Dossier K. ontgoochelt aan de kassa

Als een film succes kent, kunnen de distributeurs niet zwijgen over de prent en pakken ze maar al te graag uit met mogelijke nominaties op buitenlandse filmfestivals (ook al betekent het festival in kwestie niet zo heel veel) of bekogelen ze wekenlang kranten met cijfers over het box-office resultaat. Een doodgewone journalist kan nauwelijks die cijfers interpreteren, laat staan deze bezoekers-aantallen naar waarde inschatten. En zo kan je gemakkelijk een hype creëren. Is dit een goede of een slechte zaak? Wel, Vlamingen gaan nu al niet naar Nederlandstalige films kijken, dus als we de promotie nu ook nog eens aan banden leggen wordt het echt wel tragisch. Dus, van mij mogen ze; zolang ze de zaken wel in perspectief brengen en de toeschouwer niet misleiden, zoals dat voor bepaalde Vlaamse producties al meermaals is voorgekomen.

Maar bij één veelbelovend film begon de promo-motor plots te sputteren. Dossier K. (2009), de sequel op De Zaak Alzheimer (2003), had de nieuwe Vlaamse blockbuster moeten worden, maar het draaide anders uit. De dure productie werd overklast door De Helaasheid Der Dingen (2009). Deze prent van Felix Van Groeningen naar een verhaal van Dimitri Verhulst had een productiebudget van onder de 2 miljoen euro, en dus zowat 1/3 minder budget dan de Alzheimer sequel. De Helaasheid haalde maar liefst een slordige 425’000 bezoekers, daarentegen haalde Dossier K. volgens recente cijfers van het VAF de eindmeet met slechts 265’000 bezoekers. De film draait nog steeds in een aantal complexen, maar nog maar voor een handjevol mensen.

Nadat Erik Van Looy met zijn Loft (2008) de kaap van 1 miljoen bezoekers had bereikt dachten de makers van Dossier K. dit record in een paar weken te breken, zeker in het licht van de oorspronkelijke film De Zaak Alzheimer die maar liefst 750’000 bezoekers haalde. Maar de bezoekers bleven weg of kozen voor die andere (net niet-Oscar-genomineerde) Vlaamse film. En dat is toch wel een gigantische streep door de rekening van Eyeworks, het productiehuis die van mening was dat Jan Verheyen de beste man was om deze veelbelovende Jef Geeraerts sequel te verfilmen. Laten we nog 270 000 bezoekers nemen en een prijsticket van pakweg 9 euro, dat maakt nog geen 2,5 miljoen euro BRUTO recette. Uiteraard zit hier Vlaams geld in (via VAF), maar ook Hollands geld (via Film Fonds), maar niemand zal hier rijk van worden, integendeel.

Was de film slecht? Niet meteen, maar het was niet meer dan een goed gemaakte tv-film. Het origineel was verbazingwekkend knap, zeker voor Vlaams niveau, maar deze sequel leek nauwelijks de ambitie te hebben beter te doen. Maar ook Jan Verheyen was een maatje te klein vergeleken met Van Looy. Het zijn twee filmmakers die het visueel element in de film uiterst belangrijk vinden (bij momenten zelfs iets teveel vorm boven inhoud), maar Erik weet ook wel zijn personages te voorzien van de nodige diepgang terwijl hij de spanningsboog van zijn verhaal nauwelijks uit het oog verliest. Los van de openingssequentie valt er uiteindelijk niet zo heel veel te beleven in Dossier K., en daar heb je meteen een mogelijke reden waarom het publiek massaal weg bleef.

***Related Posts***
29/08/2008: Jan Verheyen regisseert Dossier K.
07/06/2008: Top 10 Best bekeken Vlaamse Films
29/09/2004: Top 10 Zwakste Vlaamse Films

6 Comments

  1. Marnick

    vind thans een tof filmke, ben niet echt een Verheyen-fan maar dit vond ik kwaliteit, spijtig voor hem dat het niet zijn gehoopte parel is geworden op vlak van inkomsten dan

    Reply
  2. Jan-Pieter

    als Jef Geeraerts op tv alle plotwendingen uit de doeken doet, heb je zo niet meteen de behoefte om de film te gaan zien om de spoilers te bevestigen. Ik wacht wel tot deze op tv is.

    Reply
  3. lg chocolate

    Heel erg jammer. Vaak zijn de Vlaamse / Hollandse films stukken beter dan buitenlandse (lees Amerikaanse) films in een vergelijkbaar genre. Maar veel mensen die willen eenvoudigweg geen film in hun eigen taal zien. Ik ben blij dat er cultuurfondsen zijn anders we met z’n allen veroordeeld tot massale Hollywood producties.

    Reply
  4. Tom

    Had er nochtans veel van verwacht. De oneliners van ondermeer Werner De Smedt begonnen me na een tijdje echt te irriteren.

    Reply
  5. Steve

    Bizar dat er een derde film is aangekondigd dan… Bovendien groeide de film uit tot de meest succesvolle film van Jan Verheyen, met meer dan 400.000 bezoekers. Hiermee is Dossier K sowieso één van de meest succesrijke Vlaamse films van de laatste jaren. Dus check facts boys and girls…

    Reply
  6. Dave

    Meest succesvolle van Jan, maar zoals het artikel zei, nog lang niet aan de knieën van De Zaak Alzheimer. Zelfs De Helaasheid haalde meer bezoekers en dat was lang niet zo’n commerciële film en had zeker niet hetzelfde productiebudget. Maar goed 420’000 bezoekers is een puike prestatie en mag zeker gezien worden als een succesje. Maar het kwam allemaal wat traag op gang en dit artikel dateert van begin februari. Dus, be nice for our boys and girls 🙂
    Doet er mij aan denken dat ik maar eens een nieuw artikel moet schrijven over die derde film. Thanks Steve 😉

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *