Paul Verhoevens lesbische nonnenfilm Benedetta

Het is ondertussen al 5 jaar geleden sinds we een nieuwe Paul Verhoeven film kregen voorgeschoteld en na Elle (2016) is hier nu Benedetta (2021) die eind dit jaar in de bioscoop zou moeten verschijnen. We hebben al de nonnen-horrorfilms gehad, hier is nu een nonnen-seksfilm, of althans ene op Verhoevens wijze. De regisseur heeft een voorliefde voor seks en al zeker deze die problematisch is (Elle, Zwartboek, Showgirls, Basic Instinct, …) en hij schuwt de controversie niet. Dus een seksfilm in een nonnenklooster was een droomscenario.

Korte inhoud: Italië, eind vijftiende eeuw. De pest, ofwel de Zwarte Dood, heeft voor veel dood en verderf gezorgd. Een vrouw, Benedetta Carlini (Virginie Efira) genaamd, besluit om zich in een klooster te treden als novice in het dorpje Pescia, Toscane. In staat tot het verrichten van wonderen op jonge leeftijd heeft haar aanwezigheid een grote en blijvende impact op de rest van de gemeenschap.

Het scenario van Verhoeven en David Birke is gebaseerd op de roman Immodest Acts: The Life Of A Lesbian Nun In Renaissance Italy van Judith C. Brown. De schrijfster had zich effectief gebaseerd op een lesbische non die abdis werd van het klooster, en geconfronteerd werd met een verontrustende reeks visioenen waarin mannen haar probeerden te vermoorden. Bang dat zuster Benedetta werd lastiggevallen door demonen, sloten de andere zusters haar op in haar kamer met zuster Bartolemea (Daphne Patakia). Daarna hielden de meer verontrustende visioenen van zuster Benedetta op, maar ze kreeg nog steeds te maken met vermeende bovennatuurlijke bezoeken. Deze kwamen onder de aandacht van het contrareformatie-pausdom, vastbesloten om mogelijk lastige mystici ondergeschikt te maken als ze tekenen van ketterij vertoonden. Na enige tijd werd duidelijk dat Benedetta en Bartolemea seksuele relaties hadden gehad. Bartolomea getuigde dat Benedetta met haar bezig was terwijl ze bezeten was door de geest van een mannelijke demon die bekend staat als Splenditello.

De eerste versie van het script werd geschreven door Gerard Soeteman, maar hij wou niets meer met het project te maken hebben omdat Verhoeven en Birke eigenlijk vooral bezig waren met ‘de seks’ en het spelen met genitaliën in plaats van de vele feministische aspecten in het boek. Met andere woorden, dit wordt een rasechte Verhoeven film.

De film is de officiële selectie op het filmfestival van Cannes van dit jaar en zal in competitie vertoond worden tijdens het evenement dat gepland staat voor 6-17 juli 2021. Naast de 2 hoofdactrices zien we ook nog Charlotte Rampling, Lambert Wilson en Olivier Rabourdin spelen in deze thriller die oorspronkelijk de titel “Heilige Maagd” had.

Dit is tevens de tweede keer dat de regisseur in het Frans werkt en ja, deze film werd opgenomen pre-coronacrisis. De productie vond plaats in december van 2018 maar na een zware blessure van de heup van Verhoeven en ernstige complicaties werd beslist om de post-productie uit te stellen tot 2020 en dus ook de release van de film. De blessure zou te wijten zijn aan het heuvelachtige landschap waar gedraaid werd. En laten we niet vergeten dat Paul binnen 2 maand 83 zal worden, en dit zou wel eens zijn laatste film kunnen zijn, ook al staat er nog een project genaamd Het geheim van een goed huwelijk op de planken, maar ik kan me niet inbeelden dat zoiets ooit gemaakt zou worden. Het zal ook een beetje afhangen van het succes van deze film en op basis van de trailer lijkt het toch meer een B-film te zijn met weinig subtiele vertolkingen en veel tetten. En voor de Total Recall (1990) regisseur kunnen er gewoon niet genoeg tetten zijn.

*** Benedetta trailer ***

2 Comments

  1. Fabian

    Dit is nog steeds vintage verhoeven 😀

    Reply
  2. Klaas Visor

    De acteursregie was nooit zijn forte, en dat zie je meteen wanneer hij werkt met minder talentvolle acteurs. Toch wil ik het zien, al was het maar voor de tetten 🙂

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *