Top 10 Box-Office Flop van 2019

Het is een jaarlijkse gewoonte om de 10 grootste flops van het voorbije jaar te publiceren. Deze lijstjes zijn nu wel een stuk moeilijker om te maken nadat Box Office Mojo werd geamputeerd en grotendeels achter een paywall werd gezet. Het was dus wel iets meer werk om alle cijfers op te halen. Gezien Disney zowat elke grote studio had opgekocht (Marvel, Pixar, Fox, Lucasfilms) was het ook niet te verwonderen dat de Top 6 Box-Office successen allemaal van Disney afkomstig waren (Endgame, Lion King, Toy Story 4, Frozen 2, Captain Marvel, The Rise of Skywalker), maar er waren ook heel stinkers.

Enerzijds waren er grote verrassingen bij de flops, zoals de Charlie’s Angels (2019) reboot van Elizabeth Banks. De film bracht wereldwijd slechts 70 miljoen dollar op, terwijl de twee voorgaande films met Cameron Diaz elk 260 miljoen dollar hadden opgebracht. Sony heeft de schade kunnen beperken tot 25 miljoen dollar. Een andere film met een ‘all female cast’ die het vreselijk deed aan de box-office was The Kitchen (2019) van Andrea Berloff. Warner Bros ging voor deze film 60 miljoen dollar in het rood.

Daarnaast doken films als The Shaft (2019), The Kid (2019), Playmobil: The Movie (2019), UglyDolls (2019), Captive State (2019), Anna (2019), Serenity (2019) en Doctor Sleep (2019) in bloedrode cijfers. Maar hieronder staan de 10 grootste financiële rampen. Hoe hebben wij deze lijst gerangschikt? Wel, we hebben gekeken naar het productiebudget en het marketing en distributie budget en dit afgewogen met de wereldwijde box-office. Met andere woorden, welke financiële put was het diepst.

Top 10 Box-Office Flop van 2019

10. The Goldfinch (2019) John Crowley
Production cost: $45 million (Break-even: +/- $90 million) – Worldwide Gross: $10,5 million (Warner Bros.)

Sommige verhalen kunnen beter op de pagina blijven in plaats van op het witte doek, en dat kan zeker gezegd worden van deze ongelukkige adaptatie van een roman van Donna Tartt. Ondanks grote namen als Nicole Kidman, Jeffrey Wright, Luke Wilson, Finn Wolfhard, Sarah Paulson en Ansel Elgort, vond deze film zijn publiek niet. Het grootste probleem was dat de film bol stond van plotwendingen en personages, dat een miniserie misschien een betere optie had geweest. Zowel mensen die het boek hadden gelezen en mensen die er niks van winsten hadden geen interesse in deze The Goldfinch.

9. Wonder Park (2019) Dylan Brown
Production cost: $100 million (Break-even: +/- $200 million) – Worldwide Gross: $119,5 million (Paramount)

Paramount Animation is 9 jaar geleden ontstaan met een eerste animatiefilm in 2015. In dit jaar was Mireille Soria aangesteld als president van DreamWorks Animation. Maar deze job hield ze maar een jaar vol en toen werd ze opgepikt door Paramount. Maar de studio is nog op zoek naar een imago en ook deze Wonder Park kon de verwachtingen nauwelijks inlossen.

8. Richard Jewell (2019) Clint Eastwood
Production cost: $45 million (Break-even: +/- $90 million) – Worldwide Gross: $9,5 million (Warner Bros.)

Deze Richard Jewell is verre van een slechte film, ook al voelt het meer aan als een tv-film. Ik ben er zeker van dat deze prent nog wel een tweede leven zal hebben op het kleine scherm. Hoe dan ook een mooi staaltje acteerwerk onder een strakke regie van een 90 jarige Clint.

7. The Kid Who Would Be King (2019) Joe Cornish
Production cost: $60 million (Break-even: +/- $120 million) – Worldwide Gross: $32 million (Twentieth Century Fox)

Het probleem met The Kid Who Would Be King is dat de film teveel geld heeft gekost voor datgene wat het maar was. Daarnaast werd de film uitgebracht in de periode dat Fox opgekocht werd door Disney en de marketing was vrijwel onbestaand en weinig doeltreffend. Een actrice als Rebecca Ferguson was de enige naambekendheid en zij vond men zelfs niet terug op de affiches. En het was heus niet de enige financiële ramp voor de studio.

6. Midway (2019) Roland Emmerich
Production cost: $100 million (Break-even: +/- $200 million) – Worldwide Gross: $102 million (RuYi Media/Centropolis Entertainment)

Ex-blockbuster regisseur Roland Emmerich is passé en dat wisten alle studio’s want deze film is er uiteindelijk gekomen via een pact met kleinere Chinese en Amerikaanse studio’s. Het resultaat is dat ze allemaal zware verliezen hebben mogen incasseren. Midway werd geprezen als één van de duurste independent films ooit gemaakt. Spijtig dat ze niet een beetje van dat geld hebben gebruikt om de film te promoten.

5. Gemini Man (2019) Ang Lee
Production cost: $138 million (Break-even: +/- $275 million) – Worldwide Gross: $173 million (Paramount Pictures)

Twee Will Smith’s konden Gemini Man niet redden en dit is de zoveelste flop van een regisseur die ooit op handen werd gedragen. En ook Will Smith zien we geregeld opduiken in deze lijstjes. Lee verspilde een hoop tijd en geld om alles op te nemen met speciale high speed camera’s met hogere framerate, wat niemand echt is opgevallen en waar niemand ook van wakker ligt. Ook de ‘de-aging techniek’ heeft meer teleurstellingen gekend in 2019 dan winners. Hadden ze in dit geval iets meer gewerkt op het scriptn konden ze meteen het productiebudget halveren en was het misschien wel een betere film geweest. Al van bij de trailers had het zijn publiek verloren.

4. Terminator: Dark Fate (2019) Tim Miller
Production cost: $185 million (Break-even: +/- $370 million) – Worldwide Gross: $258,5 million (Paramount Pictures / Twentieth Century Fox)

Terminator: Dark Fate ontspoorde in de eerste 10 minuten en is zo beginnen afdwalen in de mediocriteit. Na Terminator Genisys (2015), Paramount’s meest recente poging om de cyborg-serie nieuw leven in te blazen, was geen groot box-office succes. En in plaats om de franchise wat te laten rusten kwamen ze op de proppen met een film die de vorige films eigenlijk belachelijk maakt. Misschien niet meteen de meest interessante methode om de fans te benaderen. Zelfs de reünie van Arnold Schwarzenegger en Linda Hamilton was niet genoeg om de interesse opnieuw aan te wakker na de vele miskleunen. Maar Terminator: Dark Fate flopte omwille van nog verschillende andere redenen.

3. Cats (2019) Tom Hooper
Production cost: $100 million (Break-even: +/- $200 million) – Worldwide Gross: $73,6 million (Amblin Entertainment / Universal Pictures)

Het is de slechtste film van 2019 en dus kan je ook niet verwachten dat het veel potten zou breken aan de box-office. Eigenlijk zou iedereen die aan deze groteske show heeft gewerkt eigenlijk ander werk moeten zoeken. De rotslechte mondreclame voor Cats, gecombineerd met vlijmscherpe recensies, euthanaseerde de film van Tom Hooper, en waarschijnlijk ook de carrière van de regisseur.

2. Dark Phoenix (2019) Simon Kinberg
Production cost: $200 million (Break-even: +/- $400 million) – Worldwide Gross: $252 million (Twentieth Century Fox)

Mocht je niet beter weten zou je zeggen dat Twentieth Century Fox de bui al voelde hangen met de uitverkoop aan Disney en zelfs ook geen moeite meer deden. De ‘X-Men’ films hebben een aantal hits en flops gehad, maar ik kan me niet herinneren dat het ooit zo erg was als met deze Dark Phoenix. In plaats van los te breken van het verwarde verleden en iets nieuws te leveren, werd besloten om een eerdere fout van het verleden te ‘repareren’, met name ‘X-Men: The Last Stand’. Het was vooral een oefening in verspilling van geld en talent.

1. Missing Link (2019) Chris Butler
Production cost: $100 million (Break-even: +/- $180-200 million) – Worldwide Gross: $26,24 million (Entertainment One / Laika Entertainment)

Maar de grootste flop is een Amerikaanse stop-motion film genaamd Missing Link, waarvan niemand heeft gehoord, en dat is meteen ook de reden voor deze gigantische financiële flop. Ondanks namen als Hugh Jackman, David Walliams, Matt Lucas, Stephen Fry, Zach Galifianakis, Timothy Olyphant, Zoe Saldana en Emma Thompson ging deze film vrijwel geruisloos zijn premièreweek in en verdween als een dief in de nacht. De animatie zag er wat oud school uit en ook de marketing-campagne was allesbehalve uitnodigend. De verantwoordelijkheid voor de distributie van de film lag voor de eerste keer in handen van Laika Entertainment. Het werd de grootste flop ooit voor een film die in de States in maar liefst 3,150 bioscopen is uitgebracht. En daar sta je dan te blinken met je Fresh Rating van 89% op Rotten Tomatoes en je Golden Globe voor Beste Animatiefilm. Op dit ogenblik zijn er geen nieuwe animatiefilms gepland voor Laika. Ik denk dat ze teveel werk zullen hebben met het opmaken van C4’s.

1 Comment

  1. Bjorn

    Het verwondert me wel van Charlie’s Angels. Ik heb de film niet gezien maar de trailer zag er toch leuker uit dan die twee andere Angel films.

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *