Michael Biehn zaait terreur in The Divide

De post-apocalyptische drama’s zijn een filmgenre op zich geworden, met vaak heel deprimerende maar tezelfdertijd angstaanjagende toekomstbeelden, denk maar aan Children of Men (2006), Repo Men (2010), The Road (2009), The Book of Eli (2010), The Crazies (2010), I Am Legend (2007), 28 Weeks Later (2007), Diary of the Dead (2007), Blindness (2008), …

the divide,post-apocalypse,xavier gens,frontieres,hitman,michael biehn,milo ventimiglia,rosanna arquette,lauren german,ashton holmes,courtney b vance,michael eklund,jennifer blanc,blindness

In de meeste van deze vehikels wordt ‘de mens’ in het licht van zijn overlevingsstrijd herleid tot het meest primaire. En dit lijkt ook van toepassing te zijn in The Divide (2011), de nieuwe prent van Xavier Gens, de Franse cineast die ondermeer bekend is van de horrorprent Frontière(s) (2007) en de teleurstellende Hitman (2007).

Korte inhoud: Een enorme explosie vindt plaats in New York. Acht vreemden verschuilen zich in de kelder van het appartementencomplex waar ze wonen. Ze hebben voedsel en water genoeg en zijn tenminste veilig van de vreselijke gebeurtenissen die buiten plaatsvinden. Maar dan stormen er plotsklaps mannen in HAZMAT-uniformen de kelder binnen en openen het vuur. De groep vreemden besluit hun krachten te bundelen, om de onbekende vijand een lesje te leren. Maar wie zijn deze HAZMATS, wat willen ze en waarom zijn ze zo genadeloos?

Ik herinner me nog dat er in de jaren ’80 zo een periode was waarin bunkers een mode-trend waren. Veel mensen waren waarschijnlijk (begrijpelijk) ongerust dat de gek Ronald Regan eens op de knap zou drukken om de nucleaire oorlog in te luiden. Tegenwoordig lijkt deze dreiging niet meer actueel. Ik zie nog niet meteen Barack Obama een racket afvuren terwijl hij ‘Yes We Can’ declameert. Maar de nucleaire dreiging zal misschien wel terugkeren nadat Iran haar kern-plannen zal herzien, terroristen zo’n centrale kapen, of nog, dat we opnieuw een Fukishima drama zien na een natuurramp. En de vraag die je op dit ogenblik kan stellen is; wil je de nucleaire blast trotseren op het oppervlak, op kies je ervoor om voor onbepaalde tijd te schuilen in een kelder. En dat is de vraag die in The Divide aan de orde is.


the divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindnessthe divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindnessthe divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindness
the divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindnessthe divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindnessthe divide,post-apocalypse,Xavier Gens,frontieres,hitman,Michael Biehn,Milo Ventimiglia,Rosanna Arquette,Lauren German,Ashton Holmes,Courtney B Vance,Michael Eklund,Jennifer Blanc,blindness
© Dutch FilmWorks

The Divide had een intense en zwartgallige thriller kunnen zijn. Het is in ieder geval leuk om nog eens Michael Biehn aan het werk te zien, die hier terreur zaait onder de overlevenden. Net zoals in Blindness wordt iedereen aan zijn lot overgelaten en breekt er een overlevingsstrijd uit met zijn nare en mensonterende kantjes. In de casting is er tevens een rol weggelegd voor Milo Ventimiglia, Rosanna Arquette, Lauren German, Ashton Holmes, Courtney B. Vance, Michael Eklund en Jennifer Blanc. De film werd gemaakt met een kleine 3 miljoen dollar, maar flopte desondanks aan de box-office en werd snel verwezen naar de dvd-markt.

Het grootste probleem met de film is dat er geen enkel personage onze sympathie kan opwekken. Bijgevolg maakt het ons ook niet veel uit wat er met hen gebeurt. De film is ook heel slecht gemonteerd en alles duurt gewoon veel te lang voor zijn eigen goed. Alle ingrediënten van een post-apocalyptische film zitten er wel in (moord, bedrog, diefstal, verkrachting, angst en nog eens wat meer verkrachting), maar het verschil met een film als bijvoorbeeld Blindness is dat de regisseur niets te vertellen heeft met zijn film los van de ene geweldsscène na de andere te tonen. Alles is tevens ook zo ongeloofwaardig en het script van Karl Mueller en Eron Sheean is gewoon bespottelijk slecht (slechte set-ups, belachelijke dialogen, ongeloofwaardige karakters, bizarre wendingen,…).

4 Comments

  1. Baladur

    Hopelijk trekt deze film meer op Frontiere(s) dan op Hitman. Trailer spreekt me wel aan.

    Reply
  2. Blackmoon

    Wel leuk om Michael Biehn nog eens te zien opduiken in een villain rol. Is al van The Abyss geleden. Ben benieuwd…

    Reply
  3. Gregg

    Leuk dat Michael ‘Hicks’ Biehn terug is. Ik ga deze film zeker gaan zien.
    Trailer verklapt wel opnieuw veel van de plot.

    Reply
  4. Tom

    Bangelijk trailerke en coole poster. Ben gewoon geen fan van de regisseur, Hitman was echt wel ‘BS’. Frontieres nog niet gezien, maar heb er al veel goeds van gehoord.

    Reply

Een reactie achterlaten op Blackmoon Reactie annuleren

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *