Regisseur Ron Howard heeft zich nog maar eens uitgelaten op de Happy Sad Confused podcast over zijn Solo: A Star Wars Story (2018). Deze Star Wars spin off presteerde ondermaats en liet een put achter van 150 miljoen dollar en werd bijgevolg ook de grootste flop van 2018.
Terwijl Ron Howard de documentaire Pavarotti (2019) promootte, richtte Howard zich ook op de prestaties van Solo en wat de mogelijke oorzaken was van de flop: “Ik wou dat het de verwachtingen van de box office zou hebben waargemaakt en zo, en dus was het wel iets van een teleurstelling. Waarom? Misschien is het de releasedatum, misschien was het te nostalgisch. De pushback van de vorige film [Star Wars: The Last Jedi] die ik steeds hoorde en wat trollen. Absoluut wat trollen. Het was vooral merkbaar voorafgaand aan de release van de film in verschillende algoritmen, of het nu Metacritic of Rotten Tomatoes was; Er was een buitensporige activiteit op het ‘want to see-vote’ en op de ‘audience rating’.
© Disney / Lucas Films
Ter verduidelijking, de twee systemen komen voor bij Rotten Tomatoes, niet bij Metacritic. Dat tweede systeem telt alleen maar de votes van de critics en hun score is meestal meer betrouwbaar dan de Rotten Tomatoes score, waar iedereen met een podcast ook al aanzien wordt als een critic en waarbij de site-eigenaars ook net iets teveel invloed uitoefenen op het uiteindelijke resultaat. Maar Rotten Tomatoes is overzichtelijk en populair en dus heeft het wel een zekere invloed.
Maar laat me duidelijk zijn, trollen hebben nagenoeg GEEN invloed op de box-office, als sommige filmmakers ons wel willen doen geloven. We hebben dit hier al uitvoerig besproken dat zelfs de impact van critics heel beperkt is en dat het onderwerp van de film, de casting en de marketing ervan de dominante factors blijven van het al dan niet slagen van een film. Captain Marvel is een film die uitgespuwd werd door heel wat fans na de Brie Larson controverse. Wel, dit was uiteindelijk een storm in een glas water want ook al kreeg de film lage ratings op alle fronten, bracht het zomaar eventjes 1 miljard dollar op. Je kan nu wel zeggen dat het Marvel is en dat het in aanloop was van Endgame, maar hadden de trollen een beetje invloed dan was deze film nooit zo hoog geëindigd.
Met alle sympathie voor Ron Howard, maar hij noemt alles op zonder de olifant in de kamer aan te duiden, met name het ontslag van de twee voorgaande regisseurs tijdens de productie, en de vele reshoots om het schip alsnog te keren in een andere (lees: minder komische) richting. Wij hadden toen geschreven in juni van 2017: The Han Solo movie is officially f*cked! en we waren er boenk op. Daarnaast kan je er niet omheen dat de film zelf niet overtuigend was, saai en niet altijd even geslaagd in zijn casting. De mond-aan-mond-reclame moet verschrikkelijk zijn geweest en dan krijg je ook van die tegenvallende box-office cijfers.
Ik zeg niet dat er geen problemen zijn met online trolling-campagens, en er zullen heus heel wat individuen zijn die alleen maar in actie schieten als ze grof of vulgair kunnen uithalen. Vaak zijn ze niet in staat een evenwichtige en onbevooroordeelde analyse te maken van een film – ALS ze de film überhaupt al gezien hebben. Maar begin maar eens het kaf van het koren te scheiden. Rotten Tomatoes was in ieder geval bezig met een systeem dat je pas een audience review kon posten indien je in bijlage jouw filmticket had opgeladen als bewijs, maar dergelijke systemen zijn zo lomp en weinig efficiënt want dan krijg je zo goed als geen scores. Misschien moeten we het gewoon laten zoals het is en zorgen dat bots onmogelijk een rating kunnen geven via diverse ingewikkelde captcha systemen. Elke dag krijgen we hier op De FilmBlog 150 à 200 comments op diverse artikels, de meeste daarvan zijn bots die we er proberen uit te filteren met algoritmen, maar het kan gebeuren dat bepaalde spam berichten door de mazen zullen glippen en bepaalde legitieme berichten in de spamfilter zullen vaststeken. Toch werkt het systeem voor 90-95% van de gevallen. En wat de trollen betreft, ik kan moeilijk geloven dat deze ooit in de meerderheid zullen zijn.
En dan is er nog de discussie tussen trollen of haters en gewoon individuen die de film slecht vonden. Wat Rotten Tomatoes deed voor Captain Marvel was bijna elke negatieve review bestempelen als een ’trol’, en dat vertekent uiteraard ook de eindscore. Conclusie: neem die audience scores op IMDB en RT gewoon met een dikke korrel zout en wacht tot er voldoende stemmen zijn om de waarde ervan eventueel mee te nemen in je beslissing om al dan niet een film te gaan zien. Toch vraag ik me soms af, ga je als toeschouwer werkelijk jouw filmkeuze gaan bepalen op wat de massa al dan niet goed vindt? …