Vreemde box-office cijfers

the_island_2005_poster.jpg

Ik wil hier even peilen naar jullie mening. In een aantal nieuwsberichten kon je onlangs lezen dat Hollywood een slecht jaar heeft en dat de box-office inkomsten veel lager liggen dan verwacht. Ligt het aan de kwaliteit van de films? Zijn de films dan zwakker dan de films uit 2004? Lagen de inkomsten te hoog in 2004 en had men te hoge verwachtingen voor 2005? Allemaal vragen waar veel journalisten hun hoofd op breken.

Hoe komt het dat The Island, die alle ingrediënten heeft van een zomer-blockbuster, in zijn 4de week nog maar 30 miljoen bij elkaar heeft kunnen rapen (het productiebudget van de film lag op 122 miljoen euro), en dat een idiote komedie als The Dukes of Hazzard in zijn 2de week al aan 57 miljoen zit? En dit terwijl iedere filmcriticus Dukes met de grond gelijk heeft gemaakt.

Dit bewijst nogmaals hoe weinig invloed journalisten hebben op hun publiek. Aan de andere kant heb je dan typische teenager films zoals Supercross die een pathetische 1,3 miljoen haalt op zijn 1e weekend gross, wat meteen betekent volgens de statistiek dat de film waarschijnlijk nog geen 10 miljoen zal opbrengen.

Een ander opmerkelijk iets is het enorme succes van Wedding Crashers. Deze film zit in zijn 5de week en staat nog altijd op de 4de plaats van de beste ‘weekend gross’ (met 11,8 miljoen) en heeft nu al een recette van 164 miljoen (en dat is enkel in de VS). Voor een film die er maar 40 heeft gekost is dit dus poen scheppen. What are your thoughts?

6 Comments

  1. dorian

    ik denk dat het hoofdzakelijk te maken is met de reclame die een film maakt. Ik had eigenlijk zelf nog niets gehoord van Cinderella Man, tot ik hoorde dat deze al uit de zalen was. Daarentegen stond MTV vol met filmpjes van War of the Worlds (die het blijkbaar wel goed deed) en The Wedding Crashers – een typische MTV film.

    The Island was iets minder gepromoot had ik zo de indruk en Scarlett en Ewan, hoewel ze beide goeie acteurs zijn, denk ik niet dat ze “bankable” genoeg zijn.

    dat is wat ik denk.

    Reply
  2. The Dude

    Ewan en Scarlet zijn toch zeer bekend bij het grote publiek niet? Miss wil het grote publiek nu liever simpele films waar het verstand op nul (bij sommige op -3) kan gezet worden vanwege de verwarrende tijden waarin we nu leven? Ik typ maar wat.

    Reply
  3. dennis

    Island is nu niet meteen Ken Loach hoor. Ik snap ook niet waarom die film het minder doet dan War of the Worlds. Ok, het is Spielberg, maar toch beide een beetje in het zelfde register. Big budget SF met zoals je zegt bekende acteurs.
    ???

    Reply
  4. The Dude

    ik ook niet. Maar als Wedding crashers verstand op nul is dan is The Island +1. Had +3 kunnen zijn maar das een andere discussie.

    Reply
  5. dave

    dat zie je eigenlijk ook bij ons. Wat vele bezoekers haalt zijn die dwaze filmkes à la Team Spirit of K3. Het is vooral gemikt op een jong publiek en dat is nog altijd de grootste bron van inkomsten.

    Marketing is ook een factor die je niet mag onderschatten. Kijk nu naar die tv-film ‘Indringer’ die onlangs te zien was in de bioscoop. Kinepolis distribueerde de film (als ze er geld kunnen uitslaan doen ze wel nu en dan iets voor de vlaamse film) en op tv zag je regelmatig spotjes en in de ‘boekjes’ kon je verschillende dingen lezen over de film. Uiteindelijk, maar dat is mijn persoonlijke mening na het zien van de film, vond ik het geen geweldige film. Toch deed deze maar liefst een slordige 3 à 400’000 entrées in België. (Ter vergelijking: Zaak Alzheimer +/- 800’000 en Ellektra +/- 3000).

    Reply
  6. dries

    Tis een drukke film-sf-zomer geweest, maar tis duidelijk dat Tom Cruise de meest ronkende naam is geweest…

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *