Vertige / High Lane (2009) van de Franse cineaste Abel Ferry is een film dat zich tussen het nokvolle genre van de horror/slasher-film wringt. Het kan aanzien worden als een soort Franse variant op Wrong Turn (2003), The Texas Chain Saw Massacre (1974) en The Hills Have Eyes (1977) met een vleugje Vertical Limit (2000). Vertige (engels: High Lane) bevat alle elementen en plotwendingen die men kan verwachten bij dit soort films. Een uitgemolken verhaaltje , jonge, onbekende acteurs die de irriterende High-School teenagers van dienst spelen alsook de welbekende sadistische inboorling met verminkt gezicht incluis die ziekelijke plannen heeft om de jongeren te terroriseren en van kant te maken.
Korte inhoud: De teenagers Fred (Nicolas Giraud), zijn vriendin Karine (Maud Wyler) en hun vrienden Chloé (Fanny Valette), Guillaume (Raphaël Lenglet) en Loïc (Johan Libéreau) gaan op zoek naar avontuur en vrijheid besluiten om te gaan bergbeklimmen in een uitgestrekt gebied in Kroatië. Met professionele uitrusting gaan ze de confrontatie aan met een uitdagend klimparcours dat zich over een grote bergpas uitstrekt. De groep klimt enkele honderden meters tot ze plots merken dat er geknoeid lijkt met één van de kabels & bouten. Op het nippertje ontsnappen ze allemaal aan een gruwelijke dood, maar zonder al te veel argwaan gaat hun tocht toch verder en krijgen ze opnieuw allerlei gevaarlijke situaties voorgeschoteld waar ze bijna het leven laten. Als ook de brug over de bergpas wegzakt, begint iedereen door te hebben dat er meer in het spel zit dan een slecht verzorgd parcours. De 4 jongeren hebben geen keuze: ze moeten het donkere, uitgestrekte bos in om zo terug af te dalen en in de bewoonde wereld te geraken. Wat daarna volgt is een ware hel. Een kluizenaar genaamd Anton (Justin Blanckaert), wonende in een bouwvallige hut in het bos, ziet mooi zijn kans om een ziek spelletje te spelen van marteling en terreur waarbij de jongeren moeten lopen en vechten voor hun leven…
Al bij al begint de film goed.In het eerste kwartier van de film zien we mooie shots van bergen, spannende beklimmingen en benarde situaties. Je begint mee te leven met de personages en wordt verliefd op het prachtige landschap. De knullige acteerprestaties en domme perikelen binnen de groep neem je er dan nog zonder moeite bij. Maar eens de groep in het bos terechtkomt en het 2e luik van de film begint, dan gaat het letterlijk bergafwaarts. Geen spannende bergscènes meer, maar een voorspelbaar horror verhaaltje dat zich vliegensvlug ontpopt. Dit ruikt naar Wrong Turn op alle vlakken. Die kwalitatieve slasher begint op bijna dezelfde wijze: met bergbeklimmen, maar ook de inboorlingen zien er nagenoeg hetzelfde uit als de slechterik in Vertige.
Het verhaal steekt nagenoeg hetzelfde in elkaar. Het déjà-vu gevoel is hoog. In het verleden is wel al gebleken dat een voorspelbaar plot zoals bij Wrong Turn wel nog kan leiden tot een frisse, degelijke film. Denk ook maar aan de ondergewaardeerde remake The Hills Have Eyes. Beiden hebben ze zowat hetzelfde plot, maar toch weet men een bepaalde frisse wind te laten waaien door het genre door middel van mooie cinematografie, slimme shockeffecten en gruwelijke horrorbeelden gecombineerd met een lugubere sfeer. Bij Vertige is dit echter niét het geval. Eén voor één worden de jongeren simpelweg van op afstand met pijl & boog een kopje kleiner gemaakt, wat van weinig creativiteit getuigd. Mede omdat je geen voeling hebt met deze slecht acterende bende en de karakterontwikkeling nihil is, verveelt de boel al heel snel.
Er mag van geluk gesproken worden dat deze straight-to-dvd-flick maar 82 minuten duurt. Ook 2 vreemde plotwendingen komen naar voor: één van de jongeren heeft constant irrelevante flashbacks als chirurg in een ziekenhuis waar ze een patiënt niet kan redden. Totaal geen reden van bestaan en verwarrend tot en met! Nog een ander vreemd verschijnsel: 1 van de slachtoffers loopt als een klein kind wenend weg uit de hill-billy zijn hut terwijl zijn 2 vrienden gevangen achterblijven. Hij komt echter een uurtje later terug met een steen, gooit deze naar de inboorling, en zet het dan wéér op een lopen alsof zijn leven er vanaf hangt! (En dat uiteraard wanneer zijn 2 kompanen net gingen afgeslacht worden). Waarom toch?! Vreemde zaken die de geloofwaardigheid en dramatiek van de film alleen maar de grond inboren.
© Benelux Film Distributors
Maar we mogen deze film geen catastrofe te noemen. Je hebt toch nog enkele aantrekkelijke horror-momenten. Ik denk dan aan de scène waarin één van de slachtoffers gevangen wordt genomen door de “local” en je enkel maar een pikzwart beeld ziet, wat geritsel, gehijg, schaduwen en daarna om de 10 seconden een flits van een digitale camera die dient als oriëntatie. In die flash zie je de killer dichterbij komen om het slachtoffer uiteindelijk de nek over te kelen. Zeer sterk in beeld gezet. Ook de eerder vermelde klimscènes ogen fraai en zijn spannend. De sadistische killer van dienst is eigenlijk nog het slechtste facet van de film. Bespottelijk, ongeloofwaardig en vreemd van gedrag. Ooit al eens een hill-billy gezien die moves uithaalt zoals Sugar Jackson? Hij slaagt werkelijk zijn slachtoffers met de vuisten alsof hij in de ring staat te boksen. Dit gedrag kan je niet anders dan lacherig onthalen, want de angstaanjagende kant van het personage wordt tot het niets herleidt. Ook zijn hut inclusief oogballen in bokalen, opgezette dieren, bloed op de muren en lijken in de vriezer zijn al té veel vertoond in variante films zodoende dat het je niets meer doet.
Kortrom, misschien een leukere film voor iemand die nog niet veel horror heeft gezien en die zich gewoon wil ontspannen met wat hersenloze fun. De rest van het publiek kan deze film best vermijden en misschien nog eens een klassieker als de originele Texas Chainsaw Massacre vanonder het stof halen.
Beoordeling: 1.5 / 5
Recensie door Dave op 4 april 2010
***Related Post***
13/07/2004: Wrong Turn review
is die van 2008 en nu pas op dvd. dat zegt veel over de film denk ik wist wel niet dat hij frans was. Ga hem toch wel zien hoopte meer op vetical limit dan wrong turn eigenlijk.
Ik vond de fotografie in de bergen adembenemend mooi en je zag dat ze “moeite deden” om mooie shots te maken en deze low budget film naar een hoger niveau te tillen. Spijtig dat de makers in de tweede helft hun inspiratie kwijt waren en het dan maar gingen zoeken in een bos met domme slasher-clichés.
revenge of the hillbillies !
had ook wel een dejavu gevoel, maar vond de hillbilly wel minder eng dan in Wrong Turn, alles voelde heel realistisch aan en er was nu en dan wat gore en bloed. Ook het einde volgt volgens het cliche-patroon maar ach, dat neem ik ze niet heel kwalijk.