De Zaak Alzheimer doet het niet slecht in de VS

Een Belgische film die het behoorlijk goed doet in de Amerikaanse zalen is De Zaak Alzheimer. De film haalt een mooie 43’000 dollar binnen in de eerste week! Dit lijkt weinig maar gezien de film slechts in een beperkt aantal zalen speelde is dit eigenlijk al behoorlijk veel.

De grote opkomst voor deze thriller heeft ongetwijfeld te maken met de positieve kritieken die de film krijgt van Amerikaanse filmjournalisten. Eindelijk eens een Belgische film die blijkbaar aanslaat en die in tegenstelling tot vele doemdenkers van het populaire genre wel degelijk aanslaat.

Jan Decleir, de serial-killer uit de film, ligt trouwens in een Cubaans ziekenhuis met een zware darm- en maaginfectie. De acteur is al drie maanden op Cuba voor de opnames van De Koning van de Wereld, een prestigieuze tv-reeks, en moest donderdag in allerijl opgenomen worden in het ziekenhuis.

Er werd zelfs even overwogen om hem te operen maar inmiddels lijkt Decleir aan de beterhand te zijn. Als alles naar wens verloopt, mag hij het ziekenhuis in Havana maandag reeds verlaten. Misschien kwam hij er meteen bovenop door het lezen van de lovende commentaar van een aantal journalisten over De Zaak Alzheimer. Hier heb ik er een aantal uitgepikt.

“Belgian director Erik Van Looy must be a big fan of U.S. thriller movies, because he just made one.”
Jules Brenner (FC), VARIAGATE.COM

“There is a lot going on in this densely packed thriller, but helmer Van Looy maintains a taut pace while creating a sense of suspense — and empathy — for its dark protagonist.”
Tim Cogshell, BOXOFFICE MAGAZINE

“A gratifyingly slick and fast-moving Flemish thriller, directed by Erik Van Looy, with superb acting.”
David Edelstein, SLATE

Er zijn ook een aantal dissonante stemmen, maar dat heb je bij elke film wel:

“There isn’t a single original thought recognizable in the dim bulb The Memory of a Killer’s empty, imitative head. “
Nicholas Schager, SLANT MAGAZINE

“Director Erik Van Looy has filmmaking chops to spare, and while he has created a sharply shot and crisply paced film, he isn’t able to make it all cohere, as the moving parts spin in place without any connection or harmony.”
Mark Olsen, L.A. WEEKLY

De film heeft op IMDB en Rotten Tomatoes een 7,5 op 10 was eigenlijk bijzonder goed is. Jammer voor het beperkt aantal zalen, maar zit je een beetje vast met de Nederlandse taal en veel zalen weigeren buitenlandse films te tonen omwille van de ondertitels. Toch, ik ga een hoopvolle toekomst tegemoet met een uit de voegen gebarsten voorliefde voor het genre.

***Related Posts***
15/03/2007: The Night Watchman gaat aan Erik Van Looy voorbij
25/03/2006: Erik Van Looy maakt zijn Hollywood debuutfilm ‘Dream House’
29/07/2005: De Zaak Alzheimer-trailer voor de Amerikaanse markt

4 Comments

  1. moi

    Het spijt me zeer maar ik vind De zaak Alzheimer serieus overschat. Met de Vlaamse film is het helaas niet goed gesteld naar mijn mening. De laatste jaren enkel zwakke tot zeer zwakke Vlaamse producties gezien. Met De Kus en Ellektra op kop! Alhoewel ik moet zeggen dat Steve+Sky en Anyway the wind blows mij het tegendeel bewijzen. Iedereen beroemd, Crazy Love en Brussels by night blijven natuurlijk wel klassiekers.

    Reply
  2. dave

    dat je dit vindt. Maar we hebben te weinig films die “echt” uitschieten, en als dit gebeurt dan gaat dit gepaard met veel lawaai. Een normale reactie is dan je de film “serieus overschat” vindt omwille van al die commotie.
    Ik denk dat ik de film had gezien in een avant-première en bij het buitentreden van de zaal had ik zoiets van “wow”, dit is bij ons dan toch mogelijk! We zijn een klein landje en budgetten voor 2 miljoen euro voor een film is veel geld. Zekers als je weet dat de recette van de films uit eiegen bodem vaak ontgoochelend klein is.
    Maar we moeten méér films maken en de kwaliteit zal ook wel verbeteren.

    Reply
  3. |sm|
  4. dave

    Ik heb het uitgeknipt:
    😉

    “Watch Jan Decleir’s performance. He never goes for the easy effect, never pushes too hard, is a rock-solid occupant of his character. Everything he has to say about Angelo is embodied, not expressed. By the end, we care so much for him that the real suspense involves not the solution of the crimes but simply his well-being. Talks are already under way for a Hollywood remake of “The Memory of a Killer,” and the names of many actors have been proposed; the Hollywood Reporter lists De Niro, Caan, Hopper, Hopkins. But this performance will not be easily equaled. Gene Hackman, maybe. Morgan Freeman. Robert Mitchum, if he were alive. Decleir is the real thing.

    Roger Ebert

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *