De FilmBlog werd voor een paar dagen naar London gestuurd voor een exclusief Global Blu-ray media-event met bepaalde sleutelfiguren van de crew van Prometheus (2012), het controversiële science fiction epos van Ridley Scott. Alsook om eens letterlijk in aanraking te komen met bepaalde props uit de film. Ondertussen ligt de Blu-ray al in de winkelrekken en van zodra wij de extended versie in ons bezit hebben zullen we deze uiteraard op onze filmblog in detail gaan bespreken.
De dag werd ingezet met een bespreking van de extraatjes op de extended Blu-ray door documentairemaker Charles de Lauzirika, bekend van heel wat making-off docu’s van Ridley Scott films . De locatie kon niet beter gekozen worden. De 20 aanwezige filmcritici, vanuit alle hoeken van de wereld, werden ondergedoken in de donkere zaaltjes van de Cable London, waar regelmatig het denderende gebrul van een trein te horen was. Een beangstigend sfeertje die ook nog eens werd geaccentueerd door de expositie van het gedecapiteerde hoofd van Androïd David, het levensechte lichaam van één van de ingenieurs gespreid op een altaar en nog wat props van aliens.
Ik ben zelf iemand die heel wat meer had verwacht van Prometheus. Ik ben een grote fan van Ridley, maar ik besef dat hij een sterke scenarist nodig heeft om een uitstekende film te kunnen maken. Damon Lindelof, die verantwoordelijk is voor de meeste onzin in “Lost” en Cowboys & Aliens (2011), was misschien niet de beste keuze voor deze alien prequel. Maar toen ik een aantal van de deleted scenes zag vroeg ik me af waarom Ridley hier de schaar had ingezet. Spijtig genoeg waren noch Lindelof of Ridley te bespeuren op dit onderonsje.
Production designer Arthur Max was wel van de partij, en zo een beetje de highlight van de dag. Arthur heeft zijn carrière begonnen met Se7en (1995), en heeft sindsdien een indrukwekkend palmares opgebouwd met films als Gladiator (2000), American Gangster (2007) en Robin Hood (2010). Dit was echter zijn eerste science-fiction film. Eén van zijn grootste onthullingen was dat de ingenieurs in Prometheus een mengeling waren van klassieke beeldhouwwerken zoals deze van David van Michelangelo en die van Hercules. De bedoeling was om de ingenieurs een soort super-menselijk gelaat te geven. Ridley was gefascineerd door de rechte neus die doorliep naar het voorhoofd en welgevormde lippen, en nam hiervoor Elvis Presley als model.
Nadien hebben we een ontmoeting gehad met Creature and Special Make-Up Effects supervisor Neal Scanlan. Een sympathieke Brit die ons iets meer kon vertellen over het ontwerp van de aliens en de ingenieurs. Prometheus is geen echte Alien-prequel, dan wel een stand-alone science fiction film met een aantal referenties naar Alien. En dat was zeker duidelijk in de verschillende ontwerpen van de aliens. Ze zagen er eerst uit als inktvis-achtige wezens die nadien gemuteerd werden in de aliens die we kennen. Opmerkelijk was de onthulling dat de medic-pod in de film waarin Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) een keizersnede uitvoerde, eigenlijk gebaseerd was op een toestel die momenteel wordt ontworpen door militairen. Het is dus niet zomaar uit de duim gezogen van Scott en Scanlan. Het is kenmerkend voor Prometheus dat alles het resultaat is van jarenlange research.
Zelfs de taal van de ingenieurs is niet zomaar wat gewauwel zoals in Avatar, maar is een echte taal die afstamt van het proto Euro-Indisch. De linguist Dr. Anil Biltoo (pic) die ook aanwezig was, heeft deze taal ontworpen en onthult dat het Michael Fassbender 17 uur kostte om ook maar één zin perfect uit te spreken. De dag werd in stijl afgerond met een ontmoeting met Janty Yates, de costumière die een Oscar won voor Gladiator. We konden de kostuums zien van de Androïd David alsook deze van Elizabeth Shaw en Meredith Vickers (Charlize Theron). Yates koos er voor om de kostuums zo eenvoudig mogelijk te maken en zocht haar inspiratie in de strakke militaire outfits uit de jaren 40 en 50, met een oog voor het comfort van de acteurs die niet gediend waren met opgeblazen NASA-pakken. Yup, ik heb de ovalen bokaalhelm van Noomi Rapace in mijn handen gehad, en ik was echt wel onder de indruk van het vernuftige systeem van monitors in de rand die voor extra licht op het gezicht zorgde. De ontwerpers hadden er zelfs een konijntje in verwerkt die van de ene monitor naar de andere sprong, maar dit kwam uiteraard niet aan bod in de film.



© Twentieth Century Fox Home Entertainment
Het was een geslaagde dag, met ook wat comic relief van de vertegenwoordiger van Bright.nl, een Hollandse mediageile blogger die vooral opviel met zijn seksistische vraag of het voor Janty Yates niet vreemd aanvoelt om ‘als vrouw’ kostuums te ontwerpen. Ook grappig was zijn hilarische vergelijking van het kostuum van David met dat van een ‘gay nazi’ tijdens een geforceerd camera-interview waar Yates ook sprakeloos van werd. Anderzijds heb ik een leuk gesprek gehad met de Amerikaanse blogger Max Evry van Film.com over de zwaktes en sterktes van Prometheus. Ook de Mexicaan Ruben Olegnowicz van Indio Blog was een leuke kerel met wie ik een lange discussie voerde over de wetenschap en de wetenschappers in de film.
Ik dank bij deze nogmaals de mensen van Fox Belgium (in het bijzonder Gitte) die me op het vliegtuig hebben gezet en in een poepchic Hotel gestoken, maar vooral omdat ze mij in contact brachten met een aantal genieën uit de filmbiz. Ook dank aan de uitstekende organisatie van Fox L.A. Julie Dey, Michelle Guy en Isabelle Driscoll. Spijtig genoeg was Ridley, zijn scenarist of één van de acteurs niet aanwezig, maar deze komen uitbundig aan bod in de making-off docu’s en de audio-commentaar op de blu-ray disc. En als uitsmijter kan ik dit nog vertellen. Iedereen, maar dan ook iedereen, hield de lippen stevig op mekaar wat betreft Prometheus 2.
*** Prometheus blu-ray specials ***
***Related Posts***
20/07/2012: Prometheus filmbespreking
12/05/2012: Prometheus trailer toont iets teveel
23/02/2012: Imposante actie in Prometheus
15/12/2011: Gitzwarte poster
17/01/2011: Geen Alien prequels?
07/08/2010: Ridley wil dubbele Alien-prequel
25/04/2010: Wat was de space jockey?
Wow, klinkt leuk. Heb je ze gevraagd of ze het script met al zijn religieuze context überhaupt hebben begrepen?? Moet deze zowiezo nog een tweede keer gaan bekijken, maar was sowieso ook wel teleurgesteld.
Staat op mijn lijstje van de films die ik in mijn collectie wil. Bern echt wel benieuwd naar de audio-commentaar, want veel zaken in de film waren me niet meteen duidelijk.
Je moet wel opletten dat je de extended editie neemt, want die andere blu-ray of dvd heeft quasi niets van extra’s en beperken zich tot een paar deleted scenes en wat flauwe reportages over filmrekwisieten. Let dus goed op!
Het schijnt dat ze Jar Jar Binks al geboekt hebben voor de sequel.
De film heeft het blijkbaar niet zo goed gedaan in de States maar wereldwijd heeft deze toch wel gescoord. Denk och wel dat ze hier nog een sequel aan zullen breien. Ze houden waarschijnlijk de lippen op mekaar om nu al niet afgemaakt te worden door ontevreden alien-fans.
Ik ben een grote fan van de Alien films (met uitzondering van de 4de en de alien vs predator films) en heb hier echt van genoten. Ik was altijd wel benieuwd naar die space jockey en hier kom je zelfs heel wat meer te weten over het ontstaan van die wezens, laat staan het ontstaan van de mensheid.
Hier een leuke, eerlijke trailer:
Ik begrijp wel dat er heel wat zwaktes zijn, maar al bij al is het toch een heel ambitieuze film die niet zomaar een monsterfilm is geworden. Ik heb echt genoten van de production design en van de vertolkingen. Kijk uit naar de mogelijke sequel.
Nice! heb je niet wat ‘black goo’ achterover kunnen slaan?
Prometheus liet me zekf een beetje koud. Zoals Douglas heb ik ook wel genoten van de sets en de acteurs, maar het verhaal kon me maar matig interesseren. De opbouw erg langdradig en er is een soort mislukte poging om de akelige sfeer van Alien op te roepen. Het laatste half uur is wel ok, maar dat was gewoon ’too little too late’. Ridley had zich inderdaad beter een ander scenarist onder de arm genomen.
grappig is wel om een vergelijing tussen alien 1 en deze te maken kwa production design
al speelt deze zich af voor alien, de production design is aangepast op deze tijd,wat wel een anachronisme geeftvoor de rest gewoon een goede film, met een open einde (altijd goed)
en goede acteurs…..oordeel weer over 10 jaar , bij alien ging het ook niet over een nacht ijs