Het zijn niet enkel beroemde Hollywood acteurs die de weg hebben gevonden naar de publiciteitswereld, al dan niet om lucratieve overwegingen, maar ook befaamde regisseurs zijn niet vies van het gladde advertentie-medium. En soms levert dat bijzonder knappe filmpjes op. En gezien de marketingwereld moet blijven vernieuwen, en alles onderneemt om uit de klassieke 30sec spot op tv of in de cinema te komen, hebben ze ondertussen de weg gevonden naar de games-industrie, You Tube, MSN, weblogs, mobiele telefoons,… Tegenwoordig worden ook al kortfilms gemaakt gesponsord door een bedrijf. Deze kortfilms kunnen dan hun weg vinden op filmfestivals, bioscopen en internet. Geen slechte marketingstrategie.




Regisseur Wong Kar-Wai (In the Mood for Love, 2046) staat bekend voor zijn visuele aanpak. Het ligt dus voor de hand dat heel wat reclame-agentschappen staan te popelen om met hem te werken. Ondertussen heeft de cineast al heel wat spotjes achter de rug voor oa. Christan Dior met Eva Green in de hoofdrol en Lancôme met Clive Owen. Kar-Wai was trouwens ook één van de 8 regisseurs die betrokken was bij het maken van de wereldbekende BMW-kortfilms. Zijn kortfilm heette The Follow (2001) met Clive Owen en Adriana Lima in de hoofdrol. Wong Kar-Wai kiest niet noodzakelijk grote acteertalenten, dan wel vrouwen met een zeker sex-appeal. En in het geval van Adriana Lima was dat zeker het geval. Hieronder een reeks pics die ik heb ontvangen van een bevriende blogger. Enjoy.
Nu heeft hij een kortfilm gerealiseerd voor Philips Global. De fictiefilm werd volgens Philips Corporate Communication & Public Affairs Anneleen Van Troos gedraaid in Shanghai in opdracht van het agentschap Tribal DDB en gemaakt met het oog om de mogelijkheden van de nieuwe Philips Ambilight televisies, de “Aurea”, aan te tonen. Philips heeft in deze campagne een slordige 50 miljoen Euro geïnvesteerd. Het budget voor de film alleen is niet bekend, maar ik schat dit in de buurt van 10% van het totale marketingbudget.
“Kleur en licht zijn belangrijke elementen voor het creëren van een alles opslorpende kijkbeleving”, verklaarde Wong Kar Wai. “Het verheugt me met Philips samen te werken op dit boeiende project.”
Korte inhoud: There is Only One Sun vertelt het verhaal van een spionne (Amélie Daure) die de opdracht toevertrouwd krijgt om een man te vermoorden, genaamd ‘Light’. Maar bij toenadering van haar doelwit krijgt ze gevoelens voor hem. Het wordt een moeilijke opdracht om te kiezen voor haar missie of voor de man van wie ze houdt.
*** Philips commercial ***
ik vond die kortfilms toch net iets leuker, maar bon, dit zijn spotjes voor tv-toestellen en geen sportwagens.
Ik vind het wel fijn dat ze eens een regisseur gebruiken om publiciteit te maken ipv steeds die hollywoodsterren. Je raakt al gauw uitgekeken op een Paris Hilton bv:p
die bmw filmpjes vond ik echt niet zo bijzonder..
zalige bmw-kortfilm. Spijtig dat ze die bmw-kortfilms niet meer herhalen met nieuwe verhalen en nieuwe automodellen.
zalige spot met een mooi Italiaans nummer. Weet iemand van wie de muziek is?