3D-cinema brengt Rusland over de kaap van 1 miljard dollar

De filmmarkt is zich aan het verleggen. Terwijl nog zo’n 15 jaar geleden de VS-markt nog steeds de belangrijkste markt was, begint de niet-Amerikaanse markt steeds meer terrein te winnen. Vroeger had je een 50/50% verdeling van de box-office cijfers tussen de VS en de rest van de wereld, terwijl je tegenwoordig eerder een 30/70 % verdeling krijgt. En een markt die een uitstekend jaar achter de rug heeft is Rusland, die zomaar eventjes de miljard dollar grens heeft overschreden. Volgens Variety hebben ze in vergelijking met 2010 wel iets minder tickets verkocht, maar de duurdere 3D-films hebben alles kunnen compenseren.

En ook al blijven het hoofdzakelijk Hollywood films die de box-office op gang brengen, zullen distributeurs steeds meer oog hebben voor de wensen van een niet-Amerikaans publiek. Komt dat ten goede aan de kwaliteit van de films? Nope! Het internationaal publiek is in geen geval kritischer dan het Amerikaanse publiek.


pirates of the caribbean 4,on stranger tides,transformers 3,dark of the moon,puss in boots,3d,avatar

De Russische speelfilms vertegenwoordigen 14,7% van de totale box-office, terwijl de meest succesvolle films de volgende zijn: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011) met 63 miljoen dollar, Puss in Boots (2011) met 50 miljoen dollar en Transformers: Dark of the Moon (2011) met 45 miljoen dollar. De enige Russische film in de top 10 is Vysotsky: Thank God I’m Alive! (2011) die afklopte met een slordige 27 miljoen dollar.

Maar ook al zorgt de 3D cinema in Rusland voor de boost in inkomsten, zien we toch dan er in de States al een terugval bezig is. Zoals ik hier al eerder zei op deze filmblog heeft de 3D-techniek geen toegevoegde waarde en komt het de kijkervaring slechts ten goede bij specifieke films (animatie en horrorfilms). Het is De Standaard die uitpakt met een artikel over de 3D kater van 2011. De 3D-hype loopt op zijn laatste benen. Tegenwoordig is het zo dat 3D-versies het vaak minder goed dan hun 2D-broer. En wie wordt OPNIEUW de dupe in dat verhaal? Zoals gewoonlijk, de bioscoop-distributeur. Zij hebben opnieuw heel wat investeringen moeten maken, en zullen binnenkort hun 3D-politiek mogen herzien. Panasonic-topman Andrew Denham zei het al in Wired: “Hollywood heeft 3D beschadigd door na Avatar zoveel slechte 3D-films uit te brengen. We hebben ons publiek al meermaals ontgoocheld en er is een wantrouwen gegroeid.” Met andere woorden: 3D-drollen als Clash of the Titans (2010) hebben bezoekers zo ontgoocheld, dat ze nu wel twee keer nadenken voor ze extra geld uitgeven voor een 3D-film.

Gelukkig hebben de bioscoop-uitbaters bij ons hun gezond verstand gebruikt en een nuchtere analyse gemaakt van de 3d-cinema. Myriam Dassonville van Kinepolis zei het volgende: “We hebben 3D nooit als de nieuwe kleurenfilms beschouwd. We hebben er nooit wonderen van verwacht. We geloven erin, we hebben er ook in geïnvesteerd, maar nooit blind.” Maar ook tv-kanalen staan nog niet te springen om de overgang te maken naar 3D-tv, voor de simpele redenen dat 3D-televisies in de huiskamer eerder een zeldzaam fenomeen is. Van de 500’000 blu-rays die in ons land werden verkocht vorig jaar zijn slechts 6% 3D films. De meeste gezinnen hebben zelfs nog geen blu-ray player, laat staan dat ze 3D-ready zijn.

***Related Post***
04/10/2011: Het einde van de 3D brilletjes in zicht

3 Comments

  1. Dominiek

    Ik heb ook nog geen blu-ray. De oude dvd’s vind ik nog steeds voldoende scherp van kwaliteit dat ik de meerkost er niet voor over heb. Laat staan dat ik zou investeren in een 3D televisie :s

    Reply
  2. Baladur

    Tuurlijk is het gedaan met 3D, en zeker in tijden van crisis. Waarom 1/4 meer betalen om nog eens met een bril op je neus in de bioscoop te zitten?

    Reply
  3. nic

    haha, ik heb clash of the titans ook in 3D gezien, walgelijk slecht!
    1 scène in de film en de aftiteling na de film was in 3D!

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *