Een bescheiden box-office resultaat in 2005

Volgens Imdb bracht de top 15 films van 2005 evenveel op als de top 15 films van 2004. Alle films vanaf nummer 16 en lager deden het slechter dan vorig jaar. De kaartverkoop aan de box office is in 2005 (ten opzichte van 2004) in Amerika teruggelopen. Werd er in 2004 nog voor $9,2 miljard aan bioscoopkaartjes verkocht, in 2005 was de totale opbrengst ‘slechts’ $8,75 miljard, wat gelijk is aan een daling van 5%.

En daarmee is 2005 het derde achtereenvolgende jaar waarin minder bioscoopkaartjes werden verkocht. Het lag daarbij niet aan de top 15 films van 2005, want daarmee werd evenveel verdiend als aan de top 15 films van 2004. Het verlies zat hem voornamelijk in alle films die lager eindigden dan de top 15, omdat die films allemaal slechter scoorden dan hun tegenhangers in 2004.

Van de studio’s waren er in 2005 twee die het beter deden dan in 2004. Warner Bros en 20th Century Fox zagen de winst ten opzichte van 2004 flink stijgen. 20th Century Fox dankte het goede bedrijfsresultaat voornamelijk aan Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith (2005), die met $380 miljoen de best bezochte film in Amerika was. Hoewel 20th Century Fox alleen een percentage van de winst voor de distributie krijgt, dikte dat de balans van de studio toch stevig aan.

Blijkbaar is de strategie van remakes, prequels en sequels dan toch niet zo winstgevend als verwacht. Hopelijk zal de studio’s binnenkort inzien dat ze zullen moeten investeren in creatie en iets minder energie verspillen in de zoveelste posse tegen die Canadese bioscoop-piraten die de films opnemen met hun camcorder en dit op het internet plaatsen.

De meeste mensen die ik ken die af en toe wel eens een filmpje downloaden zijn mensen die dag in dag uit films zien in de bioscoop of op DVD. Wie neemt er trouwens nog de tijd om die afschuwelijk slechte DivX of Xvid te downloaden van Kazaa, Bitlord of Emule? Ik bedoel, er is geen betere manier om een film te verpesten als deze te bekijken met waardeloze klank met een afgeknipt schuin en korrelig beeld. Dat er toch iets gedaan moet worden aan piraterij sluit ik niet uit, maar ik had het gevoel dat dit was iets teveel de prioriteit was van de studio’s in plaats van te zoeken naar goede scenario’s en open staan voor nieuwe ideeën.

6 Comments

  1. Arne Keustermans

    Het is al jaren een tendens in de filmindustrie dat ze hun geld enkel nog inzetten op paarden die hun nut al hebben bewezen: remakes, sequels, prequels en grote namen.
    Het zou stilaan duidelijk moeten worden dat het publiek dit niet langer pikt. Er worden jaarlijks meer dan genoeg originele scenario’s ingediend, die allemaal moeten wijken voor de rest. Tenzij je er een naam aan kunt koppelen.
    Steunt die man je, wil die regisseur eraan werken of gaat die acteur de hoofdrol doen, dan heb je een kans op slagen.

    Het beste voorbeeld daarvan dit jaar was Serenity, als een fan van het eerste uur (Firefly de serie) keek ik lang uit naar deze film. Buiten enkele goeie recensies werd die nergens gepromoot.
    Enkel en alleen omdat er geen bekende koppen in meededen. Dat is toch idioot? Het gaat ‘m toch om het verhaal zeker, niet om de acteurs of eender wie uit de crew.

    Maar kwalitatievere films in de zalen brengen is slechts een gedeeltelijke oplossing. Het is waar dat je geen 7€ gaat neertellen voor een slechte film, als je die even goed kan downloaden.
    De prijs van een filmticket weegt ook zwaar door in de beslissing of iemand al dan niet naar de cinema gaat.
    Maar zelfs als we dat achterwege laten blijven we met een probleem: de luiheid van de mensen. Waarom zou je het huis verlaten om een film te gaan bekijken in de cinema, of een dvd te gaan huren? Als je hem gratis kan downloaden via het internet?
    De mensen die willen, die vinden dvd of tv rips die een degelijke kwaliteit hebben. Ze hoeven hun gat zelfs niet te heffen om iets te vinden dus.

    Men staat ook niet meer stil bij al het werk dat een grote crew over maanden heeft gehad om een film of een tv-serie te maken. Het staat op het internet, waarom zou je het dan niet downloaden?
    Er gaat toch wel een blijk van weinig respect vanuit tov de makers. Een jammere ontwikkeling.

    Laten we hopen dat men iets kan veranderen aan deze samenloop van omstandigheden. Maar vooral: laten we de mensen bewust maken dat film en tv nog altijd een kunstvorm is waar hard aan wordt gewerkt. Dat zulke dingen niet vanzelf komen.

    Het is géén recht om film of tv te zien, het is een privilege dat we danken aan het harde werk van deze creatieve mensen.

    een filmfan en voormalig filmstudent

    Reply
  2. Dave

    welkom op deze FilmBlog. Ik denk dat je je hier thuis gaat voelen want ik heb hier al enige tijd promotie zitten maken voor Serenity. Serenity is één van die films die met relatief weinig middelen een knap stukje cinema heeft afgeleverd. Maar tot spijt van sommigen heeft Star Wars opnieuw het genre naar nieuwe hoogten gebracht. En met een budget van 40 miljoen dollar is het niet evident om een gelijkwaardig alternatief te bieden. Bijgevolg hadden ze weinig over om echt promotie te maken voor de film. Vergelijk dit met de keiharde promotie van The Chronicles of Narnia (met een quasi compleet onbekende cast). Deze film veroverde zomaar eventjes de box-office en heeft momenteel reeds een recette van 224 miljoen dollar en overklast zelfs King Kong.
    Trouwens, de eerste trailer van Serenity was ook niet meteen overtuigend, dat zijn toch foutjes die zwaar doorwegen. Maar ze zullen wel hun quota halen bij de DVD-verkoop (films zoals Waterworld halen hier hun slag thuis). Hoe dan ook, de kwaliteiten van Serenity (dialogen, acteursregie, plot,…) en die van Star Wars prequels (visuele FX, algemene charisma, muziek,…) zouden samengebracht een meesterwerk opleveren.
    Of mensen nu veel luier zijn dan vroeger, dat laat ik nog in het midden. Maar zoals je zegt, en dat is iets wat ik hier ook al heb aangekaart, is het veel te hoge prijskaartje. Voor een paar euro’s meer kan je hem op DVD kopen voor het home-video-systeem. Ik geloof gewoon niet in de zogenaamde 3,5 miljard dollar die de industrie zou verliezen op jaarbasis aan illegale downloads. Ze hebben ooit eens op Kazaa een analyse gemaakt van de films die het meest in trek waren. Wat bleek, pornofilms en B-komedie films scoorden het hoogst. Ik denk niet dat die twee genres te klagen hebben. Ook Spider-Man en Star Wars werden massaal gedownload, ook al waren ze beide enorme box-office successen. Het laatste jaar is het downloaden zelfs een stuk onaantrekkelijker gemaakt door de duizenden fake-files en heeft BitLord een deal gesloten met de majors om het zaakje te reglementeren.
    De oplossing ligt volgens mij in een samenloop van factoren. Enerzijds méér kwaliteit. De opkomst van het pop-idool fenomeen heeft in 2005 duidelijk bewezen dat deze piste geen top is maar een flop. Anderzijds moeten ze bijvoorbeeld de winsten gemaakt via de digitale projectie (geen pellicule kopieën) omzetten in goedkopere tickets. Ook blijven investeren in nieuwe technologie, zowel op vlak van filmproductie als op vlak van distributie. Film ga je niet verkopen omdat het de 7de Kunst is, maar wel omdat het entertainment is van de bovenste plank; een venster naar een nieuwe, andere, misschien wel onbekende wereld. En ja, uiteraard moet er afwisseling zijn, en minder debiele remakes in de stijl van The Fog,…
    Ps: Rits, Sint Lucas, Narafi ?

    Reply
  3. Arne Keustermans

    Narafi.
    Misschien is het feit dat mensen film en tv enkel als “entertainment” afdoen wel het probleem. Vele mensen schijnen te denken dat ze met een home-video camera zelf een film kunnen gaan maken. Als dat iemand zijn hobby is, geen probleem. Maar ik ken ook mensen die effectief denken dat ze evenwaardig zijn aan al die mensen die zwaar hebben gestudeerd.
    Anyway, dat was eigenlijk niet waar het over ging he.

    Moesten ze in Hollywood inzien dat de mensen hun huis enkel uitkomen voor kwaliteit aan degelijke prijzen, dat zou al veel doen.
    Hier moet ik ook even vermelden dat de cinema-tickets in Amerika enorm hoog zijn, vele hoger dan bij ons. Wat natuurlijk gaat verklaren dat ze daar met een camera de zaal in gaan sluipen, maar het zeker niet goed praat.

    De opkomst van de reality-tv heeft ook zo zijn effecten gehad. Want wie gaat acteurs veel geld betalen als de vrouw van de bakker om de hoek even goed (gratis) op tv kan komen. Het mag duidelijk zijn dat ik walg van reality-tv. Maak er op zijn minst een deftige documentaire van.

    Ik heb je blog intussen aan mijn favorieten toegevoegd, dus verwacht zeker nog reacties in de toekomst! 🙂

    groeten

    Reply
  4. dave

    Ik ben afgestudeerd aan het Rits (filmregie) en ben actief als jonge cineast in de reclame-sector en werk momenteel aan 2 filmprojecten (1 kort en 1 lang) en moet nog mijn kortfilm eXit uitbrengen. Ik hou, zoals je hier kan merken van goede ‘Entertainment’, en weet je, ik schaam me er zelfs niet voor en ik voel me in het gezelschap van mensen zoals oa. Brian Singer, David Lynch, Steven Spielberg, David Fincher, Alfred Hitchcock, Christopher Nolan, Ridley Scott, Michael Mann, Peter Jackson, Clint Eastwood, Quentin Tarantino en Robert Rodriguez, best wel op mijn gemak. En wat de filmgeschiedenis ons heeft geleerd is dat het veel gemakkelijker is voor een mainstream-regisseur om een auteursfilm te regisseren, dan voor een auteursfilm-regisseur een mainstream film te maken.
    😉
    Maar ook al heb ik filmschool gevolgd moet ik je eerlijk toegeven dat de meeste mensen met wie ik goed kan opschieten op de set, niet noodzakelijk mensen zijn die filmschool hebben gevolg, dan wel gebeten zijn door het filmvirus en vaak veel meer gedrevenheid vertonen en creativiteit. Ik heb me trouwens altijd al afgevraagd waarom ik 4 jaar van mijn leven heb verspild in een filmschool. Ik heb mijn Meesterdiploma nog nooit uit de kast moeten halen, laat staan er over te moeten praten met mijn producenten. Vaak zijn dit scholen met jongeren die geen flauw benul hebben wat ze willen doen in het leven en hebben ze ook geen beetje talent om ook maar iets te doen in de audio-visuele creatie. Maar gelukkig heeft televisie een groot vangnet om al deze jonglui op te vangen. En dit heeft uiteraard consequenties op de kwaliteit van de programma’s.
    En daarnaast heb je dan ook een categorie van mensen zonder filmschool-ervaring die geen grammetje creativiteit bezitten en toch in de filmsector willen geraken. Neem het van mij aan. Deze zullen er altijd zijn, maar zij verdwijnen al even snel als ze gekomen zijn. Ik zou mij daar niet veel zorgen over maken.
    En, hiermee zijn we dus perfect off-topic. Woehoe !!
    Tot later
    ; D

    Reply
  5. dries

    hmm, toch even melden dat sommigen (handige mensen) wel heel snel en heel goeie kwaliteitfilms kunnen halen van het internet. Soms zijn die dvdrips al te downloaden voordat de film bij ons in premiere gaat (girl next door, Serenity,…) Maar vaak zijn vroeger rips heel populair, telesync enzo, tis echt grof en heel illegaal (met mannekes in de bioscoopsector) die helpen verspreiden. Dit jaar lekte bijvoorbeeld STARWARS uit, een dag na de bioscooprelease, twas een workprint.
    Ik denk dat vooral films die niet wereldwijd tegelijkertijd worden gereleased in de bios, nadeel ondervinden van downloaden. Zeker genrefilms, met fans die geen geduld hebben. (al zullen echte fans, dan toch naar de bios trekken)

    Reply
  6. dave

    geef ik toe, maar niet in de proporties zoals het voogesteld wordt. Star Wars is zowel een box-office succes als een DVD-verkoop succes, dus kan je moeilijk zeggen dat die film onder het downloaden heeft geleden.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *