Het is een plezier om iemand als Tom Hardy aan het werk te zien. Ook al zit hij in een typische Brooklyn misdaad thriller zoals we er al veel hebben gezien, weet hij ons telkens te boeien met zijn ontwapenende acteerspel. En in The Drop (2014) van Michaël R. Roskam krijgt hij de volledige ruimte om zijn personage te ontplooien. Zoveel tijd, dat het uiteindelijk minder een misdaad thriller is geworden, dan een intrigerende karakterstudie. Ik heb er in ieder geval met volle teugen van genoten.
Korte inhoud: Bob Saginowski (Tom Hardy) is een eenzame barman die werkt in de kroeg van zijn neef Marv (James Gandolfini). De zaak werd overgenomen door een Tsjetsjeense drugsbende die het nu gebruiken om het geld van de bookies te verzamelen. Deze komen op welbepaalde tijdstippen enveloppen met geld afleveren (’the drop’) en deze worden dan opgehaald door een bendelid. Op een dag wordt de routine echter gebroken wanneer twee mannen de buit komen stelen. De maffiabaas Chovka (Michael Aronov) wil kost wat kost zijn geld terug zien.
Bob redt tevens een verwaarloosde puppy ( ~ zo baasje zo hond) uit een vuilnisbak en wordt hierdoor het doelwit van de gewelddadige en mentaal onstabiele eigenaar Eric Deeds (Matthias Schoenaerts), die later ook nog eens een affaire heeft gehad met Nadia (Noomi Rapace), de vrouw waarop hij een oogje heeft. Bob wordt ook op de hielen gezeten door detective Torres (John Ortiz) die nog steeds met een onopgeloste moordzaak zit. Maar stilaan kruisen al deze verhaallijnen mekaar.
Er gebeurt in essentie bitter weinig in de film dat ik meteen iets teveel zou spoilen mocht ik net iets teveel willen uitweiden. Het verhaal is dan ook gebaseerd op een ‘kortverhaal’ van de misdaad-auteur Dennis Lehane (Mystic River, Gone Baby Gone, Shutter Island), en het is een uitstekend script geworden met oog voor details. Er zit zelfs een beetje zwarte humor in, hoewel ik niet zeker weet of dit van Roskam of Lehane kwam. Is het al even aangrijpend als Roskam’s Rundskop (2010)? In geen geval. Daarvoor betreedt deze misdaadprent net iets teveel platgetreden paden en gaat de film nooit echt een klap uitdelen in onze onderbuik waar we nog dagenlang van moeten bekomen. Dit is een compleet ander soort film, maar het demonstreert opnieuw het immense talent van Roskam als misschien wel dé beste Belgische acteur-regisseur. Hopelijk zien de Amerikanen dit ook en weten ze dat een goede vertolking van Gandolfini, Schoenaerts, Rapace en Hardy niet zomaar uit de lucht komt vallen. Op de volgende filmposter verwacht ik in ieder geval ook wel de naam van de regisseur in plaats van alleen maar die van de cast en de auteur.
© Dutch FilmWorks
Director of Photography Nicolas Karakatsanis, ook de “prince of darkness” genoemd, doet zijn bijnaam alle eer aan en baadt geregeld zijn personages in een gitzwarte sluimer, waarin de kleine fonkel in de ogen net iets scherper wordt. Hier voelt de cameraman zich thuis in tegenstelling tot de set van The Loft (2014) waar Erik Van Looy eerder een glossy fotografie wou. Toch zijn het de acteurs die op de voorgrond komen, en niet de intrige of zelfs de fotografie. Er zijn tevens geen afgelikte visuele effecten in de film buiten één moment waar Roskam het ritme wat ging opdrijven met een bijzondere camera-zwenking wanneer de enveloppen worden afgeleverd. The Drop is een lijnrecht drama zonder pirouettes met een personage die meer lijkt te zijn dan dat hij laat uitschijnen.
Kortom, The Drop is geen meesterwerk, maar wel een zinderdende gangsterfilm met een geniale Tom Hardy, die de laatste tijd heel wat indrukwekkende vertolkingen laat zien in uiteenlopende filmgenres, zoals onlangs nog in het uitstekende Locke (2013). Zijn vertolking heeft zelfs iets weg van die van Terry Malloy/Marlon Brando uit On the Waterfront (1954). Dat Tom Hardy voor The Drop kans maakt op een Oscar-nominatie, zou me eigenlijk niet verbazen. Dit is tevens de eerste Engelstalige film van Roskam en het ziet er allesbehalve uit als een “debuutfilm”. De film werd gezegend met een uitstekende cast van karakter-acteurs, met uiteraard een sterke James Gandolfini die hier zijn laatste filmrol heeft neergezet als een soort Soprano aan de onderkant van de maffia-ladder. Ook Matthias Schoenaerts zet zijn stempel ook al is zijn screentime toch beperkt. Ondertussen is het uitkijken naar Roskam’s volgende project “Buda Bridge” (2015). The Drop komt op 24 september 2014 bij ons in de zalen.
Beoordeling: 3.5 / 5
Recensie door Dave op 9 september 2014
***Related Posts***
03/04/2014: The Drop van Michael R. Roskam is James Gandolfini’s laatste film
20/06/2013: James Gandolfini overleden aan hartaanval
11/08/2012: Michael R. Roskam werkt aan HBO serie Buda Bridge
01/03/2010: Rundskop filmbespreking
*** The Drop trailer ***
Ligt het aan mij of wordt Matthias Schoenaerts vaak getypecast als vechtersbaas …
@margot: Hij heeft eigenlijk nog niet zo heel veel rollen gespeeld om nu al “getypecast” te worden, maar ja, hij is groot en gespierd en ziet er niet meteen uit als de romanticus.
Kijke eerst de film. Matthias Schoenaerts speelt hier geen vechtersbaas. Wel vreemd dat hij hier niet vermeld wordt. Terwijl in de meeste buitenlandse pers zijn vertokling enorm prijst. Binnenlandse afgunst zeker?
Kijk hier al naar uit, allemaal klasbakken voor de camera !
Komt die serie er uiteindelijk? Ik heb er ondertussen niet zo heel veel meer van gelezen. Zelfs op imdb zie ik geen update.
Matthias is geweldig in de film! Weinig acteurs die weerwerk kunnen bieden aan Tom Hardy maar Matthias doet het en hoe. Hij straalt zoveel gevaar uit in deze film zonder geweldadig te zijn. Heel straf. Knappe film verder
Ben er heel benieuwd naar. Heel veel toptalent bij elkaar hier!!! Wat matthias betreft vind ik het verrassend dat mensen zo n kort geheugen hebben. Hij heeft vele mooie rollen gespeeld in belgie in zowel kleine als grotere films en de laatste jaren ook internationaal. Hij speelt in meerdere talen( iets wat zelfs onze politici niet kunnen) en heeft intussen toch ook een resem internationale en belangrijke acteerprijzen gekregen. En blijkbaar deelt hij in toekomstige films nog vaak het scherm met oscarwinnaars en winnaressen…… Ongezien in ons landje. Dus meer dan welverdiend respect voor deze meneer