The Equalizer 2 (2018) *** review

De eerste The Equalizer (2014) was een geslaagde actieprent in de stijl van de Taken films, gebaseerd op een tv-serie en bracht tevens behoorlijk wat op tijdens zijn bioscoop-release. Een vervolgfilm zat er dus aan te komen en na het zien van de The Equalizer 2 (2018) trailer, had ik de indruk dat ze er meer actie in hadden gestoken. Spijtig genoeg was er geen script om al die actie-scènes aan elkaar te knopen.

the_equalizer_2_2018_poster.jpg

Korte inhoud: Robert McCall (Denzel Washington) is teruggekeerd als privédetective ‘The Equalizer’. Hij dient een onwrikbare gerechtigheid voor de onderdrukten en zij die worden uitgebuit, zodat zij hun stem kunnen laten horen. Maar de vraag is hoe ver zal hij gaan als blijkt dat het deze keer om een moord gaan van een goede vriendin, Susan Plummer (Melissa Leo), de vrouw van Brian (Bill Pullman), en die met zijn oude collega Dave York (Pedro Pascal) naar Brussel was getrokken.

Regisseur Antoine Fuqua voelt zich duidelijk goed met zijn acteur Denzel want dit is ondertussen hun 4de samenwerking (Equalizer 1 & 2, The Magnificent Seven en Training Days). Voor Denzel, geloof het of niet, maar dit is zijn eerste deelname aan een sequel! Het script komt opnieuw van Richard Wenk, die tevens uitvoerend producent is op de set en dus iets meer ‘hands on’ dan de doorsnee scenarist. Wat mij betreft is hij ook diegene die deze franchise tegen een muur heeft laten crashen.

Als pluspunt moet ik toegeven dat ze met deze sequel niet de gemakkelijke weg hebben gekozen door alles uit de eerste film te herkauwen. De bedoeling was om het verhaal open te trekken en de mogelijkheid bieden voor een Jason Bourne achtige franchise met vele vervolgfilms. Ze trekken zelfs naar Brussel, waarin een brutale moord gebeurd in een poep-chique hotel. Productioneel zag het eruit alsof ze hun B-team hadden gestuurd naar onze hoofdstad. Los van 2 à 3 straten komt er toch niet zo heel veel van de stad in beeld. Idem met Turkije, de film begint in een trein op 400 km van Instanbul, maar de trein was geshoot in studio en los van één helikopter shot van de trein denk ik niet dat ze heel lang in Turkije zijn geweest. Productioneel hebben ze het budget héél strak gehouden op 62 miljoen dollar en een pak van dit geld is gegaan naar de eindscène waarin we een soort western achtige sequentie krijgen in een afgelegen vissersdorpje in Massachusetts te midden van een storm. De vechtscènes zijn in de traditie van de Liam Neeson films, kort en krachtig.

Hoewel Fuqua misschien niet de meest opwindende filmmaker is in Hollywood, is dit het soort film dat duidelijk in opmars is. In sommige opzichten voelt het als een terugkeer naar de filmster-gedreven thrillers uit de jaren 90 zoals The Fugitive of In the Line of Fire, en dat is op zich wel iets geruststellend. Uiteraard hebben we hier ook te maken met een compromisloze R-rated prent, en krijgen we hier een Denzel Washington die nekken omwringt en ledematen breekt alsof het niks is. Het enige verschil met die 90’s films is dat deze films echt wel interessante en/of charismatische villains hadden, en deze film heeft dit toch niet echt. Het is een halve spionage thriller maar eigenlijk weet je al snel hoe de vork in de steel zit, ook al blijf je met heel veel vragen over. In Brussel wordt een koppel vermoord, waaronder een CIA agent. ***spoiler*** Deze moord wordt professioneel uitgevoerd door huurdoders. Echter diezelfde huurdoders willen ook Susan Plummer opruimen. En om één of andere onbegrijpelijke reden schakelen ze hiervoor Brusselse junkies in! Why? Ik heb geen flauw idee en er steekt geen enkele logica achter anders dan een scenario-truuk om ervoor te zorgen dat de daders nog een tijdje in het verhaal anoniem kunnen blijven. ***end spoiler***.


Foto’s door Glen Wilson © 2018 Sony Picture Entertainment

En alles is te herleiden tot een flauwe script waarin van de hak op de tak gesprongen wordt en het publiek wordt bediend met een halfbakken moraliteit van een hoofdpersonage die op zijn manier de barmhartige samaritaan speelt, doorspekt met brutale flits actie waarin hij slechteriken kreupel slaat of vermoord. Daar waar Denzel een soort wraakengel van een jong hoertje was in de eerste film, lijkt hij hier net iets teveel hooi op zijn vork te nemen (een gekidnapt kind terug halen in Turkije, de moord op zijn CIA collega ontrafelen, voor de opvoeding zorgen van een zwarte jongen, zorgen voor een Holocaust overlever die op zoek is naar zijn zus en een meisje helpen die seksueel misbruikt werd door een 5tal yuppies) en op narratief vlak wringt dit langs alle kanten.

Gelukkig is Washington altijd een plezier om naar te kijken en zijn personage gaat ook wel een beetje tegenin de stroom van de “victim-culture”. Op een gegeven moment grijpt hij de zwarte jongen (Ashton Sanders) die hij op het goede pad wil zetten vast, en zegt hem dat hij moet stoppen met excuses te maken of zoeken naar verantwoordelijken voor de slechte keuzes die hij neemt. Hij heeft zijn eigen toekomst in handen. Maar al bij al zal je de film ook wel snel vergeten. Het is gewoon heel standaard, heel voorspelbaar, heel precies de film die je denkt dat het gaat worden. The Equalizer 2 is bij ons te zien vanaf 15 augustus 2018.


*** The Equalizer 2 trailer ***

3 Comments

  1. Damien

    Ze hebben er blijkbaar een slasherfilm van gemaakt! Waar is de home depot, de nagels en de hamers?

    Reply
  2. jerre

    Teveel plotpoints in de trailer wat mij betreft.

    Reply
  3. Chips & Cola

    DE film had geen sequel nodig, en het was te verwachten dat het verhaal hier wat wankel was.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *