Stijlvolle reclamespot, We is Me

Ik hou van goed gemaakte tv-spots en als die er zijn ga ik daar ook iets over schrijven. Wie had het ooit kunnen denken dat we nog eens iets deftig te zien zouden krijgen voor een kledingsmerk, na die knullige debiele zever voor JBC of C&A. Flauwe grappen en pastiches zijn schering en inslag. Maar hier heb je een tv-spot van regisseur Toby MacDonald voor het kledingsmerk WE, met een elegante stijl en een stevig concept: “We is Me”. Het is niet het meest creatieve spotje die ik onlangs heb gezien, maar wel het best gemaakte.

tv-spot,we is me,bitch,alanis morissette,room eleven,we,yann tiersen,michael wong,juan carlos copes,plagiaat,we julian,massive music,toby macdonald,janna schra

Het concept spitst zich toe op de gedachte dat elkeen verschillende rollen heeft op verschillende momenten, afhankelijk van het moment of stemming; uitdagend, geschokt, in feestvreugde, stil, geslepen, flirtend. Een schitterende premisse voor een kledingsmerk, die uiteraard voor de verschillende rollen kan uitpakken met een volledige collectie. De doelgroep is duidelijk gericht naar mannen en vrouwen van 25 tot 35.

Alles is gefilmd in een mooie zwart/wit fotografie. De reclamespot is opgebouwd rond verschillende korte scenes van telkens 1 à 3 shots met ‘bewegende’ camera die meestal ‘getuige’ is van de situatie. Het acteerwerk is zuiver en realistisch en de acties zijn heel spontaan. De spot verrast omdat deze niet meteen kleren wil verkopen of een zwakke mop vertellen. Het filmpje gaat de cinema toer op en werpt een blik in het leven van een man, Julian, die veel verschillende Julians op één dag kan zijn. Hij is zowel vader, sportman, zakenman en soms een son of a bitch. De muziek lijkt sprekend op die van Yann Tiersen uit de film Le Fabuleux destin d’Amélie Poulain (Comptine d’un Autre Eté: l’Après Midi). Maar de muziek is gecomponeerd voor de tv-spot door Massive Music in opdracht van het agentschap TBWA – die zich toch wel fel hebben gebaseerd op het werk van Yann Tiersen. Of hier sprake is van plagiaat is aan juristen om uit te vechten. Maar de muziek lijkt mij in ieder geval wel sterk gebaseerd op de muziekscore van de componist van Amélie Poulain. Dus ere wie ere toekomt…

We are Julian.
We are father.
We are friend.
And sometimes a son of a bitch.
We can be a lot of different Julians
in one day.
Sometimes We are charming
or annoying.
There are moments when We are silly
and serious at the same time.
We stand out or blend in.
Therefore We are the easy going jeans.
We are the sharp shirt,
and We are the suit
that makes us feel unbeatable.
That’s why, We is Me.

Update 13/01/2008: De geslaagde commercial van WE is Me heeft een “vrouwelijke”-versie gekregen. Voor de muziek ging ‘Massive Music’ nu zijn mosterd halen bij Meredith Brooks en haar enige hit ‘Bitch’ – herwerkt door de opkomende Nederlandse jazzformatie Room Eleven met zangeres Janna Schra. Het nummer werd in een later stadium door Universal uitgebracht en er werd zelfs een videoclip gemaakt door regisseur Michael Wong – die gebaseerd is op de reclamespots van We.

De tekst (I’m a bitch, I’m a lover, I’m a child, I’m a mother die eerder ook is gecoverd door Alanis Morissette) sluit goed aan op de boodschap die het kledingmerk de wereld wil insturen. Het concept van deze Nederlandse tv-spot pikt opnieuw de sfeer op die in de vorige spot werd geïnstalleerd, met name intimistische, slice-of-life, sfeer-fotografie van Julian en Sophie. De opnames van de clip vonden in Buenos Aires plaats. De band acteert in de commercial, opgenomen in Buenos Aires, en de wereldberoemde tangodanser Juan Carlos Copes danst erin, met zijn dochter Johana. Spijtig genoeg is deze versie niet beter dan de vorige.

I’m a little bit of everything
All rolled into one

I’m a bitch, I’m a lover
I’m a child, I’m a mother
I’m a sinner, I’m a saint
I do not feel ashamed
I’m your hell, I’m your dream
I’m nothing in between
You know you wouldn’t want it any other way

So take me as I am
This may mean
You’ll have to be a stronger man
Rest assured that
When I start to make you nervous
And I’m going to extremes
Tomorrow I will change
And today won’t mean a thing

5 Comments

  1. Corine (Zorra)

    “We is me” is inderdaad een zeer mooie reclamespot. Geen sprake van een eenzijdig rollenpatroon in deze reclame. De echtheid waarmee mannen verschillende rollen vervullen in hun leven, is in de spot buitengewoon schitterend in beeld gebracht. Mag voor mijn part meteen worden genomineerd voor de ZORRA-Publieksprijs 2005.

    Reply
  2. Dave

    Ik heb meegewerkt op een paar van de spots die je op jou site hebt staan. Zoals de reclamespot aan de beach van Coke-Light (coca-cola). Zelf heb ik nog geen enkele “seksueel getinte” spot geregisseerd. Maar dat komt nog. Ik zat in competitie op de laatste van Sensoa. Maar mijn concurrent had net die iets betere showreel. Toch vond ik mijn approach iets dynamischer en sterker. De gemaakte spot had naar mijn mening te weinig impact en weerspiegelde het liefdesspel als iets kouds en geprogrammeerd. Enfin, niets aan te doen. Nu zit ik opnieuw te werken voor fictie-projecten, maar als mijn geld op is ga ik toch terug naar de pub moeten keren.
    😉
    groetjes

    Reply
  3. Lisa

    Beste, dat u JBC aanhaalt als contrast wat betreft het spotje van WE, dat begrijp ik, dat is dan ook een contrast, JBC heeft geen concept en heeft de vervelende gewoonte slechte reclamebureaus in te huren veronderstel ik. Maar denk eens aan de spotjes van C&A, niet de laatste twee die ze speelden op TV, maar de vorige: the full monthy, maar dan omgekeerd; de naakte mensen die door de gendarmerie worden aangekleed in st-tropez en de last but not least: de dansende verkoopsters die uit het pashokje komen gesprongen, al zingend: freedom… Daar was er wel een concept aanwezig en met C&A’s vroegere spotjes kan er geen vergelijking worden gemaakt vind ik, wat die hadden een concept en hadden de bedoeling humoristisch te zijn. Ik ga ermee akkoord dat het een immens mooi spotje is van WE, maar haalt andere aspecten aan… goed, misschien ligt het thema C&A net wat te gevoelig voor me, maar laten we de goie dingen niet vergeten…

    Reply
  4. Mark

    Voor wie de muziek van Yann Tiersen kent en wie de film Le Fabuleux destin d’Amélie Poulain gezien heeft weet dat de muziek van de “WE”-commercial niet uit de film Amelie komt. Het stuk is speciaal voor WE gecomponeerd. Officieel is door WE (nog) niet bekend gemaakt wie het stuk gecomponeerd heeft. Piano muziek lijkt al snel op elkaar. Kans is groot dat het Yann Tiersen is. Luister maar eens naar “Summer 78” uit de film “Goodby Lenin”. Lijkt er sterk op. De muziek uit Amelie overigens is een verzameling uit al zijn albums.

    Reply
  5. Lina

    Geweldige reclame is dit! Ik heb toch even een vraag. We zouden deze muziek heel graag willen gebruiken voor een act in onze jaarlijkse show voor school maar ik kan de volledige versie van dit lied niet vinden. Weet iemand misschien waar ik de volledige versie van dit lied kan vinden?

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *