De contour camera-techniek bij Benjamin Button

In mijn vorige artikel over The Curious Case of Benjamin Button (2008) had ik het even over die revolutionaire camera-techniek genaamd Contour waarbij een gezicht in 3D kon worden omgezet tot op de kleinste rimpel. Sta me toe om in deze post nog iets meer over deze techniek te vertellen, want het moet gezegd worden, na het zien van de beelden, vind ik dit toch al even baanbrekend als de bullet time in The Matrix (1999).

Contour make up en camera-opstelling

De camera-techniek werd uitgevonden door de voormalige Apple-computer ingenieur Steve Perlman, die opzoek was om de techniek van motion capture drastisch te verbeteren. De acteur moet hiervoor op de set rondlopen met groene, fluorescerende make-up die niet zichtbaar is met gewoon licht. Deze make-up laag zal toelaten om het gezicht beter te capteren met een grotere precisie, om achteraf te bewerken met digitale effecten. Het voordeel van deze techniek, in vergelijking met het klassieke motion capture systeem, waarbij oa. een speciaal masker/outfit werd gebruikt met tracking points (cf. Kevin Bacon in Hollow Man (2000)), is dat je zowat alle gelaatsuitdrukkingen van de acteur kan bewaren en zo een quasi perfect digitaal gezicht kan creëren.

Met het motion capture systeem, die al een verbetering was op de techniek van de rotoscopie waar een beweging 2-dimensionaal werd opgenomen via verschillende stilstaande beelden om achteraf bewerkt te worden, kon je al een basis 3D model maken aan de hand van tracking points op een suit. Het nadeel van deze techniek was het kostenplaatje (niet enkel voor het pak, het gebruik van blue/green-key, de software en de ingenieurs) en de animatie-beperkingen die het systeem kende. Het systeem was ook zo complex dat je bijna geen correcties kon aanbrengen en indien er iets fout was gelopen, kon je maar beter alles opnieuw gaan opnemen.

Perfect 3D gezicht

Met het nieuwe systeem heb je heel wat meer informatie die meteen wordt omgezet in een 3D model met een resolutie van zowat 200’000 pixels. De term ‘contour’ slaat op de (goedkope video-)camera’s die in een halve cirkel rond de acteur moeten staan om op hetzelfde moment de verschillende hoeken van het gezicht te kunnen capteren voor een perfecte 3D modeling van het gezicht. Het opnemen van de beelden gebeurt via lichtflitsen met een speciale lichtbron.

Er zijn echter nog beperkingen aan het systeem, want je kunt geen make-up leggen op de ogen, in de mondholte of op elk haartje. Maar het zal hoe dan ook niet lang meer duren om een perfecte 3D-acteur te creëren waarbij je het verschil niet meer zal merken tussen het echte en het digitale exemplaar? Kan men dan Heath Ledger terugbrengen als The Joker in een volgende Batmanfilm? Neen, want deze techniek verreist dat de acteur moet acteren met make-up voor de contour-camera’s. Maar er wordt niet uitgesloten dat nu nog levende acteurs zich geen zorgen meer moeten maken voor hun rimpels. De mogelijkheden zijn op dat gebied verbluffend.

3 Comments

  1. fabian

    toekomst ligt toch in de laser-industrie. Onlangs nog een demonstratie gezien van een bedrijf uit Leuven die via lazers een perfect 3D konden maken zonder dat het object of de persoon een groene kleur moest dragen. Was wel niet zo accuraat als deze techniek, maar na een paar jaartjes …

    Reply
  2. Mike's Webs

    Interessante post dave!

    Reply
  3. BlackMoon

    ziet er mij maar een degoutante bedoening uit. Met al die make-up op je gezicht kan je toch niet meer deftig acteren.

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *