Hitman 2 in de voetsporen van zijn voorganger

Na een toch wel geslaagde reboot is Hitman al terug voor een vervolg dat een voortzetting is van de vorige aflevering. Maar “Hitman 2” (2018) is niet zomaar een expansie want IO Interactive pakt ook uit met heel wat nieuwigheden. Ze hebben hun breuk met Square-Enix goed overleefd en lijken zich nu wel thuis te voelen bij Warner. Verrassend genoeg heeft deze Deense ontwikkelstudio er toch niet voor gekozen om hun platform volledig opnieuw in te richten.

De spelers die het eerste deel hadden voltooid, zullen niet verrast zijn, want ook Hitman 2 positioneert zich als een echt simulatie-game waarin je in de huid van een huurdoder kruipt. Net als in de vorige aflevering belichaamt de speler Agent 47, verantwoordelijk voor het vermoorden van leden van een geheime organisatie. Spijtig genoeg heeft Hitman 2 dezelfde tekortkomingen als bij de vorige editie. Zo getuigt het verhaaltje nu niet meteen van veel diepgang of creativiteit. Veel van de plotwendingen zijn behoorlijk dunnetjes en dienen enkel om ervoor te zorgen dat het personage kan rondreizen. Een beetje zoals James Bond, maar nog veel meer doorzichtig.

Gelukkig kunnen we ons enigszins optrekken aan de rijkdom van de gameplay, via dewelke de speler gedwongen wordt om zijn skills te perfectioneren met nieuwe dodelijke combo’s. Het zet de gamer tevens aan om nieuwe manieren te vinden om zijn targets uit te schakelen. En zoals het de taak is van een echte hitman, kan je er maar best voor zorgen dat de moord op een ongeval lijkt via brand, electriciteit of vergiftiging. Het doel bespioneren is dus van vitaal belang, maar niets belet hem om ook zijn pistool of een schroevendraaier te gebruiken, of nog met de pianosnaar. Maar net zoals met de Assassin’s Creed games is het zo dat je best in de schaduw blijft wanneer je iemand uitschakelt. Zo niet kan je wel eens te maken hebben met veel weerstand.

Het verhaal zal de speler ertoe brengen om zes nieuwe gigantische kaarten te verkennen, gaande van Colombia tot Miami, via India en Nieuw-Zeeland, tot zelfs de buitenwijken ergen in de Verenigde Staten. Bij elke missie moet de speler een of meer doelen elimineren voordat hij terugkeert naar zijn plaats van extractie. Uiteraard is hij vrij om het pad van zijn keuze te bewandelen. Maar over het algemeen is de game ontworpen om de speler de secundaire scenario’s te laten verkennen en alle geheimen van de kaart te ontdekken, zoals dat eigenlijk in de meeste games het geval is. Game-ontwikkelaars hebben maandenlang zitten ploeteren op de graphics en locaties en ze willen uiteraard dat je ervan kan genieten. Aan het einde van elke missie krijgt hij een score waarmee hij zijn arsenaal en technieken kan uitbreiden. Uiteraard kan je op elk moment een sequentie opnieuw spelen.

Ik ben zelf nooit echt een grote fan geweest van Agent 47, zelfs niet van de filmversie Hitman: Agent 47 (2015), en dat heeft alles te maken met het wat saaie en smaakloze hoofdpersonage. Ook de vijanden zijn geen karakters die zullen blijven hangen. Hun korte-termijn-geheugen zorgt er immers voor dat wanneer ze je jouw opmerken je simpelweg achter een muur of een kist moet kruipen en ze zijn al vergeten dat je er bent. Anderzijds kunnen we wel genieten van een gedigitaliseerde versie van Sean Bean als één van de slechteriken. Het is een event die loopt tot 4 december.


© 2018 Warner Bros. Home Entertainment Inc.

Voor game-ontwikkelaars ligt het walhalla echter niet in de solo-game mode, zoveel is duidelijk, maar wel degelijk in het multiplayer onderdeel van de game, en daar heeft IO nu volledig op ingezet. Let wel, hier is geen sprake van een soort ‘battle royale’ of een spelmodus met twee teams van spelers. In de ‘Ghost-modus’ zullen twee agents indirect concurreren in dezelfde missie, die ze parallel zullen uitvoeren, met als doel een doelwit zo snel mogelijk uit te schakelen. Elk geëlimineerd doel dwingt de tegenstander om zijn tegenstander binnen 20 seconden te elimineren, anders krijg je 1 punt en ga je naar het volgende doelwit. Een soort intelligente competitieve modus, die misschien een deel van de gamers zal kunnen bekoren.

Daarnaast is er ook nog een Sniper Assassin-modus, die de speler de mogelijkheid biedt om 3 doelen op een nieuwe kaart te elimineren, met een sluipschuttersgeweer. Deze keer geen infiltratie maar een schutter in de puurste traditie van het genre. Twee spelers kunnen zo online samenwerken om hun doelwitten uit te schakelen. Voor de rest was er niet veel nieuws. Grafisch ziet het er wel mooi uit, de landschappen zijn uitgestrekt, de licht-effecten zijn geslaagd en zelfs de soundtrack ondersteund perfect de gameplay. Al bij al een behoorlijk goed game die vooral de fans van de vorige editie tevreden zullen maken. Hitman 2 is verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, de Xbox One-apparaten, inclusief de Xbox One X, en pc.

rating


Beoordeling: 3,5 / 5

Recensie door op 21 november 2018

*** Hitman 2 launch trailer ***

3 Comments

  1. ZedIsDead

    Wel raar die tijdelijke missies. Waarom zou ik voor een spel willen betalen als content maar een korte tijd beschikbaar is?

    Reply
    1. Bjorn

      Je kunt het ook zo zien: Waarom zou je betalen voor een spel waarbij er nooit nieuwe content komt?

      Reply
  2. Peter

    Vet game! Ik blijf een fan van deze serie 🙂

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *