde dag dat ze op Peacock werden gestreamd. Maar ik verwacht niet dat de studio een soortgelijk maneuver zal uithalen met Nolan.
Bronnen bij Deadline beweren dat de nieuwe Nolan film nu groen licht heeft om in het eerste kwartaal van 2022 met de productie te beginnen. Naar verluidt zou de film draaien rond de figuur van J. Robert Oppenheimer, de man die tijdens het Manhattan Project (1942-1946) de atoombommen heeft gemaakt die gedropt werd op Hiroshima en Nagasaki (augustus 1945). Oppenheimer stierf jaren later op 62 jarige leeftijd, niet omwille van blootstelling aan kernenergie maar wel ten gevolge van zijn overdadig rookgedrag.
Cillian Murphy, een oude medewerker van Nolan, misschien wel een sleutelrol hebben in de film. Maar verder is er nog niet zo zot veel bekend.