Afgang voor De Celestijnse Belofte

Ik ken nog maar weinig mensen die De Celestijnse belofte van James Redfield nog niet hebben gelezen. Het werd in de jaren negentig een wereldwijde bestseller met meer dan 14 miljoen verkochte exemplaren.

Het is niet alleen een avontuurlijk verhaal over de zoektocht naar een mysterieus manuscript in de regenwouden van Peru, maar gaat ook over de spirituele reis naar een nieuwe existentiële bewustwording, waarbij toevalligheden en intuïtie een belangrijke rol gaan spelen. The Celestine Prophecy (2006) werd geregisseerd door Armand Mastroianni, die eerder een paar horrorthrillers en een hoop televisiefilms maakte van geen enkel artistiek belang.

Korte inhoud: John Woodson (Matthew Settle) heeft net zijn baan als geschiedenisleraar verloren, wanneer een oude vriendin hem vertelt dat diep in de regenwouden van Peru zich een oeroud manuscript, de Celestijnse Belofte, bevindt waarin negen universele levensinzichten worden onthuld. Het verhaal fascineert hem zó dat hij besluit om naar Zuid-Amerika te vliegen opzoek naar deze verborgen wijsheid. De zoektocht blijkt niet zonder gevaren, want er zijn mensen die kost wat kost de verspreiding van deze kennis willen tegenhouden. Terwijl het manuscript zijn geheimen één voor één prijsgeeft, beseft John dat deze gebeurtenissen en ontmoetingen niet zomaar op zijn pad gekomen zijn. Het geeft hem zicht op de onschatbare waarde van het toeval en de cruciale veranderingen die de mensheid te wachten staan… Hier vinden jullie de trailer.

De Celestijnse Belofte is een beetje zoals The Da Vinci Code. Het zijn New Age romannetjes die iets te vlot lezen, met al te voordehandliggend scenes en een weinig bijzondere schrijfstijl. Op het witte doek zijn er weinig films die overeind blijven zoals de Indiana Jones films waaruit verschillende van die romans hun mosterd halen. Deze prent ligt meer in de lijn van National Treasure. En aan de eerste reviews te zien is hij waarschijnlijk al even slecht – misschien zelfs nog slechter.

The movie is self-conscious and lacks dramatic tension, and the dialogue sounds like people reading passages from James Redfield’s novel …
Bill Muller – ARIZONA REPUBLIC

Anyone unfamiliar with the book’s basic ideas will probably choke on their popcorn, agog at so much windy spiritual mumbo-jumbo floating in a woozy stew of action-adventure absurdity.
Dennis Harvey – VARIETY

Believer and skeptic alike can agree on one thing: It is a transcendentally awful movie.
Colin Covert – MINNEAPOLIS STAR TRIBUNE

So clumsily made on every level — acting, dialogue, decor, lighting, editing, scoring — that it would never have found its way into theaters if there weren’t the name of a best-seller to slap on it.
Shawn Levy – OREGONIAN

One would think that since the book sold 14 million copies, Hollywood would have bought the film rights waay back then , but they didn’t I can now see why.
Eric Lurio – GREENWICH VILLAGE GAZETTE

Armand Mastroianni brings James Redfield’s huge bestseller to the screen with all the care it deserves … which is none. This blend of new-age spirituality, Christian hoodoo, and lame thriller elements is stylistically a TV movie, with particularly bad action direction
Andy Klein – LOS ANGELES CITYBEAT

How’s this for a prophecy: This earnest but hokey adaptation of James Redfield’s New Age best-seller won’t last more than a few weeks in theaters.
Thomas Delapa – BOULDER WEEKLY

3 Comments

  1. Accu

    Boek was geweldig film heb ik na 20 minuten afgezet..

    Reply
  2. Bart

    Ik heb het boek niet gelezen. de film vond ik mooi..
    nu wil ik de film een gesprek met god zien..maar eerst het boek he:)

    Reply
  3. desnouck

    De film was mooi , hier en daar wat buiten de lijnen qua fantasie maar inhoudelijk benaderd het mijn eigen denkwijze

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *