Sony Pictures boekt $230 miljoen winst in eerste kwartaal

Ondanks de impact van de coronavirus-pandemie, zette Sony Pictures Entertainment een opwaartse trend voort in de resultaten van het eerste kwartaal met een winst van een slordige $230 miljoen. Dat is vergelijkbaar met een winst van $3,7 miljoen in hetzelfde kwartaal van 2019 en $68 miljoen verlies in vergelijking met 2018. Dat zijn toch wel opmerkelijke cijfers zeker als je weet dat de bioscopen hun deuren moesten sluiten in de maand maart van 2020 en in Azië al veel vroeger.

Sony Corporation conglomeraat mikt dit jaar op een voorzichtige winst van $387 miljoen voor het hele jaar in de divisie Pictures, een toch wel schril contract met de $643 miljoen winst in 2019, om nog maar te zwijgen van het gouden 2018 jaar waarin ze te maken hadden met het onverwachte succes van Jumanji: Welcome to the Jungle (2018) die wereldwijd bijna 1 miljard ophaalde tijdens zijn bioscoop-release, en dit met een productiebudget van 90 miljoen dollar. Verwacht wordt dan de lockdown de cijfers nog zal beïnvloeden voor de komende 2 tot 3 jaar. Maar indien er minder films in de bioscopen komen, zal de marketing- en distributiekost ook drastisch dalen. Want ja, naast studio’s worden de marketingbedrijven ook fel getroffen door de maatregelen.


© Sony Pictures Home Entertainment

De bioscoopinkomsten vielen van 164 miljoen vorig jaar naar 6 miljoen dit jaar. De winst van Bad Boys For Life werden dus gerekend in het jaar van de release, zijnde 2019. Voor dit jaar heeft Sony zijn hoop gevestigd in een vaste waarde met Tom Hanks in Greyhound (2020) die op 10 juli 2020 verscheen op Amazon VoD. De film had op 22 maart in de bioscoop moeten uitkomen maar Covid-19 stak een stok in de wielen. Toch denk ik dat ze hun productiebudget van 50 miljoen dollar wel zullen ophalen, maar het zal een habbekrats zijn vergeleken met wat ze hadden kunnen omzetten tijdens een reguliere release. Ik weet, de toekomst is Home Cinema, maar velen hebben niet die gigantische Oled flatscreen met de 7.2.4 Dolby Atmos Home Theater System en dergelijke films wil je toch wel ervaren op een enorm scherm.

Hoewel de verkoop van home-entertainment steeg tot $319 miljoen ten opzichte van $200 miljoen in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. In Television Productions beginnen de inkomsten klappen te krijgen gezien er minder snel nieuwe afleveringen geleverd worden of helemaal niet meer. Het filmen is in sommige landen echter hervat en Sony zei dat het gelooft dat het relatief snel kan herstellen vanwege de grote vraag.

De laatste grote film die Sony in de Amerikaanse zalen heeft gebracht was Bloodshot (2020), die Valiant Entertainment op de kaart had moeten zetten naast DC en Marvel. Maar zoals iedereen intussen weet, wat dit een verkeerde gok met dramatische consequenties. De film bracht wereldwijd nauwelijks 30 miljoen dollar op, en dit met een productiebudget van 45 miljoen dollar.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *