Mocht deze teaser trailer zijn uitgebracht op 1 april dan zou mijn eerste reactie geweest zijn “Dit is er één, nice try Disney”. Maar neen, dit is de look van de blauwe Genie die de studio ons wil verkopen voor hun opkomende live-action adaptatie Aladdin (2019). Ik heb de teaser 2 keer na mekaar bekeken want ik had zoiets van, neen dat kan niet. Alles in de trailer ziet er ‘ok’ uit tot het moment wanneer de geest uit de lamp tevoorschijn komt.
Korte inhoud: Aladdin (Mena Massoud) is een straatboefje dat steelt om te overleven en verliefd is op een prinses Jasmine (Naomi Scott), de dochter van de Sultan (Navid Negahban). Vervolgens vindt hij een magische lamp, waaruit een Geest (Will Smith) verschijnt die in staat is wensen te vervullen. Met hulp van deze Geest probeert Aladdin vervolgens het hart van de prinses te veroveren. Maar Jafer (Marwan Kenzari), de rechterhand van de Sultan, wil kost wat kost de lamp bemachtigen en zo de macht krijgen om over het rijk te heersen.
Kan je een film beoordelen op basis van een trailer? Je kan er geen review over schrijven, maar een trailer is meestal wel een goede indicator van hoe de film zich zal afspelen, en wat betreft het gedeelte tussen Aladdin en Jasmine heb ik eigenlijk iets om aan te merken, ook al ziet het er niet beter uit dan Prince of Persia: The Sands of Time (2010), maar alles stort als een kaartenhuis in elkaar wanneer ze de blauwe geest in de lamp wrijven. Dit is gewoon Will Smith met blauwe verf en gruwelijke cgi!! Het lijkt wel dat ze hun inspiratie hebben gehaald in spotjes uit de jaren ’90! Op internet circuleren zelfs al vergelijkingen met de Blue Man Group member uit Arrested Development. Maw. deze versie van de blue genie wordt op social media uitgespuwd en belachelijk gemaakt. Erger nog, twitter heeft in nog geen 10 minuten tijd al een betere versie van Genie gemaakt.
Het probleem met de geest in Aladdin lijkt net op het probleem die Alita: Battle Angel (2019) had met hun eerste teaser trailer waarin Alita er creepy uitzag. En dan hebben ze de irissen vergroot en het probleem was opgelost. Dit heeft waarschijnlijk weer te maken met die ‘uncanny valley’ waarin de cgi te dicht lijkt op een mens maar net niet. De oplossing is dan vaak het karakter iets meer “cartoony” te maken.
En wie is de regisseur ook al weer. Guy Ritchie! De man die ik nog heb verdedigd met zijn release van King Arthur: Legend of the Sword (2017), maar die hier misschien wel zijn doodvonnis heeft geschreven. Hoe Disney trouwens bij Ritchie is beland voor de regie van een dergelijke film is mij een raadsel. Guy Ritchie is goed wanneer hij te doen heeft met criminelen in een donker en gewelddadig milieu waarin humor de motor is van het verhaal. Films voor kinderen is zijn ding niet. Ik hoop dat Disney alsnog haar Genie herbekijkt, maar als ze nu al niet kunnen zien dat DIT belachelijk is, dan vrees ik echt wel over de capaciteiten van de mensen die betrokken zijn bij dit project.