Uwe Boll ontmaskerd

Heb je geen talent of smaak in films? Ben je ondernemend en wil je veel geld verdienen door FLOPS te maken? Ga dan snel naar Duitsland en maak een langspeelfilm. Ja, het heeft mij een tijdje geduurd, maar nu weet ik waarom een afschuwelijk slechte regisseur zoals Uwe Boll er telkens maar in slaagt om nieuwe projecten te krijgen nadat hij de ene commerciële flop na de andere verwezenlijkt. Zijn films, Sanctimony (2000), House of the Dead (2003), Alone in the Dark (2005) vertrappelen elke gevoeligheid of creatieve impuls met Bratwurst–achtige Lederhausen spielerei. De films zijn zelfs nog niet de moeite om te downloaden. Maar het is CinemaBlend die de Koning van de Wansmaak (sorry Jan, maar deze titel is voor Boll) in zijn blootje zet met hun artikel: The Awful Truth Behind The Worst Director In The World

…tax laws in Germany mean that any wealthy Germans who invest in a movie can write-off the production cost, delay paying their taxes and generally reduce their tax burden…the German investors in a movie only pay tax on any RETURNS the movie makes, their investment is 100% deductible…the investors can actually borrow money to put towards investment and write that off too.

Dus kan je eigenlijk geld verdienen met slechte films te maken. Laat trouwens ook maar de man in de straat braafjes zijn belastingen betalen. En rijke ondernemers hebben er alle belang bij om te investeren in een dergelijk systeem.


Foto door Jeff Hitchcock van Uwe Boll op de set van Dungeon Siege

He’s rubbing his palms at the awfulness of the dailies, thinking of how much money his fingers-on-chalkboard scenes will make in tax rebates…

Why movie game licences? Simple, a hell of a lot of them are cheap and with most of them, the game publishers don’t care what happens.

QUESTION: Why do you use choose to shoot many films in Vancouver? UWE: Good locations and crew. Labour tax rebates.

Uwe Boll windt er geen doekjes om. Alles draait om de poen, het geld, de netto opbrengst in zijn eigen zak. Het zal hem worst wezen dat de films niet goed zijn. Dat acteurs zoals Burt Reynolds seniel aan het worden zijn en geen graten zien in een samenwerking met Boll in zijn nieuwe geldmachine In the Name of the King (2006), kan ik begrijpen. Maar wat doen Jason Statham, Ray Liotta en Leelee Sobieski in godsnaam toch met die rioolrat?! Ik zou nog meer respect hebben voor hen als ze waspoeder of constipatiepillen verkochten in reclamespots om wat geld bij te verdienen. Hiermee verliezen ze toch een groot stuk van mijn respect die ik voor hen had, vooral Ray en Jason, die toch wel genoeg projecten aangeboden krijgen.

Maar er zal waarschijnlijk een einde komen aan die waanzin, wat de Duitsers beginnen in te zien dat hun systeem eigenlijk niet de Duitste Filmindustrie ten goede komt, maar wel de investeerders en Uwe Boll zelf natuurlijk (die zijn 10% op het productiebudget in zijn zak steekt, wat er ook gebeurt met de film.)

There is a massive outcry in Germany right now over this ridiculous tax law and steps are being taken to try and close the loophole Boll and others are exploiting, some time in 2006. What will this mean? Well in short, hopefully it will mean that investors will no longer see rebates from failed investments and a separation of the concept of a movie investment and an “intangible asset”. Making flop movies will no longer be the easy-money scam it once was and movies that fail will mean investments that fail and those who were involved actually lose the money they put in instead of making more.

The other end result though seems to be that Uwe will be exposed for the con-man that he is and will be forced to slink back to Germany and actually start doing some honest work to make his money.

Laten we hopen dat er een einde aan komt en dat het echte filmtalent in Duitsland meer op de voorgrond zal kunnen treden. Maar ja, we zijn nog zo ver niet…

Update 31/10/2005: Volgens een recent artikel in Wikipedia zou de Duitse regering al in Januari van 2006 de maatregel om het kwijtschelden van belastingsgeld bij geflopte films stopzetten. Dit is dus bij deze het doodsvonnis van Uwe Boll. Hip Hip Hoera voor de Minister van Financiën!

It has been recently reported that the loophole in German tax law has been revised. Starting January 2006, contributors to failed films will no longer be able to profit from failed films through a tax writeoff at the end of the year. This may well result in an end to Boll’s film career, as it would make it impossible for him to capitalize on films that fail at the box office, resulting in a loss of investors.

Boll zal net als iedereen betere films moeten maken en jammer voor de investeerders, maar zij zullen hun geld zien wegsmelten als ijs in de gloeiende zon.

Update 30/01/2006: Uwe Boll interview

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *