Budweiser wil zijn merk laten schrappen in Flight

Best wel grappig dat een alcoholische drank nu kost wat kost zijn naam wil camoufleren in de opkomende Robert Zemeckis film Flight (2012) met Denzel Washington in de rol van beschonken en licht gedrogeerde piloot die desondanks zijn toestand toch heel wat mensenlevens redt. Het bedrijf zou begin deze week een eis hebben ingediend bij filmmaatschappij Paramount Pictures.

flight,denzel washington,robert zemeckis,budweiser,nadine velazquez,brian geraghty,tamara tunie,john gatins,paramount

Korte inhoud: Whip Whitaker (Denzel Washington) is een piloot die ternauwernood zijn passagiersvliegtuig veilig aan de grond weet te brengen als de apparatuur het begeeft. Hij wordt als held onthaald, maar na onderzoek blijkt dat hij onder invloed was van drugs en alcohol. Hij gaat door een diep dal, omdat hij vindt dat hij ten onrechte tot held is gebombardeerd. De pilotenvakbond doet ondertussen zijn best om de zaak onder de pet te houden om zo de luchtvaart niet in een kwaad daglicht te stellen.

In één scène zou het logo van Budweiser in beeld komen terwijl het personage van Washington karakter achter zijn stuurknuppel een ferme slok neemt van het drankje. Je zou denken dat in een dergelijke Hollywoodproductie van 31 miljoen dollar, zo’n zaken toch zwart op wit op papier geregeld zijn, maar dat was het dus niet. En het is allemaal nog erger. In de film komen tal van andere drankmerken in beeld. De hoofdpersoon slurpt ook aan de wodka. Drankenfirma William Grant & Sons, in de Verenigde Staten de distributeur van het wodkamerk Stolichnaya, zegt dat de filmmakers geen toestemming hebben gevraagd om het label in de film op te nemen, en dat ze die ook niet hadden gekregen als ze dat wel hadden gedaan. Een woordvoerder van regisseur Robert Zemeckis verwees verzoeken om commentaar maandag door naar filmmaatschappij Paramount. Maar die is ondertussen in druk overleg met zijn juridische dienst, want de film is ondertussen in al geprint en loopt al in een slordige 2000 bioscoopzalen. Mocht het tot een rechtszaak komen en de rechter oordeelt dat er een reukje zit aan deze productie, dat kijkt de studio op een miljoenen kost en een zeer slechte beurt aan de box-office.

Maar gelukkig voor filmmakers bestaat er zoiets als artistieke relevantie, ook al is dit een vrij te interpreteren bericht. De studio zal dus nog spannende dagen tegemoet gaan, toch heb ik er vertrouwen in dat de rechter voldoende redelijkheid aan de dag legt. Van alcoholische dranken wordt je zat. Ik denk dat je hiermee toch geen verkeerde dingen gaat vertellen over de respectievelijke merken, net zoals je met een Colt .45 wel eens mensen mee kan neerschieten. Het zijn niet zo’n fijne manieren voor een merk om in de aandacht te komen (of juist wel), maar je kunt toch niet spreken van ‘misbruik’. De film is tevens ook R-rated en dus bestemd voor een volwassen publiek, die deze zaken wel in een bepaalde context kan plaatsen. En zie, ondertussen komt het merk nu wel heel prominent in de aandacht.

Naast Denzel zien we ook nog Nadine Velazquez opduiken, naast Brian Geraghty en Tamara Tunie. Het scenario komt van John Gatins (Real Steel, Coach Carter). De film komt pas bij ons in de zalen vanaf 30 januari 2013.

1 Comment

  1. Douglas

    Mogen blij zijn dat hun merk in een blockbusterfilm zit zonder hiervoor te betalen. Belachelijke mannekes.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *