George Clooney heeft een leuke bijverdienste

Weet iemand wat er scheelt met George Clooney? Nadat hij zijn oscar in ontvangt mocht nemen voor Beste Mannelijke Bijrol in Syriana (2005), duikt hij op in allerhande commercials. Zo zag ik hem onlangs in twee Italiaanse spotjes (die NIET werden vertoond in de VS) voor Martini en een Japans spotje voor het whiskey merk Lancelot. Hij was hij ook te zien in een Italiaanse spot voor Fiat, in een Japanse spot voor Toyota, een Spaanse spot voor het kledingmerk Emidio Tucci, in een spot voor Diet Coke, en of dat nog niet genoeg was, is hij nu ook te zien in een reclamespot voor het koffiemerk Nestle Nespresso, momenteel op onze zenders.

Blijkbaar trekt Clooney zich niet veel aan van de kritiek van college-acteur Russell Crowe, die eerder fel heeft uitgehaald naar oa. Robert de Niro die ook in een reclamespot had gespeeld. Crowe zei ooit: “Ik doe geen kleding spotjes in Spanje zoals Clooney of sigaretten-spots in Japan zoals Harrison Ford. Die acteurs verbreken hiermee de sociale band met hun publiek.”

Een telefoon in een hotelbediende zijn gezicht smijten zorgt natuurlijk voor een veel grotere band met het publiek. Enfin, ik blijf het toch maar een rare situatie vinden.

*** Hier zijn nog een aantal Martini spotjes met oa. Charlize Theron ***

Maar hij is uiteraard niet de enige acteur die af en toe eens een reclamespot meepikt. Hier krijgen jullie een aantal spots te zien met bekende gezichten. In volgorde: David Bowie en Snoop Dog (XM Satellite), Jessica Simpson (Pizzahut), Lucy Liu (Intel), een alternatieve Martini spot met George Clooney, James Gandolfini (American Airlines), en mijn favoriete tv-spot met regisseur M. Night Shyamalan (American Express).


Waarom doen zij het? Wel, voor het geld natuurlijk. Ter illustratie; voor de 30 seconden spot van Budweiser kreeg Clooney zomaar eventjes 1,4 miljoen euro. Toch denk ik dat er nog maar weinig mensen zijn die daar echt problemen mee hebben. Bekende acteurs in reclamespots is trouwens tegenwoordig schering en inslag, zowel bij actrices als acteurs. George verantwoordt zich zo:

“It’s really classy. You don’t want to do ones that aren’t classy. Thats the truth. Thats the secret to it. You want to have a product you are proud of and not embarrassed by.” Op de vraag of hij ooit zou overwegen om zelf spotjes te maken zei hij het volgende: “Well, I’ve never directed a commercial but I think it seems to be a lot harder to do a commercial than a film because (in a film) you have time to set the story. A commercial has to be much more about the visual style and has to happen very quickly.” Wat vinden jullie van deze nieuwe trend?

5 Comments

  1. The Dude

    “Een telefoon in een hotelbediende zijn gezicht smijten zorgt natuurlijk voor een veel grotere band”, hahaha.
    Ik had de stille hoop dat die zo een dingen zou doen om dat geld dan te gebruiken voor een of ander goed doel. Decadent veel geld verdienen kan niet goed zijn voor de mentale gezondheid. “Charles kom eens hier en klik eens op de reaageerknop! Charles? Nu!” (The Dude zijn butler hoort niet meer zo goed…)

    Reply
  2. karen

    Ze doen maar die sterren, naar ons luisteren ze toch niet 🙂
    Die met Clooney voor Martini vind ik trouwens nog wel geestig, ‘no Martini, no party’ alhoewel ik voor George waarschijnlijk toch een uitzondering zou maken, lol

    Reply
  3. Agnus

    best een knappe spot van M. Night Shyamalan !!
    🙂

    Reply
  4. Aless

    Ik heb gezien dat Clooney een nieuw Martini spotje heeft. Hij ziet er wel een beetje lullig uit in zijn pinguin pakje.

    knappe site trouwens!

    Reply
  5. katrien

    ik vind George Clooney er echt oud uitzien in die laatste martini-spot.

    Die zwart wit spotjes doen me een beetje denken aan die van William Lawson.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *