Bondfilm No Time to Die verschuiven kost 30 miljoen dollar

Het was een beetje kiezen tussen de pest en de cholera, of in dit geval het coronavirus. Ofwel de 25e Bondfilm No Time to Die (2020) van Cary Joji Fukunaga verschuiven naar 12 november 2020 of de film uitbrengen zoals gepland op 2 april 2020, te midden van het corona-saga.

Films die momenteel in de zalen lopen krijgen klappen, zeker internationale producties. Bioscopen sluiten of mensen vermijden ze om te verhinderen dat ze het virus zouden kunnen vangen. Een film als The Invisible Man (2020) houdt nog wel goed stand, maar zonder corona had de film gemakkelijk al 30% beter kunnen scoren en dat is tevens de bedenking van MGM. Indien ze de film verschuiven zal hen dat grofweg 30 tot 50 miljoen dollar kosten op bepaalde media- en distributiekosten opnieuw te betalen, maar dat is een pak minder dan wanneer 30% van de totalen bioscooprecette zou afgeroomd worden. MGM mikt op de 1 miljard grens, en dus spreken we van een mogelijk verlies van 300 miljoen dollar.

Dit hebben gezegd zijn er ook veel risico’s om films uit te stellen. Een verlies van 30 miljoen is misschien nog bescheiden. Omega heeft nog maar net de nieuwe polshorloge op de markt gebracht in het vooruitzicht van de première van de film. Dit zal dan 8 maanden te vroeg zijn, dus ideaal is dat niet voor beide partijen. Of nog, MGM heeft 4,5 miljoen dollar betaald voor een Super Bowl campagne. Dit is het soort publiciteit die een dergelijke film moet hebben. Maar 8 maanden later is de buzz ondertussen verdwenen, en zullen ze met iets nieuws voor de dag moeten komen en een zoveelste nieuwe trailer uitbrengen kunnen ze bijna niet meer. Wat kan je nog meer onthullen zonder de film te gaan spoilen? Maar ik begrijp volledig de keuze van MGM.

Alleen al in China zijn sinds januari ongeveer 70.000 cinema-zalen gesloten, zonder plannen om binnenkort weer de deuren te openen. De laatste Bondfilm Spectre (2015), die 880 miljoen dollar heeft opgehaald wereldwijd, heeft 84 miljoen dollar opgebracht enkel en alleen in China. Het is dus een markt die studio’s niet willen verliezen. En dan is er nog Italië en het Verenigd Koninkrijk, en heel wat andere landen die mogelijks volgen die extra maatregelen kunnen nemen uit voorzorg.

En met een verschuiving naar november komen er uiteraard ook heel wat bijkomende problemen zoals de concurrentie van andere films die al gepland waren voor een release in november, zoals Marvel/Disney’s Eternals (2020) of nog de monsterfilm Godzilla vs. Kong (2020). En er zullen nog films bijkomen want in november en december komen de Oscar-films uit. Niet te vergeten dat reclame – via trailers en dergelijke – in het najaar ook meer kost dan in de zomermaanden. Dit te wijten aan de lancering van nieuwe tv-seizoenen. Maar goed, Bond zal wel zijn geld dubbel en dik terugverdienen, ook al zal het iets minder zijn dan wat het had kunnen zijn.

*** No Time to Die trailer ***

1 Comment

  1. Vince

    En nu wordt de film gehacked and kunnen ze hun box-office recette op hun buik schrijven …

    Reply

Een reactie achterlaten op Vince Reactie annuleren

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *