Crisis in Hollywood

Hier is een interessant artikel dat in het Knack Magazine stond van deze week door Wim Schalenbourg over ‘de crisis in Hollywood’. Blijkbaar doet de Amerikaanse film het niet zo best in de Verenigde Staten als bij ons. Dit vooral te wijten aan de populariteit van de DVD en de geavanceerde home cinema systemen. Lees hieronder meer:

In Amerika beleven de bioscopen hun slechtste seizoen sinds twintig jaar. De inkomsten uit de kaartjesverkoop dalen sterk, ondanks een lichte prijsstijging. Het aantal bezoekers ligt zelfs meer dan 10 procent lager dan vorig jaar, terwijl de verwachtingen hooggespannen waren voor films als Dark Water, War of the Worlds en Murderballs. De kaskrakers Fantastic Four en Charlie and the Chocolate Factory lijken het tij wat te doen keren de laatste weken. Toch wijst de achteruitgang, die al bezig is sinds 2002, eerder op een structurele malaise dan op een tijdelijk fenomeen. Ook de Europese bioscopen, die heel wat Hollywoodfilms programmeren, zien het aantal bezoekers dit jaar drastisch verminderen: in Duitsland met 20 procent, in Nederland met 18 procent, in Frankrijk en Italië met 17 procent, in België met 15 procent en in Spanje met 12 procent. Alleen het Verenigd Koninkrijk blijft voorlopig van de crisis gespaard.

Het succes van de digitale videoschijf of dvd zou een mogelijke oorzaak zijn voor de terugval van het bioscoopbezoek. In 1985, het vorige dieptepunt voor de bioscoop, brak niet toevallig de video door. Nu breekt de dvd-verkoop alle records. Met de huidige beeld- en geluidskwaliteit verkiezen sommigen de knusse homecinema boven bioscopen, waar reclame en mobiele telefoons de sfeer verstoren. Piratenversies verspreid via het internet kennen ondanks hun bedenkelijke kwaliteit veel bijval en laten toe een film te bekijken nog voor hij in de zalen is. Volgens een schatting van de Belgian anti-piracy Foundation downloaden de Belgen 250.000 films per dag. In een poging piraatversies tegen te gaan, worden films steeds sneller op dvd uitgebracht. De verkoop van deze dvd’s brengt overigens meer op dan filmvertoningen, wat bioscopen overbodig maakt, tenzij ter promotie van de dvd’s zelf. Films dreigen binnenkort tegelijkertijd in de cinema en op dvd te verschijnen. Bedreigt de dvd het voortbestaan van de bioscoop?

‘Nee’, antwoordt filmrecensent Dave Mestdach, ‘De dood van de cinema wordt al 30 jaar aangekondigd, dus zo een vaart zal het nu ook niet lopen.’ De bioscoop heeft de komst van de televisie en die van de video overleefd, dus waarom zou de dvd zijn dood betekenen? ‘In de jaren na de Tweede Wereldoorlog werden in België 145 miljoen filmkaartjes per jaar verkocht, nu komen we amper aan 33 miljoen, met de beste zalen van Europa’, vertelt Marie-Andrée Vander Elst van de Vereniging van Filmdistributeurs in België (VFDB). Het bioscoopbezoek is slechts een van de vele keuzemogelijkheden sinds de democratisering van de vrijetijdsmarkt. Grote cinema complexen zien de dvd evenmin als een bedreiging. Het sociale aspect is een troef voor het bioscoopbezoek: de nadruk ligt meer op het ‘avondje uit’ dan op de film zelf. Films die veel succes hadden in de bioscoop verkopen ook beter op dvd.

De steeds kortere tijdsspanne tussen de bioscoopvertoning en de dvd-release zorgt ervoor dat films tegenwoordig overal ter wereld simultaan worden uitgebracht, terwijl er enkele jaren geleden nog grote verschillen bestonden. Volgens enkele Duitse bioscopen wordt zo de Amerikaanse kalender aan de hele wereld opgedrongen. In Amerika gaan de mensen in de zomer naar de film omdat het er dan koel en aangenaam is. De meeste Duitse filmzalen hebben echter geen airconditioning, en dus gaan de Duitsers in de zomer liever naar het park of op café. Kinepolis wijt de achteruitgang van de kaartjesverkoop louter aan het buitengewoon sterke voorjaar in 2004. De tweede jaarhelft belooft beter te worden dan vorig jaar: geen vuiltje aan de lucht.

In Italië wijst men de algemene economische crisis aan als de oorzaak voor het slinkende bioscoopbezoek. Italianen geven al 5 procent minder uit aan levensmiddelen, dus is het vanzelfsprekend dat ze erop letten waaraan ze geld uitgeven, vertelde Paolo Ferrari, directeur van Warner Bros Italië, aan Reuters. Volgens de Fransen speelt, naast de economie, ook het mooie weer een rol. De Franse cinema’s maken zich overigens geen zorgen: 2004 was een ongezien topjaar, en de cijfers voor 2005 liggen nog steeds boven die van 2003.

De belangrijkste reden voor de crisis in de bioscopen is waarschijnlijk gewoon de kwaliteit van de films zelf. De Amerikaanse filmstudio’s nemen geen risico’s meer en zetten vooral in op beproefde concepten. Dit jaar worden de schermen ingenomen door remakes, sequels en bewerkingen van succesvolle tv-series. Hollywoodfilms zijn allesbehalve origineel en vernieuwend. De grote studio’s maken minder en minder films die steeds meer geld kosten. ‘Automatisch beland je bij de grootste gemene deler’, vertelt Dave Mestdach, ‘wat een achteruitgang betekent op creatief gebied. Er is geen ruimte meer voor experimenten.’ Bij tegenvallende resultaten schrappen de studio’s dan ook eerst de kleinere films, waarvan het succes minder gegarandeerd is. In Amerika lijkt de kwaliteit te verschuiven van de filmwereld naar de televisiewereld, met topseries als The Sopranos.

Het publiek verlangt naar frisse, vernieuwende ideeën, maar de industriële filmproductie blijft eenvormige, pasklare mastodonten afleveren. Toch doet de Europese film het niet beter. Noch in Frankrijk, noch in Italië verliezen de Amerikaanse films marktaandeel ten voordele van de nationale en Europese producties. ‘Ondanks het mediaprogramma van de Europese Unie om de Europese filmproductie en -distributie te promoten, blijft de aanwezigheid van Amerikaanse films verpletterend’, vertelt Vander Elst. Volgens cijfers van het Europees Audiovisueel Observatorium was de Amerikaanse film verantwoordelijk voor 71,4 procent van de verkochte kaartjes in de Europese Unie in 2004.

***Related Posts***
16/05/2006: Top 5 duurste blockbuster
07/05/2006: B-acteur Chris Tucker krijgt 25 miljoen dollar + 20% van de winst
09/04/2006: Waarom flopt Slither ?
23/02/2006: Keanu Reeves als Silver Surfer in Fantastic Four 2 ?
23/09/2005: Hollywood bindt de strijd tegen Piraterij
20/06/2005: Cinderella Man, goede film zwakke box-office
22/05/2005: Vreemde box-office cijfers

8 Comments

  1. Matula

    Onlangs, toen ik willens nillens nog eens naar kinepolis moest omdat de film in de studios niet speelde, heb ik toch ook nog eens getwijfeld aan “de cinemabezoeken”.
    Het is dan vooral het aspect van het avondje uit dat de meeste andere cinemabezoekers ervan maken, dat mij stoort. luidruchtig praten TIJDENS de film lijkt wel een nieuwe rage te zijn, “ga dan toch op café” denk ik dan. ook de geur van nacho, chips e.d. ,om van het kraken van de zakken en het geslurp aan de halveliters cola nog maar te zwijgen, werkt mij soms toch wel op de zenuwen. een van de ergste trends is nu ook het bekijken, spelen met de gsm TIJDENS de film. ondanks het feit dat de mensheid vele jaren overleefd heeft zonder gsm, is het nu blijkbaar nodig om te gaan kijken of men geen, dikwijls toch inhoudsloos, sms heeft ontvangen TIJDENS de film.
    Andere argument is ook: de prijs van een ticket, daar kun je tegenwoordig immers al een dvd voor kopen en dan heb je de film ook.
    Waarom dan toch nog als filmliefhebber naar de cinema gaan? is een goeie vraag…
    Voorlopig blijft de magie van de cinema het bij mij toch halen! en tegelijk heb ik toch ook al wel een uitgebreid collectie DVDs. Bovendien is het in de namiddag naar de cinema gaan een aanrader voor de filmliefhebbers. Zo werd ik onlangs getrakteerd op een privé-voorstelling van sin city toen ik deze voor de tweede maal ging bekijken.
    Volgens mij mag er in ieder geval wat meer beleefdheid in de cinema komen! ( ik kan hierover nog wel even doorgaan maar ik zal maar stoppen. )
    Grüss Gott!

    Reply
  2. karen

    Ik denk niet dat het aan de dvd ligt, dat het bioscoopbezoek daalt. Ik heb ondertussen ook een vrij grote dvd-collectie maar dvd is voor mij meer een aanvullig van wat ik in de bioscoop zelf gezien heb (of niet gezien). Ik ga alleszins niet minder naar de bioscoop dan enkele jaren geleden.
    Wat Matula schrijft is, denk ik, een veel belangrijkere reden voor sommigen om thuis te blijven, ipv de dvd. Het gedrag van sommige cinemabezoekers is echt onbeleefd. Hier (Turnhout) valt het meestal nog redelijk mee, maar in Antwerpen ga ik nog zelden naar de bioscoop. Ik ga om die reden ook nooit ‘s avonds op vrijdag of zaterdag naar de film.
    En die remakes en sequels, tja binnenkort als iedereen die beu is, zullen ze wel origineler uit de hoek moeten komen om volk te lokken.

    Reply
  3. dave

    Eerst en vooral wil ik even Matula bijtreden: je moet eens een film bekijken met naast u een opgeblazen nacho-met-kaassaus-vreter. Het is niet vol te houden en uiteindelijk vaak te laat om dan nog een andere plaats te zoeken. Die pipo’s komen altijd binnen wanneer de film gaat beginnen. I HATE IT !!!

    Er zijn momenten wanneer het rustiger is om naar de film te gaan, denk ik. Een maandag- of dinsdagavond bijvoorbeeld. Enfin, dat ondervind ik toch. De woensdagnamiddag is vaak een nachtmerrie, vooral bij commerciële films. Vaak lijkt de cinema dan echt op een praatcafé.

    Maar om terug te komen op de zogenaamde crisis. Alles heeft wel zijn invloed. Toch heeft de cinema al sinds de jaren 30 te kampen had met concurrentie; tv, video, nu de DVD en het internet. De techniek wordt echter steeds beter en als je gewoon een film wil zien, zonder speciaal te willen genieten van een avondje uit, dan kan je dat in de perfecte condities bij je thuis.

    Volgens mij heeft het ook iets te maken met het enorme aanbod. Mensen kijken tegenwoodig niet meer op van “grote” films als ‘The Island’ die slechts een openings-weekend-gross had van 17 miljoen. (voor een dergelijke film verwacht je het dubbele) Nochtans geen sequel. En de film heeft twee knappe acteurs (Ewan en Scarlett), een boeiend, origineel verhaal, een trendy regisseur (Michael Bay) en een productiebudget van 122 miljoen euro. De magie lijkt voor een stuk verbroken te zijn.

    Misschien moeten ze wel eens een sabbath-jaar organiseren in Hollywood. Het zou tevens leuk zijn voor de Europese cinema.

    Reply
  4. Matula

    De films die in het interview vernoemd worden ( war ot worlds, charlie ) , en die volk moesten lokken,hebben volgens mij toch wel een zekere kwaliteit. war ot worlds is een degelijke zomerblockbuster en charlie vond ik persoonlijk bij de betere van het jaar.
    Dat de kwaliteit van de films er op achteruit zou gaan, daar ben ik dan ook niet zeker van. Ik heb dit jaar toch al meer dan 20 films gezien en daar was geen enkele echt slechte tussen. Het vorige jaar was dit net zo. Ik veronderstel dus dat er toch nog evenveel goede films gemaakt worden als “vroeger”. Er zijn toch nog andere films dan de puur commerciële remakes en comicverfilmingen?!
    Wat mij betreft is de dvd ook (nog?) geen alternatief voor de cinema. Een nieuwe film die ik wil zien ga ik in de bioscoop bekijken. DVD gebruik ik om goede films die ik reeds gezien heb aan te schaffen, maar ook om oudere films te ontdekken enz… Een film zoals Sunset Boulevard is nu eenmaal niet zomaar in de cinema of op tv te vinden. Zoals Karen, ga ik ook niet minder naar de bioscoop dan vroeger.
    Toch is het soms niet gemakkelijk om een bepaalde film in de cinema te kunnen zien, simpelweg omdat ze hem niet spelen! I Heart Huckabees heb ik niet kunnen zien en dit ondanks het feit dat ik hier dichtbij vier(!) bioscopen zit. Voor Infernal Affairs heb ik ook lang kunnen wachten.
    Ik ben het ook niet volledig eens met het feit dat men de remakes enz beu zou zijn. Telkens als ik naar een meer commerciële film ga, zit de zaal bomvol. En dit ondanks de mogelijkheid tot downloaden. Het is wat dit betreft dan ook zo’n beetje hetzelfde als met het downloaden van muziek. Dit is een factor, maar niet de factor, die de dalende verkoop mee helpt verklaren. Wat downloaden betreft, beperken de kinofreunde zich meestal tot komedies of films waar we toch zeker geen bioscoopticket voor zouden kopen. Een onderbroekenkomedie ( om er maar een soort te moeten noemen 🙂 kan evengoed op het pcscherm bekeken worden, een film zoals the machinist daarentegen…
    Nu de bioscopen het oorzakelijk verband leggen met de DVDs zouden zij wel eens meer en meer de nadruk kunnen gaan leggen op de bioscoop”ervaring”, dus het sociale aspect ervan. Een beetje zoals de festivals nog wel goede muziek voorschotelen maar tegelijk ook meer dan dat willen bieden. Of dit goed is, is maar de vraag.
    Viele Grüssen!

    Reply
  5. |sm|

    ik ga de laatste jaren meer naar de cinema als vroeger om de eenvoudige reden dat ik dichter bij bioscoopzalen woon. in gent vond je mij vaak in de studioscoop. heerlijke kleine cinema. met een baas die een enorme filmliefhebber is en die van kwaliteit ook een prioriteit maakt.
    in brussel ging ik bijna altijd naar kinepolis omdat ik daar op 3 km van woonde en er altijd parkeermogelijkheid is. wat ik ook wel handig vind. ik ga nooit naar de cinema zonder op voorhand te weten naar welke film. ik kies eerst de film, dan de zaal. en als dat dan toevallig kinepolis is, omdat dat ‘t dichtste is. so be it. ik haat ook mensen die bellen tijdens de film, maar ik vind dat ik het redelijk goed van me af kan zetten. heb het geleerd te negeren.
    het enige waar ik last mee heb, is het feit dat het heel erg duur is. voor minder dan 7 euro geraak je bij kinepolis niet meer binnen. wij nemen echter altijd een 10 beurten kaart en dat komt op 5.4 euro per film. wat nog net te doen is.
    wat downloaden betreft ben ik het eens met matula. ik maak een onderscheid in cinemafilms en thuisfilms. door het grote aanbod moet je gewoon wat keuze maken. huren, cinema, kopen op dvd of downen… al doe ik dat laatste nog zelden.
    the machinist… komt die hier trouwens in de bioscoop? ik zou die dolgraag zien. je kan hem bij ons in de videotheek huren (is wel regio 1, maar als je 3 regio 1 fims huurt, krijg je een dvdspeler mee die deze afspeelt). maar ik zou die echt graag in de cinema zien!

    enfin, om een lang verhaal kort te maken. ik ga wel mee met de economische crisis. het leven wordt duurder en duurder. jongeren moeten vaak keuzes maken en ik denk dat een groot deel van hun zakgeld om te beginnen al in hun gsm kruipt. mensen die trouwen of samenwonen hebben vaak hun geld broodnodig om leningen en/of huur af te betalen… enfin, het is allemaal een beke te duur aan’t worden.

    Reply
  6. karen

    I Heart Huckabees had ik ook graag gezien, maar die speelden ze hier ook niet. Hetzelfde met The Assassination of Richard Nixon en The Machinist. Sin City heb ik gemist omdat ze die na een paar weken al hebben afgevoerd. Ondertussen kan ik wel kiezen uit zowel de originele als de nederlandstalige versie van Valiant, Madagascar, Herbie en Sjakie en de chocoladefabriek. En met 8 zalen schiet er dan al niet veel meer over om te tonen. Ik weet wel dat het vakantie is en de kinderen moeten bezig gehouden worden maar zo jaag je de echte filmliefhebber wel weg natuurlijk.

    Ze kunnen in de filmbusiness trouwens beter opletten dat ze niet dezelfde weg opgaan dan de muziekwereld. Alles steken op het downloaden maar ondertussen staat er wel al wekenlang een zingende kikker op nummer 1, om nog te zwijgen van die krokodil uit Egypte. Ik koop geen cd’s minder dan vroeger hoor, integendeel zelfs, maar het moet natuurlijk wel luisterbaar zijn.

    Oh ja, ik heb vrijkaarten gewonnen voor Les Poupées Russes maar ze spelen hem niet…

    Reply
  7. |sm|

    ik had hem in kinepolis brussel bij de aankondigingen zien staan enkele weken geleden…
    dus the machinist moeten we niet meer verwachten? dan ga ik die huren he! samen met the aviator en the flight of the phoenix. allemaal regio 1.

    ik koop zelden nog cd’s. nuja, ik kocht er vroeger ook al niet zoveel. tijdens de gentse feesten heb ik wel de nieuwe van gabriel rios gekocht! super cd!

    Reply
  8. Marijke

    Tja, sinds de invoering van de plaatsen met nummers in de Kinepolis ga ik veel minder naar de cinema doodeenvoudig omdat een cinemabezoek bij ons doorgaans ongepland is. Wanneer je dan aan de kassa een ticket neemt krijg je, ook al ben je op tijd daar, meestal een slechte plaats. Mensen die wel een ticket gereserveerd hebben, komen dan doodleuk tien minuten nadat de film al bezig is, binnenwandelen. Tof! Ik heb thuis een goede home cinema set en breedbeeld LCD tv. Bijna een cinema op zich. Voor het geld dat het je kost om naar de cinema te gaan, heb je de dvd in huis. En dat zonder vervelende plaatsen en mensen die te laat komen. Ook de drank en de chips is thuis even lekker en een stuk goedkoper. Waarom dan nog naar de cinema gaan?

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *