Wanneer we naar de trailer kijken van Censor (2021) worden we meteen opgeslorpt door dat ’80s sfeertje met zijn kleurenpalent, stilisme en klank. De jaren 80 waren ook de gloriejaren voor de filmcensuur en filmclassificatiewetten, komende van de wilde 70’s met hun exploitation-films waar alles kon. En zo was er ook snel een sub-categorie genaamd ‘video-nasties’.
Korte inhoud: Enid (Niamh Algar) is een filmcensor die een verontrustende film uit de archieven onder ogen krijgt. De film heeft iets weg van haar jeugdherinneringen en Enid gaat erop uit om het verband te onderzoeken. Hierdoor wordt ze met het mysterie achter de verdwijning van haar zus geconfronteerd, die recentelijk bij verstek dood is verklaard. Haar zoektocht brengt haar op de dunne scheidslijn tussen fictie en realiteit.
Regisseuse Prano Bailey-Bond maakt met deze film haar debuut nadat ze al heel wat kortfilms heeft gemaakt, en het ziet er allemaal wel veelbelovend uit. Het is in ieder geval een onderwerp wat haar bezig houdt want ze had een paar jaar terug al de Poltergeist-meets-The-Grudge-kortfilm Nasty (2015) gemaakt. Qua casting zien we de Ierse actrice Niamh Algar opduiken die ook al te zien was in Ridley Scotts serie Raised by Wolves (2020). Censor is op 29 juli 2021 in Duitsland uitgekomen en hopelijk nadien ook bij ons.
Video-nasties waren low budget exploitation horrorfilms die in wezen niet voorgelegd werden aan het BBFC (British Board of Film Classification) vanwege een maas in de filmclassificatiewetten waardoor video’s het beoordelingsproces konden omzeilen. En dus hebben veel van die films hun weg gevonden naar hun publiek, zoals films als The Burning (1981), Cannibal Ferox (1981) of nog die Faces of Death (1978) film wat een mengeling bracht van fictie en echte beelden waarin mensen en dieren op een vreselijke manier stierven, en ja, dieren zijn effectief gestorven tijdens de opnames. Al deze films staan ondertussen integraal op YouTube – spijtig genoeg kunnen alleen niet-Europeanen spontaan deze content bekijken.
Europeanen leven al 3 jaar met het juk van de GDPR (General Data Protection Regulation), een wetgeving die niks aan de privacy heeft gewijzigd, integendeel. Veel Europeanen worden nu gewoon gedwongen om gegevens af te staan of cookies te aanvaarden indien ze op hun (favoriete) site willen surfen of worden gewoon de toegang ontzegt (zoals hier). Anderzijds zijn er ook heel wat cookies die ons als site-eigenaars in staat stellen om onze content beter aan te sluiten bij de wensen van ons publiek.
Een handvol exploitation films die integraal op YouTube staan en die Europeanen niet kunnen bekijken zonder leeftijd check
En los van sites die niet meer beschikbaar zijn, worden Europeanen nu ook door YouTube gedwongen de leeftijd te laten verifiëren met creditkaart of kopie van een identiteitskaart wanneer ze een Youtube video willen zien met leeftijdsrestrictie. Ik raad jullie aan dit NOOIT te doen, want weet dat deze gegevens na verloop van tijd op het net zullen ronddwalen na één of andere hack. Wij hebben hier na de Facebook hack te kampen met gepersonaliseerde phishing sms’jes omdat onze gsm-nummer gekoppeld was (ter beveiliging dan nog wel) aan onze Facebook-pagina. Al die grote organisaties willen allemaal onze persoonsgegevens hebben en geven dan schoorvoetend toe dat er een lek is zonder hiervoor verantwoordelijkheid te nemen.
Het is dan ook niet te verwonderen dat steeds meer gebruikers een VPN (Virtual Private Network) connectie hebben. Landen die VPN verbieden zijn China, Rusland, Wit-Rusland, Noord-Korea, Turkije, Irak en Uganda. Ik hoef hierbij dus geen tekening bij te maken. Ook wij hebben dan ook maar de overstap gemaakt naar NordVPN en kunnen vanaf nu weer ongehinderd R-rated trailers en exploitations films bekijken zonder dat we hiervoor al onze persoonsgegevens moeten prijsgeven. Maar vanaf nu ook zonder zorgen surfen, bankieren of online aankopen maken of tickets bestellen. Bij NordVPN loopt er trouwens een summerdeal; als je een abonnement van 2 jaar koopt met 72% korting, krijg je 3 maanden gratis. Wacht dus niet te lang om over te schakelen.